Ploffende Tmax

Knaapster

Die hard MF'er
6 jun 2005
257
0
Zaanstad
Hallo Medescooteraars,

Sinds een paar dagen in het bezit van een Tmax uit 2002 met net 4500 km op de teller.

Nu 200 km verder begint de uitlaat te ploffen en heb het idee dat hij erg afremt op de motor. Na het "afremmen" op de motor volgen de ploffen.

Is dit normaal?

En waar zou het anders aan kunnnen liggen?

- ontsteking
- stationair toerental
- lekkage uitlaat
- ?

Ik hoor het graag!
 
Beim Vergasermodell ist das normal.
Im Schiebebetrieb wird Benzin-Luftgemisch in den heißen Auspuff gezogen und entzündet sich:Auspuffpatschen
 
Laatst bewerkt:
Wat orketmax zegt is (uiteraard) correct, in goed "Nederlands" is het gewoon "backfire". Leuk toch? :P
Even zonder op de oorzaak in te gaan; bij het verschijnsel backfire ontsnappen de verbrandingsgassen niet alleen naar de uitlaat maar ook via de inlaat, de verkeerde kant op dus. Vandaar "back"fire.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie reacties.

Zal binnenkort toch nog even een filmpje plaatsen.

Ik vind de frequentie van de ploffen wat aan de hoge kant. Voor iedere bocht ploft ie een keer of 3 a 4. Als je op een parkeerterrein rijdt geeft dat een vreemd geheel.
 
Misschien heb je hier iets aan, ik zat wat te zoeken maar ook professionals hebben geen eenduidig antwoord.
Dit is de site van Problemcar, ik heb als zoekopdracht ingegeven "ploffen" en "uitlaat". Elk van de items is een topic...

Edit; deeplink is niet mogelijk, gebruik zelf de zoekfunctie.
 
Laatst bewerkt:
Je schryft dat je de indruk hebt dat de motor afremt.
Dat doet me meer aan een ontstekingsprobleem denken.
In dat geval zou het "backfire"toch ergens anders vandaan moeten komen want het is eigenlyk allen brandstofmengsel wat te laat wordt ontstoken.
 
Laatst bewerkt:
Persoonlijk zou ik eerst eens 2 nieuwe bougie's steken.Ook even de ontstekingkabels nazien.Afremmen en ploffen = bijna 90 % zeker een ontsteking probleem.Tijdelijk onverbrande brandstof komt in superhete uitlaat en ontploft daar.Bij het vervangen van de bougie's kan je deze belangrijke post reeds uitsluiten.Indien het probleem toch elders zou liggen heb je alvast 2 reserve bougie's,heb ik steeds bij.
En een occasie van 7 jaar oud,wie weet in hoelang die dingen niet zijn vernieuwd.
Wat ik raar vind is dat het net voor iedere bocht,dus bij het afremmen op motor plaatsvindt.Dit zou eventueel kunnen wijzen op een probleem met de kleppen.
Greets Ruuuuudy.
 
Mijn 2001 T-Max ploft net zo!
Deze heeft pas nieuwe bougies (en een complete beurt) gehad.
Ik vind het eigenlijk best een leuk geluid.
Niets om je zorgen over te maken.

Peer
 
Nu je het zegt,ik merkte in het begin ook een dergelijk geluid bij mijn Burg 650.Ben dan overgeschakeld van 95 naar 98 benzine en het probleem bleek verdwenen.Sorry,was het even vergeten,word oud hé.
Ruuuuudy.
 
Terug
Bovenaan Onderaan