Plakkende koppeling na vervangen

BtiMW

Die hard MF'er
Donateur
5 okt 2002
719
315
Tijdens de 100.000 km beurt van mijn bmw f800st heb ik de koppeling mee vervangen
De afstelmogelijkheid was ten einde, zodus het werd tijd.
Bij het in versnelling zetten ervaar ik een stevige klak en een klein sprongetje voorwaarts, de rest van de rit gaat de bak normaal in en uit versnelling zonder gekke dingen
De volgende ochtend hetzelfde verhaal
Als ik zonder te starten de koppeling inknijp en in versnelling zet, voel je aan het achterwiel dat’ie kleeft
Met een paar tikken met het achterwiel komt’ie los
Bij de montage van de koppeling was ik bijna vergeten de platen in te oliën
Ze hebben een 5tal minuten in een plastic zakje gelegen met wat olie, maar geen nacht lang liggen weken in een bakje
Ik heb ondertussen 1000km gereden maar het kleven in de ochtend blijft aanhouden
Iemand een tip?
 
Koppelingsplaten hoeven niet te weken in olie voor montage. Zelfs insmeren hoeft niet. Tijdens de eerste start gebeurt dit vanzelf. Van een klevende koppeling heb je doorgaans geen last als je start met ingetrokken koppeling.
dus in neutraal, koppeling in en starten?
ga ik proberen
 
Wat je nu nog kan proberen is de motor een nachtje met ingetrokken koppeling te laten staan.
De hendel dus met een ty_wrap tegen het handvat aan trekken.
Ik zou dit doen met een warme motor=dunnere olie.
De F800 is een dry sump systeem, dus de koppeling staat niet in een oliebad/carter. de olie komt wat lager terecht
Maar het is makkelijk te proberen
 
Ja, zo doe ik het ook.
Een iets minder goede werking van de koppeling kan komen doordat de lamellen van de platen in de koppelingskorf ingeslagen zijn, zeker bij zo'n hoge kilometerstand.
de koppelingskorf vond ik er zeer netjes uit zien, ik had foto's moeten nemen tijdens de montage.
na het initieel loskomen, werkt deze net zo als de vorige, oude.
bediening en doseerbaarheid is absoluut het probleem niet
 
Laatst bewerkt:
ik denk ook de korf.
als daar deukjes inzitten, dan blijven jouw nieuwe niet afgesleten platen daar makkelijker inhangen.
jou oude platen zijn waarschijnlijk iets meer afgerond geweest(dus niet het koppeling vlak, maar de "vingers" aan buitenkant van jouw plaat) . waardoor ze makkelijker uit die putjes gleden dan de nieuwe scherpe die je net gemonteerd hebt.

zet hem voordat je hem start, eens in zijn versnelling.
trek dan de motor even achteruit, tot je niet meer kunt. hierdoor trek je alles achteruit, en trek je ook de koppeling plaat achteruit. en dus uit die putjes.
wanneer je hem nu weer in zijn vrij zet. nog eens starten.
kijk maar eens of dat beter gaat
 
ik denk ook de korf.
als daar deukjes inzitten, dan blijven jouw nieuwe niet afgesleten platen daar makkelijker inhangen.
jou oude platen zijn waarschijnlijk iets meer afgerond geweest(dus niet het koppeling vlak, maar de "vingers" aan buitenkant van jouw plaat) . waardoor ze makkelijker uit die putjes gleden dan de nieuwe scherpe die je net gemonteerd hebt.

zet hem voordat je hem start, eens in zijn versnelling.
trek dan de motor even achteruit, tot je niet meer kunt. hierdoor trek je alles achteruit, en trek je ook de koppeling plaat achteruit. en dus uit die putjes.
wanneer je hem nu weer in zijn vrij zet. nog eens starten.
kijk maar eens of dat beter gaat
Da’s inderdaad beter
Daarna heb ik het volgende gedaan
Motor op de centrale steun, zo kan je makkelijk de koppeling en het achterwiel hanteren.
In versnelling, koppeling los, achterwiel tikkend vooruit draaien tot het eind.
Koppeling in en dan voel je een heel lichte weerstand aan het achterwiel
Een keer daar voorbij, soepel draaien
Koppeling los, achterwiel vooruit tot eind, achterwiel enkele tikken achteruit, koppeling in en meteen los

Maar wat ik niet begrijp
Waarom heb ik hier maar 1 keer last van, de rest van de dag/rit voel ik dit niet?


Olie vervangen voor een ander soort dan je gewend bent?
Ik gebruik kroon expulsa rr 15w50, al jaren
 
ik denk dat de conclusie dat jouw koppeling korf versleten is de belangrijkste is.
een korte termijn oplossing is de putjes vlak vijlen.
maar dit geeft meer ruimte in de korf, wat weer sneller nieuwe putjes in de korf geeft..
 
ik denk dat de conclusie dat jouw koppeling korf versleten is de belangrijkste is.
een korte termijn oplossing is de putjes vlak vijlen.
maar dit geeft meer ruimte in de korf, wat weer sneller nieuwe putjes in de korf geeft..
Deksel pakking is besteld, ik gooi ze opnieuw open als deze binnen is
Ik moet weten of ik daar overheen gekeken heb en zal een foto van de korf plaatsen
Ik meen me te herinneren dat ik minder speling had met de nieuwe platen. Dus dat die vingers van de gevoerde platen wat slijtage hadden. Maar de korf is aluminium, dus daar zal ook wel wat aan te zien zijn.
Hij gaat terug open,
To be continued
 
Laatst bewerkt:
Welk merk platen heb je gebruikt?
Euh, geen idee
Ik heb bij de hobbyist een set gekocht (platen en veren), daar staat wel imitatie bij
Ik dacht niet dat ze zooi verkopen, dat is toch niet mijn ervaring met hen.
Ik heb ze hierover nog niet gecontacteerd
Ik ben ook al aan het uitkijken naar ebc of iets anders
 
Laatst bewerkt:
Deksel pakking is besteld, ik gooi ze opnieuw open als deze binnen is
Ik moet weten of ik daar overheen gekeken heb en zal een foto van de korf plaatsen
Ik meen me te herinneren dat ik minder speling had met de nieuwe platen. Dus dat die vingers van de gevoerde platen wat slijtage hadden. Maar de korf is aluminium, dus daar zal ook wel wat aan te zien zijn.
Hij gaat terug open,
To be continued
Heb je de truc van het starten met ingetrokken koppeling al geprobeerd?
 
Terug
Bovenaan Onderaan