Raar ventiel

Jongens ik vermaak me hartelijk. Op de conclusie dat die dop dus gewoon kut is en mogelijk met olie los te krijgen maar verder vooral nieuwe ventielen bij de bandenwissel na begrijp ik echt de ballen van jullie geneuzel.

Ik haakte af toen er formules bij de Gkrachten kwamen. Deed me iets teveel denken aan mijn examen natuurkunde. Maar vermakelijk is het wel! :)
 
Ja idd _O- van een mug maken ze een ventiel.

Die intellectuele Gkrachten neuzelaars weten alleen nog niet precies wat de G-spot krachten inhouden :+
 
Jongens ik vermaak me hartelijk. Op de conclusie dat die dop dus gewoon kut is en mogelijk met olie los te krijgen maar verder vooral nieuwe ventielen bij de bandenwissel na begrijp ik echt de ballen van jullie geneuzel.

Ik haakte af toen er formules bij de Gkrachten kwamen. Deed me iets teveel denken aan mijn examen natuurkunde. Maar vermakelijk is het wel! :)


Klopt.

In het algemeen is het advies om bij de montage van een nieuwe band, ook het ventiel te vernieuwen.
Gebruik een doodnormaal kunststof dopje. Niks meer, niks minder.
 
Klopt.

In het algemeen is het advies om bij de montage van een nieuwe band, ook het ventiel te vernieuwen.
Gebruik een doodnormaal kunststof dopje. Niks meer, niks minder.


Inderdaad want voor je het weet is er weer een topic van 5 pagina's over het los draaien van je dopje
 
Ik heb net alu dopjes op mijn RVS ventielen gemonteerd, met pisbakkenvet er tussen. Houd jullie op de hoogte van de ontwikkelingen. 8-)
 
Kom hier niet zo veel maar kwam dit topic tegen toen ik naar iets anders aan het zoeken was,
Een heleboel onzin en halve waarheden, Ik rijd al heel mijn leven motor en heb ook heel mijn arbeidsleven met banden te maken gehad. Altijd zelf mijn motorbanden gemonteerd en heb later de oude banden apparatuur van mijn werkgevers over genomen. Ik ben dus redelijk op de hoogte.
Bij ventieldopjes is tegenwoordig niet het alleen tegenhouden van vuil en het tegenhouden van lucht belangrijk (dit laatste is echt zo, goede ventieldopjes hebben binnenin ook een afdicht ringetje oid zitten) Ook hebben ventiel dopjes een signaal functie over de inhoud van de band en het soort ventiel wat er in zit (zwart dopje = gewoon ventiel, groen dopje = stikstof in de band, grijs dopje = sensor ventiel) messing binnenwerk in gewoon messing (rubber verntiel)ventiel en rvs binnewerk in stalen of alu(legering) ventiel of sensor ventiel. . Door de verschillende soorten materiaal van de ventielen is het zelfs belangrijk het goede binnenwerk (binnen ventiel) te plaatsen. Dit om termokoppel te voorkomen en daar is heel dit topic mee begonnen. Die mooie sier ventiel dopjes zijn vaak van een materiaal dat een termokoppel veroorzaakt met het ventiel zodat het dopje zeer snel vastroest (termokoppel is een super klein (electrich) stroompje dat versneld corroderen veroorzaakt. LET WEL ALS JE HET VENTIEL DOPJE NIET MEER LOS KRIJGT IS HET VEEL TE LANG GELEDEN DAT JE BANDENSPANNING HEBT GECONTROLEERD. Laat deze prullen er af, ze wegen vaak ook te zwaar (zie verderop). Zoals al eerder geschreven is rubber en UV geen goede combinatie maar wat een rubber ventiel meer nekt is gewoon leeftijd en veroudering dmv buiging. Michelin heeft ooit een poster voor in bandenbedrijven gehad waarom bij iedere nieuwe band er een nieuw ventiel in moet. Dat komt door (volgens de poster) de krachten die op het ventiel komen door het draaien van het wiel. Een ventiel 413 (gewoon standaard lengte auto/motor ventiel) weegt/duwt/trekt bij 120km/h 1,7kg telkens als het wiel stil staat buigt het ventiel terug en dat ......vele xxxx. Daarom NOOIT een haaks ventiel verlenger als haaks ventiel op je motorventiel zetten en laten zitten. Het allerbeste is een alu (of staal, iets minder mooi en minder duurzaam) in de velg en alleen heel af en toe bij het wassen van de motor met schuim even controleren of het nog afdicht tussen ventiel en velg. Gaat velen jaren mee en als je veel rijd dus vele bandensets. Ook die afdichting controleren als je een motor hebt met bandenspanning controle want het kleine rubbertje tussen ventiel en velg is de enige (zwakke schakel) en bij bandenwissel het binnenwerkje vervangen (ook dat teflon afdicht randje is aan veroudering onderhevig)
 
Laatst bewerkt:
Kom hier niet zo veel maar ...
Gemiddeld net niet 1 bericht per jaar zie ik zo :P
... LET WEL ALS JE HET VENTIEL DOPJE NIET MEER LOS KRIJGT IS HET VEEL TE LANG GELEDEN DAT JE BANDENSPANNING HEBT GECONTROLEERD ...
Heb het topic niet meer zo echt gevolgd, maar dit mag misschien wel als de meest zinnige commentaar beschouwd worden 8-)
 
Door de verschillende soorten materiaal van de ventielen is het zelfs belangrijk het goede binnenwerk (binnen ventiel) te plaatsen. Dit om termokoppel te voorkomen en daar is heel dit topic mee begonnen. Die mooie sier ventiel dopjes zijn vaak van een materiaal dat een termokoppel veroorzaakt met het ventiel zodat het dopje zeer snel vastroest (termokoppel is een super klein (electrich) stroompje dat versneld corroderen veroorzaakt.
De opsteller van dit epistel mag dan veel van banden en ventielen afweten, maar voor elektriciteit moet hij nog maar eens een keer op herhaling.

Een thermokoppel is een verbinding van twee verschillende metalen die bij verwarming een hele kleine spanning opwekt en daar is bij deze ventieldoppen geen sprake van.

Waar hier over gesproken wordt is dat bij twee verschillende metalen in een vochtige omgeving de kans bestaat op vorming van een galvanisch element dat corrosie veroorzaken kan.
 
Laatst bewerkt:
Techniek, vragen en antwoorden > Algemene motorpraat

Topic is dusdanig bezoedeld dat het niet meer in Techniek thuishoort.
Toch vind ik dat dit topic in "techniek" thuishoort: galvanische corrosie, hoe dit te voorkomen, periodiek systeem, losmaken van vastzittende schroefdraadverbindingen, middelpuntvliedende kracht, veerbelaste kleppen en nog veel meer. Dat is techniek in zijn zuiverste vorm.
 
imwithstupidup.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan