overgangsregeling oud brik

kornfed

MF veteraan
31 mei 2007
5.370
400
Helmond
Ik heb sinds twee weken een Z650 uit 1978.
Deze komt dus in aanmerking voor de overgangsregeling.
Ik dacht dus direct aanvragen en dus ook gedaan.
Nu krijg ik een rekening voor heel 2015 van 29 euro.
Het voordeel voor de rest van 2015 is dus maar liefst 5 euro met als nadeel geen gebruik in december.
Dus ik moet met terugwerkende kracht alsnog voor een heel jaar betalen.
(De motor was door de vorige eigenaar geschorst).

Denk dat ik de rekening maar niet betaal en gewoon voor het volle tarief ga omdat de temperatuur in december zelden onder de 10°C komt.

Nog een vraagje: Moet je ieder jaar de aanvraag weer opnieuw indienen?

De belastingdienst, leuker kunnen we het niet maken ;(
 
Ik kreeg eind vorig jaar de 'rekening' voor 2015. Als je die op tijd betaald zit je in de overgangsregeling.
Hoef je dus niet zelf aan te vragen.

Dat was wel een voertuig die al in de overgangsregeling had gezeten. Ik kan me zo niet herinneren of ik dat ook heb gekregen voor een voertuig waar ik ondanks de leeftijd het hele jaar mee rijd.
 
eind 2015 krijg je een 'voorstel' van de belastingdienst. betaal je die, dan zit je in de overgangsregeling. betaal je die niet, dan krijg je na verloop van tijd een rekening voor het volle pond voor 2016. voordeel is dan wel dat je er het hele jaar op mag rijden. of je dan voor 2017 weer een voorstel krijgt voor deelname aan de overgangsregeling of dat je het dan weer moet aanvragen, durf ik niet te zeggen. waarschijnlijk weten ze dat bij de belastingdienst ook niet ;-)
 
Bij de belastingdienst is de regeling nog altijd erg onduidelijk onder de medewerkers.
Tenminste, dat was begin van het jaar zo :X

T'is natuurlijk ook een vreemde en onlogische gang van zaken op deze manier... en ja, als je dit jaar geen gebruik maakt van de overgangsregeling dan gaat de belastingdienst er automatisch vanuit dat je dat volgend jaar ook niet wil.

Overigens, als je op 31 december 2015 een (semi)oldtimer koopt die geschorst was dan betaal je ook nog belasting voor geheel 2015.

Verder nog handig te weten:
"10. Geen gebruik maken van de overgangsregeling
Indien u besluit om geen gebruik te maken van de overgangsregeling maar van het reguliere MRB tarief willen wij u graag attenderen op het volgende:
''Wordt er in de loop van het kalenderjaar alsnog overgestapt naar de reguliere MRB dan wordt het reguliere tarief aan belasting nageheven over het gehele kalenderjaar''. Bron: Belastingplan 2014.
Geheel afhankelijk van het tijdvak dient u met terugwerkende kracht het reguliere MRB tarief te betalen.

11. M.i.v. volgend kalenderjaar gebruik maken van de overgangsregeling
Maakt u nog geen gebruik van de overgangsregeling en wilt u dat in 2015 wel gaan doen? Stuur dan snel een verzoek aan de belastingdienst om in 2015 deel te nemen aan de overgangsregeling.

En:
Als u gebruikmaakt van deze overgangsregeling, dan mag u met uw motorrijtuig niet de openbare weg op in januari, februari en december. Laat u uw motorrijtuig schorsen? Dan krijgt u geen teruggaaf van belasting. "

Dat laatste is bij verkoop ook het geval. Je betaalt dus, ongeacht hoe lang je het voertuig hebt, voor een heel jaar.
 
Laatst bewerkt:
Dan laat ik de regeling voor 2015 lekker aan me voorbij gaan.
Rare gang van zaken trouwens.
 
Motor-Forum OMA waarschuwt mij, maar ik rijd graag oud brik met OMA achterop. Dus hier komt ie!

Ik heb een motor die kans maakt op de overgangsregeling (hij is uit '86). Eigenlijk wil ik ook wel in de winter rijden. Ik heb de motor sinds april, en nu is het volgende gebeurd:

2016: de vorige eigenaar heeft gebruik gemaakt van de overgangsregeling, en heeft dus 30 euro betaald. Dus December 2016 mag de motor niet op de openbare weg. Wil ik dat toch, dan betaal ik de volledige motorrijtuigenbelasting (mrb). Niet met die 30 euro in mindering, maar wel alleen de periode dat de motor van mij was. Dus alsnog 90 euro. Da's een beetje krom, maar wel het bedrag dat ik had verwacht. Vooruit dan maar.

2017: Ik kreeg een week geleden een rekening van de belastingdienst van 30 euro. Jullie ook, als je geluk hebt, en een motor van tussen 1977 en 1988. De cryptische omschrijving dat dit een optionele rekening was heb ik niet begrepen, dus ik heb deze rekening betaald. Nu blijkt na goed zoeken (bij sommige uitleggen staat het er niet bij, bij sommige wel) dat betalen van die rekening betekent dat ik per direct vast zit aan de overgangsregeling en in de wintermaanden van 2017 niet mag rijden. Wil ik dat terugdraaien (november 2016), dat kan, dan ben ik vanaf nu de volledige mrb verschuldigd voor 2017. De VOLLEDIGE. Dus alweer niet met die 30 euro in mindering. Ook kan ik deze 30e niet zomaar terug krijgen. Wat je betaalt aan overgangsregeling is dus GEEN wegenbelasting! Om dit terug te kunnen krijgen moet ik een bezwaarformulier invullen (via de telefoon kon ze een bericht aanmaken, maar geen bezwaar), en dan wist de telefoniste niet in te schatten wat de kans was dat ik mijn 30 euro voorgoed kwijt was.

Cryptischer kunnen ze het maken, wel onhandiger.

Doe hier je voordeel mee, en betaal pas je overgangsregeling als je net als Motor-Forum OMA flink de overgang voorbij bent en dus zeker weet dat je in de winter niet de weg op wilt. Ik laat nog wel weten wat ik terugzie en hoe ik dat voor elkaar kreeg.
 
En als je nou gewoon blijft rijden in de winter van 2017? Wordt je geflitst dan moet je alsnog het hele jaar betalen maar dat moet je toch al!
Wordt je niet geflitst dan is er niks aan de hand of is dat te kort door de bocht gedacht?
 
En als je nou gewoon blijft rijden in de winter van 2017? Wordt je geflitst dan moet je alsnog het hele jaar betalen maar dat moet je toch al!
Wordt je niet geflitst dan is er niks aan de hand of is dat te kort door de bocht gedacht?

De boete is 'iets' hoger dan de belasting en volgens mij hoef je niet geflitst te worden. Waarneming op de openbare weg is al voldoende. Ik weet niet of reguliere observatiecamera's hier ook voor worden gebruikt, maar dat sluit ik niet uit.
 
Die boete is het probleem niet. Je bent niet verzekerd omdat je motor niet op de weg mag zijn in die maanden. Ook al betaal je wel premie voor dec, jan en feb.

Je mag de motor ook niet uit de verzekering halen in die maanden. Sommige verzekeringen bieden een soort van winterstop aan maar dat is een afspraak tussen jou en de verzekering, in het register blijft je voertuig dan gewoon als verzekerd geregistreerd staan.
 
Motor-Forum OMA waarschuwt mij, maar ik rijd graag oud brik met OMA achterop. Dus hier komt ie!

Ik heb een motor die kans maakt op de overgangsregeling (hij is uit '86). Eigenlijk wil ik ook wel in de winter rijden. Ik heb de motor sinds april, en nu is het volgende gebeurd:

2016: de vorige eigenaar heeft gebruik gemaakt van de overgangsregeling, en heeft dus 30 euro betaald. Dus December 2016 mag de motor niet op de openbare weg. Wil ik dat toch, dan betaal ik de volledige motorrijtuigenbelasting (mrb). Niet met die 30 euro in mindering, maar wel alleen de periode dat de motor van mij was. Dus alsnog 90 euro. Da's een beetje krom, maar wel het bedrag dat ik had verwacht. Vooruit dan maar.

2017: Ik kreeg een week geleden een rekening van de belastingdienst van 30 euro. Jullie ook, als je geluk hebt, en een motor van tussen 1977 en 1988. De cryptische omschrijving dat dit een optionele rekening was heb ik niet begrepen, dus ik heb deze rekening betaald. Nu blijkt na goed zoeken (bij sommige uitleggen staat het er niet bij, bij sommige wel) dat betalen van die rekening betekent dat ik per direct vast zit aan de overgangsregeling en in de wintermaanden van 2017 niet mag rijden. Wil ik dat terugdraaien (november 2016), dat kan, dan ben ik vanaf nu de volledige mrb verschuldigd voor 2017. De VOLLEDIGE. Dus alweer niet met die 30 euro in mindering. Ook kan ik deze 30e niet zomaar terug krijgen. Wat je betaalt aan overgangsregeling is dus GEEN wegenbelasting! Om dit terug te kunnen krijgen moet ik een bezwaarformulier invullen (via de telefoon kon ze een bericht aanmaken, maar geen bezwaar), en dan wist de telefoniste niet in te schatten wat de kans was dat ik mijn 30 euro voorgoed kwijt was.

Cryptischer kunnen ze het maken, wel onhandiger.

Doe hier je voordeel mee, en betaal pas je overgangsregeling als je net als Motor-Forum OMA flink de overgang voorbij bent en dus zeker weet dat je in de winter niet de weg op wilt. Ik laat nog wel weten wat ik terugzie en hoe ik dat voor elkaar kreeg.

Dit lijkt onhandig maar het is gedaan omdat er altijd handige Harrie's zijn die misbruik maken van dit soort regelingen. Met je zware (=duur) oude auto geef je je op voor de overgangsregeling en rijdt 9 maanden per jaar goedkoop rond, eind van het jaar schrijf je hem over en betaal je 3 maanden de volle mep om zo toch door te kunnen rijden. Eind februari zet je hem weer over in de overgangsregeling.

Dus hebben ze het volgende verzonnen:

[q]De overgangsregeling betekent:

Je mag van de openbare weg gebruik maken voor een kwarttarief MRB met een maximum van 120 euro per jaar.
  • Maar niet in de maanden december, januari of februari (tijdens de zogenaamde winterstop).
  • Als je betrapt wordt op de openbare weg tijdens de winterstop betaal je voor het gehele kalenderjaar de volledige MRB met een flinke verzuimboete (100%).
  • Ieder jaar in het vierde kwartaal kan de kentekenhouder kiezen om gebruik te maken van de overgangsregeling òf gewoon MRB te betalen.

Wisselen van eigenaar:
  • Als een voertuig van eigenaar wisselt, blijft de per 1-januari door de vorige eigenaar gemaakte belastingkeuze gelden. Dat betekent als een voertuig in de overgangsregeling zit, dan blijft het voertuig in de overgangsregeling (en hoeft de nieuwe eigenaar voor de rest van het jaar niets te betalen, want het hele jaar is al betaald door de vorige eigenaar).
  • Als het voertuig niet in de overgangsregeling zit, dan kan het pas vanaf het volgende jaar in de overgangsregeling en dien je de resterende maanden gewoon MRB te betalen.
  • Als de nieuwe eigenaar toch in december wil rijden, kan hij ook kiezen om MRB te betalen door aanvullende aangifte MRB te doen. Dit gaat dan in vanaf de datum tenaamstelling.
[/q]

Bron: MRB regeling voor Oldtimers 2014 - FEHAC
 
Wat een gedoe allemaal!

Ik betaal €29 overgang en €36 (oldtimer-)verzekering per jaar.
In de winter rijd ik niet, want de brommerd krijgt dan nieuwe olie en ander onderhoud.
Ik heb daarbij hekel aan kou en pekel, dus die paar koude maanden ben ik er effe niet!
 
Jep, dat is onze belastingdienst: Leuker kunnen we het niet maken maar moeilijker des te meer. Alles om de hobby maar te ontmoedigen.
 
Die boete is het probleem niet. Je bent niet verzekerd omdat je motor niet op de weg mag zijn in die maanden. Ook al betaal je wel premie voor dec, jan en feb.

Je mag de motor ook niet uit de verzekering halen in die maanden. Sommige verzekeringen bieden een soort van winterstop aan maar dat is een afspraak tussen jou en de verzekering, in het register blijft je voertuig dan gewoon als verzekerd geregistreerd staan.

Heb je daar een bron van? Je kunt vanalles roepen maar dit vind ik wel iets waar ik wat meer onderbouwing zou willen zien
 
Heb je daar een bron van? Je kunt vanalles roepen maar dit vind ik wel iets waar ik wat meer onderbouwing zou willen zien

Pfff dat blijkt nog lastig te vinden. Ik ben even wat gaan lezen over soortgelijke onderwerpen en weet inmiddels dat:

Zodra je toch met een geschorst voertuig gaat rijden, de schorsing automatisch komt te vervallen. Heb je je verzekering door laten lopen ben je dus gewoon verzekerd.

Is je APK verlopen maar je auto technisch in orde en verzekering betaald, moeten ze gewoon uitkeren aan tegenpartij. Kan later nog wel grote problemen geven.

Ik weet niet waar de overgangsregeling staat. Je mag immers de weg niet op, net als bij verlopen APK. Dat de verzekering moeilijk gaat doen als je toch rijdt in de winterperiode en een ongeval hebt is wel waarschijnlijk.

Veel oldtimerverzekeringen hebben een winterstop ingebouwd. Dan heb je zeker geen dekking. Zie ook: Wat zijn de voorwaarden van de winterstop dekking? | Klantenservice
 
ter zake waarvan de inspecteur een bestuurlijke boete overeenkomstig artikel 67c van de AWR kan opleggen aan de houder van het motorrijtuig. Het gaat om verzuimboeten van ten hoogste 100 percent van de naheffingsaanslag
 
Laatst bewerkt:
Wegenbelasting en verzekering hebben volgens mij niks met elkaar te maken.
Apk en verzekering is weer een heel ander verhaal, gaat om de technische staat van het voertuig.

Hoe dan ook betaal ik liever 1x extra 29 euro dan een boete van de belastingdienst van 5000 euro (deze boete staat gelijk aan het rijden met een geschorst voertuig)
 
Wegenbelasting en verzekering hebben volgens mij niks met elkaar te maken.
Apk en verzekering is weer een heel ander verhaal, gaat om de technische staat van het voertuig.

Hoe dan ook betaal ik liever 1x extra 29 euro dan een boete van de belastingdienst van 5000 euro (deze boete staat gelijk aan het rijden met een geschorst voertuig)
Die kleine 5 mille is wanneer de mrb voor het voertuig ook een kleine 5 mille pj is.

De belasting legt een boete op ten hoogste het jaarbedrag aan mrb.

Dat is bij een motor dus echt een heel stuk minder.
 
Ah, ja als het boetebedrag daarop gebaseerd is dan valt het voor een motor nog wel mee.
Die max 4920 euro zal dan gebaseerd zijn op mrb van een vrachtwagen of bus.

Verzekerings vraag voorleggen aan een verzekeringsmaatschappij?
Ik heb zo'n klassieker verzamelpolis, iets van 70-80 euro wa voor 5 brikken.

Kan er wel een mailtje aan wagen .
 
Wegenbelasting en verzekering hebben volgens mij niks met elkaar te maken.
Apk en verzekering is weer een heel ander verhaal, gaat om de technische staat van het voertuig.

Hoe dan ook betaal ik liever 1x extra 29 euro dan een boete van de belastingdienst van 5000 euro (deze boete staat gelijk aan het rijden met een geschorst voertuig)
3x 29 euro.
In de overgangsregeling betaal je 1 kwartaal en mag je drie kwartalen rijden.
 
Ah, ja als het boetebedrag daarop gebaseerd is dan valt het voor een motor nog wel mee.
Die max 4920 euro zal dan gebaseerd zijn op mrb van een vrachtwagen of bus.

Verzekerings vraag voorleggen aan een verzekeringsmaatschappij?
Ik heb zo'n klassieker verzamelpolis, iets van 70-80 euro wa voor 5 brikken.

Kan er wel een mailtje aan wagen .
Dikke vette amerikaan v6 7 liter op gas...
 
Na indienen bezwaarschrift op zowel 31 euro als volledige mrb voor 2017 krijg ik de 31 euro terug. Daarvoor heb ik dus schriftelijk bezwaar aangetekend, maar ik geloof dat aan de hand van mijn telefoontje naar de belastingdienst dit al in gang was gezet. Ik kreeg namelijk net een telefoontje dat ze dit bezwaar binnen kregen en eigenlijk dit geld al klaar hadden gezet om naar mij over te maken. Dus zaak opgelost en niet 31 e armer! :) :]
 
Bij het doornemen van de administratie kwam ik acceptgiro van de motorrijtuigenbelasting voor mijn GS500E van 1991 tegen. Een bedrag van €29,- voor 3 maanden.
Ik leefde echter in de veronderstelling dat bij 26jaar de motor in een overgangsregeling zou gaan vallen. Dat zou €29,- voor een heel jaar zijn.
Na wat gegoogle op onderstaande site terechtgekomen, waarbij wordt aangegeven dat de motor niet voor een overgangsregeling in aanmerking zou komen.
Betekend dit dat de overgangsregeling gemakshalve geschrapt is bij de belastingdienst?


Overgangsregeling oldtimers
 
Bij het doornemen van de administratie kwam ik acceptgiro van de motorrijtuigenbelasting voor mijn GS500E van 1991 tegen. Een bedrag van €29,- voor 3 maanden.
Ik leefde echter in de veronderstelling dat bij 26jaar de motor in een overgangsregeling zou gaan vallen. Dat zou €29,- voor een heel jaar zijn.
Na wat gegoogle op onderstaande site terechtgekomen, waarbij wordt aangegeven dat de motor niet voor een overgangsregeling in aanmerking zou komen.
Betekend dit dat de overgangsregeling gemakshalve geschrapt is bij de belastingdienst?


https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/overgangsregeling_oldtimers/


Nee, niet geschrapt maar de overgangsregeling geldt alleen voor voertuigen tot 31-12-1987 alles daarna heb je pech en betaal je normaal tarief
 
Bij het doornemen van de administratie kwam ik acceptgiro van de motorrijtuigenbelasting voor mijn GS500E van 1991 tegen. Een bedrag van €29,- voor 3 maanden.
Ik leefde echter in de veronderstelling dat bij 26jaar de motor in een overgangsregeling zou gaan vallen. Dat zou €29,- voor een heel jaar zijn.
Na wat gegoogle op onderstaande site terechtgekomen, waarbij wordt aangegeven dat de motor niet voor een overgangsregeling in aanmerking zou komen.
Betekend dit dat de overgangsregeling gemakshalve geschrapt is bij de belastingdienst?


Overgangsregeling oldtimers
De overgangsregeling is/was voor voertuigen die voordien al belastingvrij waren. Dus op moment van wijziging wel ouder dan 25 maar nog jonger dan 40 jaar.

Het geldt dus niet voor voertuigen die nadien ouder zijn geworden dan 25 jaar.
Helaas voor nieuwe gevallen: Wachten tot ie 40 jaar is. Dan is die geheel belastingvrij, dat geldt ook voor mij. Aan andere kant is het dat de regeltjes steeds worden gewijzigd. Heeft de overheid weer eens geld nodig gaan ze weer overal schrapen. Bij een weer eens mislukt mega-project zal die grens van 40 wel veranderen naar 50 jaar.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan