oude motor tweetaktolie

mystyrain

Die hard MF'er
20 apr 2008
520
0
Venlo
Hallo, ik ben sinds gisteren in het bezit van een MZ (met zijspan) uit 1971.
De vorige eigenaar heeft me twee flesjes tweetaktolie erbij gegeven,maar wist niet meer het merk van deze olie. Aangezien ik het liefste dezelfde olie blijf gebruiken is mijn vraag of iemand weet welk merk het kan zijn. De olie is rood van kleur.
Groeten.
 
Hoi Rob, lijkt mij dat we een soort van misverstand hadden. Jij had het over de MZ van de TS en ik over de GT750 man die vroeg wat er voor olie het beste inkon. Ik weet dat MZ andere uhhhhh..........., laten we zeggen, toleranties hanteerden dan onze fijnzinnige Japanners. Ik weet dat zo'n MZ waarschijnlijk nog wel blijft lopen als je er zonnebloemolie ingoot (bij wijze van spreken dan) ,maar zo niet onze gevoelige japjes.


Enne Rob, helemaal gelijk dat suzuki via Ernst Degner alle info en techniek van MZ gestolen heeft. Zonder MZ zou suzuki nooit fatsoenlijke tweetakten hebben kunnen maken. Het werd ook bijna hun ondergang omdat ze niet op tijd in wilden zien dat de wereld rijp was voor de viertakt. En niet voor een wankel of, wat later, een turbo.

De geweldige, voor die tijd, GS 750 heeft ze net op tijd weer op de rails gezet......

Greetz,,...
 
Laatst bewerkt:
Maakt niet uit Thinge..we hebben toch met z'n allen die enigszins rare tweetakt tik..en je hebt weet van de Suzuki geschiedenis :}
Ik rij nu op mengsmering van MPS ofzo is via een automaterialenzaak gekocht..omdat ik bij een scooterzaak niet het laatste flesje TTS mocht kopen B| ..wat een eikels daar hij wilde mij Bardahl slijten ,wat natuurlijk ook niet slecht is..maar ik wilde het laatste flessie }) en hij kon ook niet begrijpen dat ik niet op zo'n herrieraceplee reed maar op een motor..afijn hij kon die fles dan maar steken waar het donker is :W
MZlllss,Rob.
 
Ik rij al vanaf mijn 18de jaar suzuki en nog steeds tot nu toe. Ben inmiddels bijna 54. Brommers, scooters en motoren heb ik nu. Moet tot mijn grote schaamte zeggen dat ik ook 3 viertakten heb, waarvan twee suzuki's, maar dat is alleen maar om me steeds weer te herrinneren aan hoe geweldig die ouwe tweetakt motortijd toch niet was........niet dat alles minder is nu, maar het is wel degelijk anders.......Ik zie me nog in Luik, Belgie, in 1974 een zuiger vervangen onderweg na weer een warmloper. En niemand keek raar. Ik heb die oude kapotte zuigers nog steeds........waar blijft de tijd.....

full
 
Laatst bewerkt:
Ha Thinge, dat waren de heroische tijden he!
1 keer een vastloper gehad op de Puch dubbelzuiger, en een keer een vastgelopen bigend op een MZ 250 op mengsmering, maar met de oliepomp MZ'jes nog nooit! Nu ruim 66000 km op de 300 cc, die dus niet helemaal z'n originele zuiger heeft, was oorspronkelijk een 250, maar is toch al heel jong opgeboord naar 300!
Eigenlijk is tweetakt niet ideaal voor het woon-werk verkeer, ik was al een paar keer bijna te laat met olie in het tankje te gooien, maar verder is het zo leuk om tweetakt te rijden he!
Groeten,
Eduard
 
Vmax,

Dank voor de link. Ik had met die man afgesproken, voor zover dat kan, die man leeft nog in de middeleeuwen, om de anderhalve doos castrol TT op te komen halen op mijn eerste vrije dag. Dank zij jou link heeft hij de hele handel verkocht aan iemand anders..................zucht :+

Mijn vraag aan een ieder hier:

Wie weet er nog castrol super tt (dus geen andere types castrol) te koop? Mail me even indien je me kan helpen.

SHips, dan moet ik maar eens over provisie gaan praten :+
 
Haha ja ik ben ook al redelijk op leeftijd aan het worden maar jullie hebben de tijd nog meegemaakt dat de tweetakten nog wel "normaal"op straat te zien waren :}
Ik heb vanaf het halen van mijn motorijbewijs in '96 altijd tweetakten gehad. Mijn eerste "legale "motor was een RD350 ypvs en kwam er gauw achter dat het idd geen ideale woon/werk en file fiets was..door mijn collega kwam ik op MZ en rij dat nu nog steeds en is mijn woon/werk slecht weer fiets.
In al die tijden veel tweetakten erbij gehad bijna allemaal Yamaha's van 125 tot 350 cc ..een enkele Soes RG250 ,Honda MTX80 en een aantal motorscooters van Honda,Vespa en Peugeot..
En ook altijd Castrol gebruikt..
Mijn eerste echte vastloper gebeurde op een MZ pas vorig jaar..waarschijnlijk door de benzine..maar probeer dat maar eens hard te maken B|
Keep them smoking boys *O* :] ,MZlllss,Rob.
 
Robic, leg dat eens uit, een vastloper door de benzine? Denk je dan aan slechte kwaliteit of zo?
Normaal draait een MZ op alles vanaf 95, al zijn er rijders die beweren met 98 beter of zuiniger of zo te rijden. Volgens het instructie boekje is vanaf 88 oktaan goed....
Groeten,
Eduard
 
Ik heb mijn rijbewijs gehaald in 1973, kocht gelijk een echte tweetakt, een jawa californian 350, die ik na 9 weken total loss reed op een brommer. Nee, niet mijn schuld e nee, ik wil er niet over praten.

Daarna suzuki en een aantal jaren BMW, maar altijd suzuki. Al 36 jaar nu,......ouwe lul, ...........zucht. En nooit geen lintje nie gekregen van meneer Suzuki.
 
Laatst bewerkt:
Tja Eduard, had deze MZ al een tijdje en reed heel goed, was zelfs licht getuned door bewerkte poorten en grotere carb. De vorige eigenaar reed er ook veel mee...
Op de heen weg naar een MZ treffen reed ie prima.. op de terugweg eerst getankt en olie gemengd in de goede verhouding, was ook olie die ik al langer gebruikte..bij Hoevelaken was het niet linksaf maar vast :X ...
Toen de motor terugwas zat er na inspectie een soort dikke vettige substantie in de vlotterkamer wat voor een arm mengsel zorgde waarschijnlijk...en de carb was daarvoor echt schoon , nl. zelf gedaan. Heb dus zo'n idee dat de olie weer uit de benzine is getreden oid....
Gelukkig is de cilinder wel heel gebleven en de zuiger ook redelijk..zat wel een stukkje alu boven in de kop..maar de krukas is dus vastgelopen op big-end.
Was echt wel balen was juist een mechanisch stil blok..helaas ;(
Maar goed gelukkig nog zat andere motoren dussss... :]
MZlllss,Rob.
 
Ik heb een MZ 500 R van mij opa gekregen en heb de oude motorolie eruit gehaald en Vroeg ik mij nu af hoeveel olie erin moet aangezien er geen olie peilstok aanwezig is. Iemand een idee
 
Helemaal leuk om zo de motor van opa in stand te gaan houden.
Je kan vragen of er nog een boekje bij zit.
De MZ club heeft vast wel kennis over deze motor.
Zet dit item beter op Brikken en klassiekers ipv een oud topic in Techniek.
Voordat je gaat rijden moet je toch wel wat punten nalopen voordat er gekke dingen gebeuren.
Succes ermee
 
Ik heb een MZ 500 R van mij opa gekregen en heb de oude motorolie eruit gehaald en Vroeg ik mij nu af hoeveel olie erin moet aangezien er geen olie peilstok aanwezig is. Iemand een idee
Van wat ik begrijp heeft de MZ 500 R een externe olietank, en daar zit de peilstok in. Je hebt nu maar een beetje eruit gehaald...
Ik zou eerst maar eens meer informatie gaan verzamelen, een gebruiksaanwijzing of een werkplaatshandboek is denk ik wel handig voordat je begint.
Je hebt wel het verkeerde topic gereanimeerd, in de MZ 500 R gaat beslist geen tweetaktolie! Er zit namelijk een viertakt Rotax blok in.
 
Terug
Bovenaan Onderaan