Overdag rijden met defect dimlicht strafbaar?

Guzzi-Tim

MF veteraan
3 sep 2016
1.743
514
Voor de meer strafrechtelijk onderlegden onder ons: Ik werd aan het begin van de avond staande gehouden op de A4 na de schiphol tunnel door een oplettende diender omdat mijn dimlicht het niet deed. Denk dat het lampje tijdens de rit is doorgebrand. Goed dat hij mij even aan de kant zette daarvoor want anders had ik op de terugrit 'savonds een probleem gehad.
Nu zei de beste man 'Je krijgt geen boete want het is overdag en niet strafbaar.'
Ik wilde even checken of dat klopt en ik inderdaad morgen gewoon naar mijn werk kan rijden met defecte lamp (kan nu geen lamp meer halen en begin om 8:00). Ik dacht zelf namelijk dat je onder alle omstandigheden over werkende verlichting moet beschikken.
 
Je kunt hem toch ook gewoon uit laten? Niemand die het opvalt. Bij auto's is het wel strafbaar volgens mij, dus waarom dan voor motoren niet? Die boete zal je niet snel krijgen overdag.
 
Het is geen strafrecht gelukkig. Het licht moet inderdaad, werken; je motor moet voldoen aan de permanente eisen. De kans op een boete lijkt me klein. Maar het kan.

Volgens mij komt de wegenwacht wel voor dat soort dingen, misschien is dat een oplossing?
 
Kan je dat niet gewoon opzoeken op Google... voordat hier allerlei discussies op komen broeien? En daarnaast, die ‘diender’ heeft het al gezegd toch? Ik neem even aan dat het een politieagent was

Ach ik probeer het forum een beetje levendig te houden.

Google had inderdaad het antwoord:

Mag ik overdag met een kapot licht rijden als het niet mistig of donker is?
Wettelijk is het zo geregeld dat je overdag niet met kapotte verlichting mag rijden. Het is dus strafbaar!

Het Openbaar Ministerie heeft wel bepaald dat de politie daar overdag geen bekeuring voor geeft, tenzij het gevaarlijk of hinderlijk is. Dat geldt zowel voor rijden met gemotoriseerde voertuigen zoals auto's en scooters, als voor fietsers.


bron: Mag ik overdag met een kapot licht rijden als het niet mistig of donker is?
 
Ach ik probeer het forum een beetje levendig te houden.

Google had inderdaad het antwoord:

Mag ik overdag met een kapot licht rijden als het niet mistig of donker is?
Wettelijk is het zo geregeld dat je overdag niet met kapotte verlichting mag rijden. Het is dus strafbaar!

Het Openbaar Ministerie heeft wel bepaald dat de politie daar overdag geen bekeuring voor geeft, tenzij het gevaarlijk of hinderlijk is. Dat geldt zowel voor rijden met gemotoriseerde voertuigen zoals auto's en scooters, als voor fietsers.


bron: Mag ik overdag met een kapot licht rijden als het niet mistig of donker is?

Was het ook niet wettelijk zo geregeld dat je tussen zonsopgang en zonsondergang geen verlichting behoeft te voeren, echter wanneer noodzakelijk dit wel aan moet kunnen (regen, mist, hevige regenval)...
Maar zou mij zelf niet druk maken om een stadslicht, wel om de rest van de verlichting en richtingaanwijzers.
 
Was het ook niet wettelijk zo geregeld dat je tussen zonsopgang en zonsondergang geen verlichting behoeft te voeren, echter wanneer noodzakelijk dit wel aan moet kunnen (regen, mist, hevige regenval)...
Maar zou mij zelf niet druk maken om een stadslicht, wel om de rest van de verlichting en richtingaanwijzers.
Dit stond al alles hierboven..
😉
 
Toch heb je bord L202 misschien genegeerd.
verkeersbord-rvv-l202-ontsteek-uw-lampen.png
Dit informatiebord geeft aan dat je in een situatie komt dat je verplicht bent je dimlicht aan te zetten.

Maar richting A`dam staan ze er wel en richting Den Haag staan ze er niet.
 
Was het ook niet wettelijk zo geregeld dat je tussen zonsopgang en zonsondergang geen verlichting behoeft te voeren, echter wanneer noodzakelijk dit wel aan moet kunnen (regen, mist, hevige regenval)...
Maar zou mij zelf niet druk maken om een stadslicht, wel om de rest van de verlichting en richtingaanwijzers.

TS heeft het niet over stadslicht maar dimlicht.....
 
Wanneer het niet een heel exotische lamp is hebben ze die wel bij tankstations. Wel de hoofdprijs natuurlijk, maar was nu een goede oplossing geweest.
 
Ik kan je als diender uitleg geven: overdag is het niet verplicht om je dimlicht te voeren dus kun je voor het niet voeren geen proces-verbaal geven. Echter, rijdt je een tunnel in waar zo een bord staat, kun je voor de gedraging dat je je dimlicht niet aan hebt waar dat wel zou moeten een proces-verbaal krijgen. Mocht je overdag een algemene verkeerscontrole krijgen en ze zien dat je dimlicht het niet doet kun je wel voor het voertuigreglement een proces-verbaal krijgen omdat je motor wel voorzien moet zijn van een goedwerkend dimlicht. De diender die jou een proces-verbaal geeft overdag moet ik nog tegenkomen, maar ze zitten er tussen omdat het volgens de letter van de wet dus wel aanwezig en goedwerkend moet zijn.

hoop dat het een beetje duidelijk is.
 
Je kunt hem toch ook gewoon uit laten? Niemand die het opvalt. Bij auto's is het wel strafbaar volgens mij, dus waarom dan voor motoren niet? Die boete zal je niet snel krijgen overdag.

Bij auto's heb je 2 koplampen, en die geven een bepaald lichtbeeld.
Als 1 van de 2 het niet doet, dan voldoe je niet meer aan de eisen.
Dus, met auto, overdag , met lampen aan waarvan 1 kapot, zou reden voor boete kunnen zijn.
Overdag met verlichting uit rijden geeft sowieso geen probleem, behalve zoals genoemd bij tunnels.

Veel motoren hebben maar 1 dimlicht, dus als die stuk is zal het verschil niet duidelijk zijn tussen uit of kapot.

Vandaar het verschil misschien.
 
Kan je dat niet gewoon opzoeken op Google... voordat hier allerlei discussies op komen broeien? En daarnaast, die ‘diender’ heeft het al gezegd toch? Ik neem even aan dat het een politieagent was
Kijk daar hebben we wat aan :N...

Stel je voor dat je een discussie krijgt op een discussieforum...

:+
 
theoretisch mag je niet (overdag) rijden met defecte verlichting. het dient altijd functioneel te zijn. de bestuurder behoord vooraf elke rit de verlichting te controleren op juiste werking.

zie ook de fiets: het dient ten alle tijde werkende verlichting te hebben, ook al hoef je geen verlichting te voeren. geen dynamo op de fiets is boete.

zo dat was theorie. zelfs de rijbewijs-theorie.

praktijk: als dimlicht het niet doet overdag en je hoeft geen dimlicht te voeren kunnen ze het ook niet zien. maar pas op met bv RAW lampjes en remlichten. als ze die niet zien branden terwijl dat wel zou moeten kan je gewoon een prent krijgen. (of gewoon ter plekke lampje vervangen)
 
Ik kan je als diender uitleg geven: overdag is het niet verplicht om je dimlicht te voeren dus kun je voor het niet voeren geen proces-verbaal geven. Echter, rijdt je een tunnel in waar zo een bord staat, kun je voor de gedraging dat je je dimlicht niet aan hebt waar dat wel zou moeten een proces-verbaal krijgen. Mocht je overdag een algemene verkeerscontrole krijgen en ze zien dat je dimlicht het niet doet kun je wel voor het voertuigreglement een proces-verbaal krijgen omdat je motor wel voorzien moet zijn van een goedwerkend dimlicht. De diender die jou een proces-verbaal geeft overdag moet ik nog tegenkomen, maar ze zitten er tussen omdat het volgens de letter van de wet dus wel aanwezig en goedwerkend moet zijn.

hoop dat het een beetje duidelijk is.
Maakt dat bord (ontsteek uw lichten) dat het voeren van verlichting verplicht is? Dat het de bedoeling is dat dat bord op een plek staat waar je gewoon verlichting moet voeren, en daardoor je lichten aan moet doen snap ik. Maar geeft dat bord ook de verplichting? Ik dacht namelijk dat dat een soort adviesbord was?
 
Maakt dat bord (ontsteek uw lichten) dat het voeren van verlichting verplicht is? Dat het de bedoeling is dat dat bord op een plek staat waar je gewoon verlichting moet voeren, en daardoor je lichten aan moet doen snap ik. Maar geeft dat bord ook de verplichting? Ik dacht namelijk dat dat een soort adviesbord was?
Het is een informatiebord.
Het informeert je dat je in een situatie komt waar je verplicht bent dimlicht te voeren.
 
  • Leuk
Waarderingen: HCx
Heel simpel: Alles wat op je motor standaard aanwezig is, moet ook werken of in werking kunnen worden gesteld.

Je bent niet verplicht je verlichting te voeren als het overdag mooi helder weer is. Maar wat als er halverwege een stevige onweersbui losbarst, donker en regen. Dan moet je wel je verlichting in werking kunnen stellen.

Je mag dus niet de weg op met defecte verlichting, ook overdag niet.
 
Heel simpel: Alles wat op je motor standaard aanwezig is, moet ook werken of in werking kunnen worden gesteld.

Ik ben bezig een Gilera uit 1954 op te knappen om straks -als ze weer open gaan- een kentekenkeuring aan te vragen bij de RDW.
Ook hier geldt: "wat er op zit moet het ook doen".
Gezien het bouwjaar hoef ik geen knipperlichten en remlicht te hebben. Die zet ik er dan nu ook nog niet op....
Wel voor- en achterlicht uiteraard.
 
Bij auto's heb je 2 koplampen, en die geven een bepaald lichtbeeld.
Als 1 van de 2 het niet doet, dan voldoe je niet meer aan de eisen.
Dus, met auto, overdag , met lampen aan waarvan 1 kapot, zou reden voor boete kunnen zijn.
Overdag met verlichting uit rijden geeft sowieso geen probleem, behalve zoals genoemd bij tunnels.

Veel motoren hebben maar 1 dimlicht, dus als die stuk is zal het verschil niet duidelijk zijn tussen uit of kapot.

Vandaar het verschil misschien.

De bekeuringen zijn ingedeeld in verschillende gebieden, zo heb je een bepaling dat de verlichting van je motorvoertuig moet kunnen werken, het moet technische kloppen.
Je kunt een bekeuring krijgen omdat de verlichting het niet doet.

En je hebt 'gedrag' van de bestuurder. Als het donker is moet de bestuurder de verlichting in werking stellen.
Je kunt een bekeuring krijgen voor je licht niet aan te zetten.
 
Ik ben bezig een Gilera uit 1954 op te knappen om straks -als ze weer open gaan- een kentekenkeuring aan te vragen bij de RDW.
Ook hier geldt: "wat er op zit moet het ook doen".
Gezien het bouwjaar hoef ik geen knipperlichten en remlicht te hebben. Die zet ik er dan nu ook nog niet op....
Wel voor- en achterlicht uiteraard.


Spiegels zou je zelfs niet hoeven monteren. Maar een spiegeltje en een remlicht zou ik toch wel graag op een motor willen hebben !!

Is een ledlampje monteren binnen het bestaande lichtunit geen optie ?
Zie je er van buiten niets van, maar wel de attentiewaarde van een remlicht voor het verkeer achter je.
 
Spiegels zou je zelfs niet hoeven monteren. Maar een spiegeltje en een remlicht zou ik toch wel graag op een motor willen hebben !!

Is een ledlampje monteren binnen het bestaande lichtunit geen optie ?
Zie je er van buiten niets van, maar wel de attentiewaarde van een remlicht voor het verkeer achter je.
Ik denk dat hij dan afgekeurd wordt omdat er geen E-keur op je ledlampje zit. 🤔
 
Ze worden gekeurd naar de maatstaf van die tijd.

Je kan een 21 watt lamp erinzetten die voorachakelen met een werstand, als je met je remlichtschakelaar die weerstand kortsluit heb je remlicht, full blast :t
 
Ik denk dat hij dan afgekeurd wordt omdat er geen E-keur op je ledlampje zit. 🤔

Als het erop zit, moet het ook correct zijn idd.


Sorry, ik ging even over van dienstkloppermodus naar een praktische instelling :+


Ik zou toch echt wel een remlicht op m'n motor willen hebben.
Eerst keuren en daarna een led in het originele lichtarmatuur bijplaatsen dan dus maar :X :P
 
Zou dit ook kunnen googlen maar..
Laatst had ik het zelfde probleem bij een avond ritje, onderweg net met de schemering sprong mn dimlicht kapot.
Was nog een half uur op huis aan dus ik met grootlicht op, in het donker naar huis..
Wat mij op viel is dat er niemand een seintje gaf dat dit hinderlijk was.
Is dit express zo afgesteld op de motor?
Als backup zegmaar?
 
Terug
Bovenaan Onderaan