Opties voor het opbergen van motor in tuin zonder garage?

BrightParts

Rookie
15 apr 2024
3
1
Hallo!

Ik ga binnenkort voor mijn A2 Rijbewijs en wil daarna ook een motor kopen. Ik ben op dit moment 20 jaar en woon nog bij mijn ouders. Ze hebben geen garage maar wel een tuin. Tuin staat helemaal leeg en wil dus iets kopen/bouwen om mijn motor in op te bergen. Grotere houten schuren zijn te duur en wil ik dus ook niet kopen.

1. Zou een kleine verrijdbare schuur goed genoeg zijn om mijn motor veilig in op te bergen (weerbescherming, etc)?

Lijkt mij dat het genoeg ventilatie zou hebben om condensatie aan te pakken, en zelf zou ik nog wat andere dingen kunnen toevoegen om condensatie nog beter aan te gaan. Zijn er nog andere risico's waar ik rekening mee moet houden? Zou zo'n schuurtje dus een goede optie kunnen zijn als condensatie geen probleem is, en ik van plan ben om mijn motor regelmatig of zelfs dagelijks te gebruiken? Bij langere periodes in bijvoorbeeld de winter waarin ik hem niet gebruik huur ik wel een garagebox om hem in op te bergen.

2. Zou het combineren van dit + een motorhoes een goede en betere optie zijn (dubbel bescherming?)

3. Als roest het grootste risico is van het buiten opbergen, zou het aanbrengen van XCP een goede extra optie zijn? Of ook nog WD40 daarnaast tegen water?

Alvast bedankt!

(Foto van andere post)
1713170157648.png
 
Laatst bewerkt:
Geen kleed er bij als je dit al hebt. Probleem van kleed is dat het nat blijft, dit is juist super.

Regelmatig een goede WD40 douche helpt ook heel goed. WD40 doet niks echt heel goed, behalve ''Water Displacement''. Laat dat nou net zijn wat jij wilt.
Niet op de remschijven, verder komt alles goed.
 
Ik kreeg vroeger ook een hartverzakking van regen en mijn motor buiten.
Bij verkoop vroegen ze vaak waarom die er nog zo netjes uit zag; nooit regen en pekel gezien. :?
Ik reed 365 dagen per jaar.
Aluminium brugframe en veel kuipwerk roesten niet.
Maar nog steeds stal ik hem liever niet nat buiten voor een paar dagen.
Dan mag die even in de woonkamer drogen. ;)
PSX_20240415_100809.jpg

Een verrijdbaar ding lijkt mij ook wel ideaal.
Maar alles wat niet verwarmd wordt zal lijden.
 
1. Zou een kleine verrijdbare schuur goed genoeg zijn om mijn motor veilig in op te bergen (weerbescherming, etc)?
Ik heb jaren lang ook zo'n verrijdbaar schuurtje gehad zoals op de foto, werkt perfect. Motor was altijd in perfecte staat en zover ik kon bepalen nooit slechter van geworden.

Ik had van die wieltjes met een rem erop gezet en schoof hij alleen een heel klein beetje als het echt hard stormde.
 
1713352533103.jpeg
1713352558146.jpeg

Dit was de mijne. Zelf gemaakt schuurtje op wielen. Eén kant zat vast met 2 grote scharnieren aan de schutting. Schuur open rollen, motor parkeren, schuur terug tegen schutting aan rollen, hangslot tussen schuur en schutting er op. De motor is voor 90% afgeschermd van de elementen, extra diefstalpreventie en dermate stevig schuurtje dat hij met gemak een storm kan overleven.

Te bouwen met basis gereedschap, ik was €250 kwijt aan materiaal. Na een paar jaar gebruik ook prima kunnen doorverkopen.
 
Nog even een plaatje van hoe ik hem gebruikte. Het scharnier was zo'n tuindeur versie, dus het schuurtje was ook eenvoudig van de schutting los te koppelen (gewoon een 2cm optillen van het scharnierpunt). Doordat hij op wielen stond, was er voldoende luchtstroom. Eigenlijk nooit problemen qua condens en/of roest gezien. Bij langere stalling heb ik wel eens de buitenhoes over de motor gedaan - maar bij regelmatig gebruik is dat echt overbodig.
Naamloos.png
 
Terug
Bovenaan Onderaan