Otoplastieken

Rien

MF'er
29 apr 2004
128
79
Ik rijd al jaren motor en gebruik altijd universele oordoppen van beter horen. Niks mis mee maar op lange ritten gaan die dingen verschrikkelijk jeuken in mijn oren, zeker als het warm is.
Ik overweeg nu gehoorbescherming op maat te laten maken zgn. autoplastieken. Wat is jullie ervaring met op maat gemaakte gehoorbescherming? Keuze is er tussen harde of zachte op maat gemaakte autoplastieken.
Zullen best meningen komen van motorrijders die die weggooidingen gebruiken of universele maar daar ben ik niet in geïnteresseerd.
 
Ik heb harde ottoplastieken (op aanraden van Beter Horen omdat die gemakkelijker uit te halen zijn dan zachte en langer mee gaan). Voor mij was het een wereld van verschil met de universele ondanks dezelfde demping. Vermoedelijk omdat ottoplastieken beter afsluiten. Ze doen daar ook een druktest voor.
 
Deze otoplastieken zowel hard als zachte uitvoering jaren gebruikt op zowel m'n werk als op de motor.
De zachte zijn comfortabeler, en doen hun werk zeker net zo goed, zo niet beter als de harde uitvoering.
Ik liet wel iedere 3 jaar nieuwe maken, m'n werkgever betaalde dit 😁
Met deze otoplastieken kun je gewoon nog het intercom systeem horen. Wel afhankelijk van het filter die gebruikt word natuurlijk
 
Ik gebruik ze ook al zeker 20 jaar, elke 5 jaar laat ik een paar nieuwe maken. Mijn rechteroor is blijkbaar wat raar, daar moet de otoplastiek net wat langer worden gemaakt dan standaard omdat hij er anders uitvalt. Daar kwam ik achter bij het eerste setje dat ik bij Schoonenberg heb laten maken en die hebben kostenloos een nieuwe gemaakt. Tegenwoordig zeg ik het er altijd bij.