Racezijspan opstapdag

Janenjoep

MF veteraan
21 jun 2010
2.989
1.050
Sittard
Komende zaterdag is er de opstapdag van de Dutch Sidecar Racing Association (https://www.racesport.nl/dsra-opsta...om-passagier-te-zijn-in-een-race-zijspan-2/); ondanks een onderbeenprothese, nieuwe kunstknie en een leeftijd van ruim 67 mag ik het eens proberen! Een droom komt uit! Zaterdag op Lelystad, kan er al dagen slecht van slapen! Door de motorkledingzaak in Geleen en Lookwell ben ik helemaal in het nieuw gestoken, iedereen leeft enorm mee, kan niet genoeg bedanken!

Ben helemaal happy, zijspanracen is kei vet (zo heet dat toch), de tv laat het helaas afweten maar we hebben een Nederlandse die potdorie 3de geworden is in het felbevochten WK, Ilse de Haan! Daar mogen we trots op zijn, er is meer dan Bendsneyder, vd Goorbergh of vd Mark, hoe goed zij het ook doen!
 
Komende zaterdag is er de opstapdag van de Dutch Sidecar Racing Association (https://www.racesport.nl/dsra-opsta...om-passagier-te-zijn-in-een-race-zijspan-2/); ondanks een onderbeenprothese, nieuwe kunstknie en een leeftijd van ruim 67 mag ik het eens proberen! Een droom komt uit! Zaterdag op Lelystad, kan er al dagen slecht van slapen! Door de motorkledingzaak in Geleen en Lookwell ben ik helemaal in het nieuw gestoken, iedereen leeft enorm mee, kan niet genoeg bedanken!

Ben helemaal happy, zijspanracen is kei vet (zo heet dat toch), de tv laat het helaas afweten maar we hebben een Nederlandse die potdorie 3de geworden is in het felbevochten WK, Ilse de Haan! Daar mogen we trots op zijn, er is meer dan Bendsneyder, vd Goorbergh of vd Mark, hoe goed zij het ook doen!
Juist, Ilse - na haar split met Bennie - gewoon doorgegaan met zijspanracen en mooi 3e in eindstand WK.
 
Het jaar waarin Bennie Streuer een WK titel pakte reden de zijspanklasses ook mee in het BSB weekend op Assen. Daar op het paddock raakte ik in een leuk gesprek met een zijspanteam en die vertelde toen ook over de opstapdag. Ik met m'n grote mond mezelf en m'n maat aangemeld en die bewuste dag mee in een F1 zijspan op Lelystad....


3 rondjes en ik kon aftikken, ik was ge-sloopt!! _O-


Na een uurtje recupereren maar eens in een classic gestapt maar ook dat was na een paar rondjes klaar. :X
Wat me echt bij is gebleven is op de binnenbaan een lange rechter doordraaier een recht stukje op. Hangend over het achterwiel voelde je de acceleratie en de krachten dat je naar buiten wordt geslingerd zo onwijs goed! m'n handen gleden uit de grepen en het was echt constant met m'n vingertoppen lomp vasthouden. :+ Ik durf van mezelf wel te stellen dat ik best wat uithoudingsvermogen en kracht in m'n handen en armen heb zitten maar allejezus wat was dat vasthouden in dat ding. 🙈
Ik had nooit verwacht dat het in dat bakje fysiek zo heftig en zwaar zou zijn. (met 0,0 ervaring en juiste technieken dan _O- )

JanenJoep, onwijs veel plezier gewenst die dag! Leuk om te lezen dat je aan alle kanten ben geholpen. Het is een fantastische ervaring, en heeft tot op de dag van vandaag echt indruk op me gemaakt!
 
Helemaal te gek man! Ik ben er twee keer geweest, het is echt een ondergewaardeerde sport en zo, zó tof om te doen! Heel veel plezier, al is dat nu al gegarandeerd. Enjoy man.

En voor wie het nog niet kent, dit gaat 'ie doen:
 
Het jaar waarin Bennie Streuer een WK titel pakte reden de zijspanklasses ook mee in het BSB weekend op Assen. Daar op het paddock raakte ik in een leuk gesprek met een zijspanteam en die vertelde toen ook over de opstapdag. Ik met m'n grote mond mezelf en m'n maat aangemeld en die bewuste dag mee in een F1 zijspan op Lelystad....


3 rondjes en ik kon aftikken, ik was ge-sloopt!! _O-


Na een uurtje recupereren maar eens in een classic gestapt maar ook dat was na een paar rondjes klaar. :X
Wat me echt bij is gebleven is op de binnenbaan een lange rechter doordraaier een recht stukje op. Hangend over het achterwiel voelde je de acceleratie en de krachten dat je naar buiten wordt geslingerd zo onwijs goed! m'n handen gleden uit de grepen en het was echt constant met m'n vingertoppen lomp vasthouden. :+ Ik durf van mezelf wel te stellen dat ik best wat uithoudingsvermogen en kracht in m'n handen en armen heb zitten maar allejezus wat was dat vasthouden in dat ding. 🙈
Ik had nooit verwacht dat het in dat bakje fysiek zo heftig en zwaar zou zijn. (met 0,0 ervaring en juiste technieken dan _O- )

JanenJoep, onwijs veel plezier gewenst die dag! Leuk om te lezen dat je aan alle kanten ben geholpen. Het is een fantastische ervaring, en heeft tot op de dag van vandaag echt indruk op me gemaakt!
Als ik kon was ik gegaan! Je verteld het mooi.

Ik ben in 2012 met Ride-On Motortours naar de Isle of Man TT geweest en zouden daar op het vliegveld ook mee rijden met een NL span. Helaas doordat ze zich niet gekwalificeerd hadden waren ze op weg naar huis en ging het niet door.
 
Als ik kon was ik gegaan! Je verteld het mooi.

Ik ben in 2012 met Ride-On Motortours naar de Isle of Man TT geweest en zouden daar op het vliegveld ook mee rijden met een NL span. Helaas doordat ze zich niet gekwalificeerd hadden waren ze op weg naar huis en ging het niet door.
Ik had toen tegen Marcel ook een grote waffel van joh.. "geef alles!!"
Nou, volgens mij reed hij op nog geen 60% van z'n kunnen en nog heb ik het geweten, :X verzuring in heel m'n lijf ten top, maar kijk er echt met een glimlach op terug en zou het zo weer doen!
Zelfs tegen Randy Mamola op de Desmo 2seater zou ik een grote bek optrekken van joh.. "geef alles!!" 🤣
Die 2 dagen pijn en verrekkingen neem ik dan maar weer op de koop toe O-)

Isle of Man staat nog zoooo op m'n bucketlist, die spannen waar zij mee rijden zijn nog korter, krapper en ranker volgens mij.
 
Ik heb me ook aangemeld voor zaterdag, erg veel zin in! Ik ben sinds anderhalf jaar fanatiek boulderaar (klimsport) dus ik hoop dat die extra arm- rug en schouderkracht van pas komt want ik wil graag met de F1 meerijden. Zo te zien blijft het droog dus prima weertje ook nog.
 
He Lemmy, leuk filmpjes had je gemaakt over de zijspandag in 2018. Reed jij toen mee in een F1 of F2?
 
Geen idee meer, volgens mij F1. Ik ben er twee keer geweest, de eerste keer reed ik ook mee met een classic. Allemaal evenveel plezier, allemaal evenveel spierpijn, maar het gaat met de greute natuurlijk wel nog effe wat harder, met meer geweld enzovoort. Maakt weinig uit als je op een paar centimeter boven het asfalt knalt, dan is alles bizar snel.
 
Ik heb me ook aangemeld voor zaterdag, erg veel zin in! Ik ben sinds anderhalf jaar fanatiek boulderaar (klimsport) dus ik hoop dat die extra arm- rug en schouderkracht van pas komt want ik wil graag met de F1 meerijden. Zo te zien blijft het droog dus prima weertje ook nog.
Ik kreeg een berg tips mee, ontlast jezelf met je benen hier, je linker hand nooit maar dan ook nooit loslaten, laat je gewicht je helpen met het omgooien van de span, ontspan op het rechte stuk, doe alsof je aan het "dansen" ben in het passagiersbakje etc. etc. etc.

"Ja, ja... komt goed.. komt goed..."

De eerste meters en de eerste doordraaier? Holy f*ck!!! 😂

Dacht maar aan 2 dingen... super supervet! En vasthouden!!!!
 
Kalender voor volgend jaar in de gaten houden, Roy.... dit moet je toch een keer geproefd hebben.
Als ik het op tijd zie zou ik hier zeker heen gaan! Wat ik zeg, vond het echt jammer dat het toen op IoM niet doorging.
Heb niet de ambitie erin verder te gaan (teveel lol op een solo motor) maar de ervaring wil ik wel een keer gedaan hebben.
 
Wat was dit een leuke dag, met alleen maar lachende gezichten. In de medische dienst heb ik gelukkig niets hoeven te doen, nog geen pleister geplakt... door personele onderbezetting heb ik de hele dag staan vlaggen op post 1, maar ook dat ging zonder problemen. Maar wat was het koud door die wind in het open veld....
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan