Pegaso 650 (1996) valt uit tijdens rijden

Chefferson

Rookie
30 mrt 2015
23
0
Beste mede-members,

Heb mij hier reeds aangemeld omdat ik een vreemd probleem met mijn motor heb. Heb deze nu ongeveer 1 jaar en probleem speelt zich sinds ongeveer 6 maanden af. Er is opzich (veilig) mee te rijden maar de irritatie bereikt nu wel een hoogtepunt.

Het probleem is als volgt; als ik tijdens het rijden terugschakel (van 4 naar 2, of 3 naar 2, of 2 naar 1) valt de motor opeens soms compleet uit. Vaak gebeurt dit richting een stoplicht. Schakel ik van 3 naar 2 naar 1 tot stilstand en geef een beetje gas (niet netjes maar kan dus nu even niet anders) dan slaat de complete motor af. Af en toe gebeurt dit ook in de 2e versnelling. Zodra ik de motor dan gelijk weer wil starten lukt dit alleen wanneer in ook direct de choke open zet.

Ik hoop dat iemand mij hiermee verder kan helpen zodat ik zonder irritatie de zomer tegemoet kan rijden!
 
Welkom op motor-forum. Jammer dat het met een probleem is, maar hopelijk krijg je tips die tot oplossing kunnen leiden. Vergeet dan ajb niet dat ook terug te melden ;)

Zodra ik de motor dan gelijk weer wil starten lukt dit alleen wanneer in ook direct de choke open zet.
De motor gaf géén problemen toen je hem net had? Wat weet je van de motor voordat jij hem kocht, heeft ie b.v. lang stil gestaan?

Omdat hij wel loopt met choke lijkt het erop dat de stationairsproeier verstop zit. Dit gebeurt wel vaker, zeker bij een motor die lang stil stond. De carburateur ultrasoon reinigen (zoekfunctie voor véél meer info) is in dat geval een oplossing.
 
Welkom op motor-forum. Jammer dat het met een probleem is, maar hopelijk krijg je tips die tot oplossing kunnen leiden. Vergeet dan ajb niet dat ook terug te melden ;)De motor gaf géén problemen toen je hem net had? Wat weet je van de motor voordat jij hem kocht, heeft ie b.v. lang stil gestaan?

Omdat hij wel loopt met choke lijkt het erop dat de stationairsproeier verstop zit. Dit gebeurt wel vaker, zeker bij een motor die lang stil stond. De carburateur ultrasoon reinigen (zoekfunctie voor véél meer info) is in dat geval een oplossing.

Oké de stationairsproeier. Hier ga ik eens naar kijken. Ben nog op zoek naar een werkplaatshandboek maar dat gaat wel goed komen. Zal tevens wat meer gaan zoeken over het reinigen van de carburateur. Moet dit echt ultrasoon? Waarschijnlijk voor het beste resultaat wel maar vroegah deden we dat gewoon met wasbenzine en een oude tandenborstel...
 
En ter aanvulling. Motor had wel een tijdje stil gestaan maar goed onderhouden. Was namelijk van een vriend van mij. Het probleem lijkt ook wel steeds vaker voor te komen. Heb inmiddels wel een handboek gevonden dus dat gaan goed komen. Nog mensen andere ideeën? Dan kan ik dit gelijk meenemen aangezien we toch flink gaan sleutelen.
 
Kijk eens naar de inlaatrubbers. Bij de BMW f650 willen deze nog wel eens poreus zijn en dus valse lucht aan zuigen. Door de choke aan te zetten compenseer je dit.
En aangezien de Pegaso en de F650 gebruik maken van het zelfde blok zou je dit ook bij een pegaso kunnen gebeuren.
 
Goede website! Ook hier hebben ze het over de mixture screws. Dus de sproeier rijker zetten.
Nee, zo zit dat niet.
Zo simpel als deze (op de carb) wat meer openzetten zodat de stationair omhoog gaat? Of zie ik het fout?
Nee, zo zit dat ook niet.

Er is een stationairtoerentalniveaustelschroef aan je carb.
Daarmee stel je (bij warm blok zonder choke) het toerental af wat de motor in stationaire toestand zal aanhouden.

De pilot screw of luchtmengselschroef, bepaald de mengselverhouding bij stationair draaien (en net daarboven).

De stationairsproeier ook, alleen werkt die langer door in het toerengebied. Ff kort gezegd: tot zeg maar half-gas. Invloed is op het menbgsel.

Daarna komen naaldvorm, naaldpositie en hoofdsproeier pas aan bod. Wederom: invloed op mengselverhouding.

jet-chart.jpg



 
Nee, zo zit dat niet.Nee, zo zit dat ook niet.

Er is een stationairtoerentalniveaustelschroef aan je carb.
Daarmee stel je (bij warm blok zonder choke) het toerental af wat de motor in stationaire toestand zal aanhouden.

De pilot screw of luchtmengselschroef, bepaald de mengselverhouding bij stationair draaien (en net daarboven).

De stationairsproeier ook, alleen werkt die langer door in het toerengebied. Ff kort gezegd: tot zeg maar half-gas. Invloed is op het menbgsel.

Daarna komen naaldvorm, naaldpositie en hoofdsproeier pas aan bod. Wederom: invloed op mengselverhouding.

[afbeelding]



Ik heb nog een hoop te leren zie ik al. Raadt je aan dit zelf aan te passen?
 
Kijk eens naar de inlaatrubbers. Bij de BMW f650 willen deze nog wel eens poreus zijn en dus valse lucht aan zuigen. Door de choke aan te zetten compenseer je dit.
En aangezien de Pegaso en de F650 gebruik maken van het zelfde blok zou je dit ook bij een pegaso kunnen gebeuren.

Ook deze gaat op de lijst! Bedankt voor de tip.
 
Hoeveel toeren loopt ie als ie net warm is en niet afslaat?
Rubbers: gebruik even de zoekfunctie op "deotest"
Als toerental goed staat en het rubber niet lekt blijft naar mijn idee over de carburateur schoonmaken.
 
Ik rij een BMW F650 Strada uit 1998 en heb er dus hetzelfde Oostenrijkse Rotax blok onder liggen.
Mijn motor slaat af en toe ook wel af bij het tot stilstand komen, ik anticipeer daar ook op door het gas wat open te houden en met het nodige beleid terug te schakelen. Hij heeft dan echter geen choke nodig om weer te starten, even tot tien tellen en met een druk op de knop gaat-ie weer.

Ik maak me er niet zo druk om, iedere motor heeft wel een eigenaardigheid en dit is des F650's.
Heeft er volgens mij mee te maken dat er geen vliegwiel op de krukas zit en alle beweging dus moet blijven komen van de arbeidsslag.

Op de faq.f650 website staat inderdaad heel veel informatie (één van de meest uitgebreide technische websites die ik ooit over één model zag) dus ga er maar eens een paar uur goed voor zitten en lezen lezen lezen...

Een tip om alvast te proberen: verwissel de bougiekabels eens? o nee, een Pegaso heeft vijf kleppen en één bougie als ik me goed herinner... de F650 vier kleppen en twee bougies.
Check ook even de speling op de koppelingskabel.
En ik ga binnenkort iridium bougies proberen, baat het niet dan schaadt het niet.
 
Laatst bewerkt:
Ik rij een BMW F650 Strada uit 1998 en heb er dus hetzelfde Oostenrijkse Rotax blok onder liggen.
Mijn motor slaat af en toe ook wel af bij het tot stilstand komen, ik anticipeer daar ook op door het gas wat open te houden en met het nodige beleid terug te schakelen. Hij heeft dan echter geen choke nodig om weer te starten, even tot tien tellen en met een druk op de knop gaat-ie weer.

Ik maak me er niet zo druk om, iedere motor heeft wel een eigenaardigheid en dit is des F650's.
Heeft er volgens mij mee te maken dat er geen vliegwiel op de krukas zit en alle beweging dus moet blijven komen van de arbeidsslag.

Op de faq.f650 website staat inderdaad heel veel informatie (één van de meest uitgebreide technische websites die ik ooit over één model zag) dus ga er maar eens een paar uur goed voor zitten en lezen lezen lezen...

Een tip om alvast te proberen: verwissel de bougiekabels eens? o nee, een Pegaso heeft vijf kleppen en één bougie als ik me goed herinner... de F650 vier kleppen en twee bougies.
Check ook even de speling op de koppelingskabel.
En ik ga binnenkort iridium bougies proberen, baat het niet dan schaadt het niet.

Helaas is het bij mij niet af en toe. Woon-werk, wat ik sporadisch met de motor doe, is slechts 10 km. Minimaal 1 keer en tot soms wel 3 keer slaat dat ding af. En tot 10 tellen terwijl je voor de stoplicht staat met 6 auto's achter je wordt ik (en mijn medeweggebruikers) ook niet gelukkig van.

Kan dit bijvoorbeeld ook komen door een te strakke koppelingskabel?

Lijstje met mogelijke oorzaken wordt wel behoorlijk lang nu!
 
Laatst bewerkt:
Helaas is het bij mij niet af en toe. Woon-werk, wat ik sporadisch met de motor doe, is slechts 10 km. Minimaal 1 keer en tot soms wel 3 keer slaat dat ding af. En tot 10 tellen terwijl je voor de stoplicht staat met 6 auto's achter je wordt ik (en mijn medeweggebruikers) ook niet gelukkig van.

Kan dit bijvoorbeeld ook komen door een te strakke koppelingskabel?

Lijstje met mogelijke oorzaken wordt wel behoorlijk lang nu!

Na tien kilometer is het blok nog maar net goed warm natuurlijk.
Hou 'm goed in de toeren, >3000 rpm, daaronder wordt het sowieso vaak bokkig rijden.

Een te ruim afgestelde koppelingskabel betekent dat de motor niet volledig ontkoppelt en dat de motor dus meer weerstand ondervind bij stationair, wat afslaan tot gevolg kan hebben.

Enige acceptatie zul je toch moeten hebben vrees ik, dit is een kwaaltje wat bij het blok hoort en als jij hier de definitieve oplossing voor vindt dan valt internationale eer en roem je ten deel!
 
Terug
Bovenaan Onderaan