Otoplastieken

Rien

MF'er
29 apr 2004
128
79
Ik rijd al jaren motor en gebruik altijd universele oordoppen van beter horen. Niks mis mee maar op lange ritten gaan die dingen verschrikkelijk jeuken in mijn oren, zeker als het warm is.
Ik overweeg nu gehoorbescherming op maat te laten maken zgn. autoplastieken. Wat is jullie ervaring met op maat gemaakte gehoorbescherming? Keuze is er tussen harde of zachte op maat gemaakte autoplastieken.
Zullen best meningen komen van motorrijders die die weggooidingen gebruiken of universele maar daar ben ik niet in geïnteresseerd.
 
Ik heb harde ottoplastieken (op aanraden van Beter Horen omdat die gemakkelijker uit te halen zijn dan zachte en langer mee gaan). Voor mij was het een wereld van verschil met de universele ondanks dezelfde demping. Vermoedelijk omdat ottoplastieken beter afsluiten. Ze doen daar ook een druktest voor.
 
Deze otoplastieken zowel hard als zachte uitvoering jaren gebruikt op zowel m'n werk als op de motor.
De zachte zijn comfortabeler, en doen hun werk zeker net zo goed, zo niet beter als de harde uitvoering.
Ik liet wel iedere 3 jaar nieuwe maken, m'n werkgever betaalde dit 😁
Met deze otoplastieken kun je gewoon nog het intercom systeem horen. Wel afhankelijk van het filter die gebruikt word natuurlijk
 
Ik gebruik ze ook al zeker 20 jaar, elke 5 jaar laat ik een paar nieuwe maken. Mijn rechteroor is blijkbaar wat raar, daar moet de otoplastiek net wat langer worden gemaakt dan standaard omdat hij er anders uitvalt. Daar kwam ik achter bij het eerste setje dat ik bij Schoonenberg heb laten maken en die hebben kostenloos een nieuwe gemaakt. Tegenwoordig zeg ik het er altijd bij.

Behalve voor de motor heb ik ze ook voor muziek, daar zit een ander filter in. Als ik met mijn motordoppen in zat te drummen klonk de rest van de band nogal raar omdat de filters in de motordoppen vooral de hoge frequenties uitfilteren. De filters in mijn drumdoppen filteren alles even veel zodat ik de eerste keer dat ik ze gebruikte het idee had dat ze helemaal niks deden. Tot ik ze weer uitdeed.

Ik maak ze altijd eventjes vochtig met de punt van mijn tong dan glijden ze net wat makkelijker mijn oor in.
 
Al jaren zachte voor op de motor en op het werk, mijn voorkeur is zacht voor hard. Heb nog ergens een oud setje harde van het werk liggen. Intercom gaat goed door mijn alpines met rode filters.

Beetje likken voor betere penetratie doe ik ook. Het gemak van inbrengen weegt voor mij op tegen de smaak.

db
 
Heb zelf sinds een jaar of 3 oordoppen op maat van Alpine na jaren rondgereden te hebben met standaard doppen. Ik wil niet anders meer; zitten lekker comfortabel en dempen perfect. Waar bij de standaard doppen de rechter vaak niet goed bleef zitten heb ik daar met de custom doppen geen last van. Zijn overigens zachte doppen. Kost wat maar dan heb je ook wat.

Binnenkort even langs Alpine voor een lektest (van de doppen dan he….:+)
 
Laatst bewerkt:
Sinds vorig jaar gebruik ik Pluggerz, aan laten meten bij Beter Horen in de maand van het gehoor.
Ben er zeer tevreden over deze hebben een fijne demping en zijn goed in je oren te zetten. Dat is even een handigheidje.
Ook gebruik ik deze voor muziek, bij concerten bijvoorbeeld.
 
Laatst bewerkt:
Ben nu ruim een half jaar verder met de ottoplastieken. Enerzijds geweldig want ze beschermen goed tegen herrie, anderzijds voel ik me wel afgesloten van de wereld en van het geluid van de motor hoor ik ook nog maar weinig. Toch teveel demping? Zonet even een kort stuk gereden zonder doppen (niet boven de 80) en de beleving is toch leuker. Niet dat ik nu zonder doppen ga rijden, licht tinittus heb ik al.
 
Zodra je met je motor stationair draait en je gas moet gaan geven om te merken of ie nog wel aanstaat heb je teveel demping denk ik altijd maar.
Uiteindelijk moeten die doppen je gehoor beschermen en dempen ze uiteraard ook het geluid wat je zelf voortbrengt.
De beleving wordt daardoor wellicht wat minder, maar alles liever dan gehoorschade zou ik zeggen.

Anders andere uitlaat eronder hangen wellicht? Dan hoor je 'm zelf wat meer, maar ben je wel weer andere mensen tot last...
Succes!
 
Of heb je al gehoorverlies en merk je dat met doppen in nog beter? Je had al tinnitus toch?
 
Zal eens bij Beter Horen informeren maar, zo te zien, kan het filter er niet uit. Stationair lopen kan ik nog wel horen (eenpittertje) maar als iemand me aanspreekt als ik van de motor kom moet eerst de jethelm af en de doppen uit.

@IJzervreter gehoorverlies zou best kunnen. Van 1985 tot ca 2000 zonder doppen gereden. Dat deed toen vrijwel niemand, alleen de profs hadden doppen.
 
Mijn otoplasieken zijn ook van Beter Horen, het filter daarin kan eruit gepeuterd worden. Ik kon bij aflevering kiezen in demping. Met de mededeling dat de filters altijd vervangen kunnen worden.
Ik weet natuurlijk niet of je dezelfde hebt?
Het eruit halen van het filter deden ze met een soort klein haakje, dat was even prutsen.
 
Ik heb de harde ottoplastieken van Pluggerz via Beter Horen. Dat ik niet kan zien of de filters eruit kunnen wil nog niet zeggen dat het echt niet kan. Tenslotte ben ik geen audicien. En als het kan is het ook de vraag of ik dat ook moet doen. Misschien wat minder demping rond 4kHz (spraak) en dezelfde op de lage frequenties van het gebulder van de wind? Er lijkt nu een filter in te zitten dat het hele bereik fors dempt.
 
Ik heb twee sets, één om te drummen met een verwisselbaar filter en één om motor te rijden. Aan laten meten bij Schoonenberg. De set om te drummen heeft een lineair filter zodat alle toonhoogtes gelijkmatig worden gefilterd. Omdat ik daarvan niet wist welke sterkte me zou bevallen heb ik die dus met een verwisselbaar filter gekocht. Daar kan ik een soort dopje van af schroeven en dan het filter wisselen. Nooit nodig gehad want beviel me meteen goed. Zijn ook briljant voor concerten.

Die voor de motor kan ik me voorstellen dat je het filter er uit kunt peuteren maar volgens mij beschadig je de oordop zelf dan ook, zodat een nieuw filter er waarschijnlijk niet goed afsluitend in komt.
 
Bij mijn oordopjes gaat er om de drie jaar een nieuw filter in. Het oude wordt er gewoon uitgetrokken met een rvs haakje. Om de drie jaar ook je gehoor getest en de werking van de oordopjes.
 
Worden die filters gewisseld omdat het gehoor veranderd? Kan me namelijk niet goed voorstellen dat die dingen kunnen verslijten,
 
Worden die filters gewisseld omdat het gehoor veranderd? Kan me namelijk niet goed voorstellen dat die dingen kunnen verslijten,
Er ging een betere in was het verhaal. Ik had nadien het idee dat ik alles beter kon horen, verkeer motorgeluid spraak.
 
Terug
Bovenaan Onderaan