Plaatsing wavewashers in het kleppendeksel

Chilled

MF'er
11 okt 2019
99
196
Wellicht een domme vraag...maar ik weet het liever zeker.. Maakt het uit welke richting je de wave washers installeert, in in dit geval het kleppendeksel (dus tussen de tuimelaars en het deksel?). :X Volgens interwebs moet de bolle kant dus naar de tuimerlaar wijzen en de holle kant naar het kleppendeksel (kant waar de bout vandaan komt). Zie onderstaande "tekening", waarbij ( = plaatsing wavewasher en <----- = de richting van de bout

Tuimerlaar ( Deksel Bout
<------------<------------

Hoop dat ik een beetje duidelijk benO-)

Alvast bedankt!
 
Een wavy washer heeft zover ik weet geen boven of onderkant. Een schotelring wel. In dit geval zal de holle kant richting kleppendeksel. Het grootste gedeelte zal tegen het grootste oppervlak drukken. Andersom zou het ongeveer hetzelfde effect hebben als een platte ring , imho.
Zie mijn fantastische impressie hieronder.
8BD19696-D59E-4564-B2A1-0CC3A7887608.jpeg
 
Een wavy washer heeft zover ik weet geen boven of onderkant. Een schotelring wel. In dit geval zal de holle kant richting kleppendeksel. Het grootste gedeelte zal tegen het grootste oppervlak drukken. Andersom zou het ongeveer hetzelfde effect hebben als een platte ring , imho.
Zie mijn fantastische impressie hieronder.Bekijk bijlage 1961322
Volgens mij moet er maar 1 ringetje onder en geen 3. :+
 
Doe is een foto van die wasmachine?
Zie bijlage. Pijltjes aangegeven waar de washers zitten.


De washers zien er uit als onderstaande. Volgens het grote boze internet moeten, volgens onderstaande afbeelding, de omhoog staande randen dus richting het kleppendeksel, en het "dal" richting de tuimelaars. Honda handboek geeft er geen verdere instructies over. Wellicht maakt het niets uit of betreft het zodanig algemene kennis dat ze het het vermelden niet waard vonden :) .

0158744-24.jpg


Toch ben ik benieuwd wat jullie er van vinden. Zit hier immers een bak met kennis:}

gr
 

Bijlagen

  • 4eb6564a-746a-4415-abcc-75e023708209.jpg
    4eb6564a-746a-4415-abcc-75e023708209.jpg
    213,6 KB · Weergaven: 0
Een wavy washer heeft zover ik weet geen boven of onderkant. Een schotelring wel. In dit geval zal de holle kant richting kleppendeksel. Het grootste gedeelte zal tegen het grootste oppervlak drukken. Andersom zou het ongeveer hetzelfde effect hebben als een platte ring , imho.
Zie mijn fantastische impressie hieronder.Bekijk bijlage 1961322
Ondanks dat het geen schotelring is, wil je mij eens mee nemen in je gedachte gang? Waarom zou het omgekeerd hetzelfde effect hebben als een platte ring?
 
Zie bijlage. Pijltjes aangegeven waar de washers zitten.


De washers zien er uit als onderstaande. Volgens het grote boze internet moeten, volgens onderstaande afbeelding, de omhoog staande randen dus richting het kleppendeksel, en het "dal" richting de tuimelaars. Honda handboek geeft er geen verdere instructies over. Wellicht maakt het niets uit of betreft het zodanig algemene kennis dat ze het het vermelden niet waard vonden :) .

0158744-24.jpg


Toch ben ik benieuwd wat jullie er van vinden. Zit hier immers een bak met kennis:}

gr
Weet je zeker dat ze daar ergens tussen moeten? Je moet immers alles in die cilinderkop (=geen kleppendeksel) demonteren.
En als ze daar toch moeten zou ik het stompe deel, naar het zachtste materiaal plaatsen.
Dus geen scherpe randen tegen de aluminium zijde,
Dat LIJKT mij de meest logische manier.
Maar eerlijk gezegd heb ik dit nog nooit eerder gezien.
 
Thanks allen voor de reactie!


Ik vermoed een

XL600R (1983) "Trapper"

Ben een beetje plaatjes aan het zoeken, zitten "ringen" tussen maar helaas niet te zien hoe om.
Klopt als een bus.

ik denk de nieuwere versie rfvc kl deksel maar heb ze vaak genoeg in handen gehad.....en nooit de asjes eruit gehaald.....alleen de
tuimelaars controlee op pitting
De oudste RFVC kl deksel in dit geval. Degene waarvoor nog een uitsparing in het deksel zit voor het asje van de 5e (decompressie) klep. Na '84 komt dit niet meer voor.

Zie het meer als een soort van shimring, die de speling 1 kant op drukt. Veel beweging zit daar niet. Door de gewelfde vorm kan er ook makkelijker olie komen.

grtz,
Cees
Dat het wordt gebruikt als "shimring" klopt. Waarom dan een wave washer? Wellicht dat er daardoor dan inderdaad makkelijker olie bij de tuimelaar kan komen.
veel vrouwen die hier reageren blijkbaar, die hun ruimtelijk inzicht is minder
Iedereen heeft andere kwaliteiten 😉

Ik zie een rocker-arm die vrij kan bewegen op een as-bout. Zou dit klemmend worden vastgedraaid?? Lijkt me niet goed. Ook bevindt de ring zich vlgs. mij niet onder de boutkop of een moer, maar tussen de cilinderkopbehuizing en de rocker-arm.

Mogelijk zie ik het verkeerd op de foto??

grtz,
Cees
Dit klopt. De wave washer (of een gegolfde veerring in goed Nederlands) zit inderdaad genesteld tussen de tuimelaar (rocker arm) en de deksel. De wave washer zit niet in de buurt van het draad. Zonder de wave washer is er veel speling (paar mm) van nature voor de tuimelaar. Om dit te verminderen is dus gekozen voor de wave washer. Ik vraag me dan ook alleen of - van de wave washer - er één zijde specifiek naar de tuimelaar moet wijzen of dat het echt helemaal niks uit maakt.

Onderstaande afbeelding (ook in bijlage) is een knipsel uit het werkplaatshandboek van Honda. Laat het ook duidelijk zien, maar dus niet welke kant ze op moeten richten. Op het XL forum kreeg ik de tip om naar glimmend staal te zoeken (ze zijn van zichzelf donker gekleurd). Glimmende staal is slijtage door de tuimelaar die constant in beweging is en zou dus ook maar aan één kant moeten voorkomen.

TtUNhKc.png


Zou zelf het stompe deel tegen het bewegende deel doen.
Klinkt logisch. Stompe deel heeft minder kans om te blijven haken achter de tuimelaar en zou dus moeten zorgen voor minder slijtage. Laat het weten of dit overeenkomt met de slijtage plekken🙂
 

Bijlagen

  • knipsel washer.PNG
    knipsel washer.PNG
    167,5 KB · Weergaven: 0
Terug
Bovenaan Onderaan