Onderhoud en smering: een vet topic!

Ratman

MF veteraan
15 apr 2004
6.770
2
IJmuiden
Het doel van dit topic is om een overzicht te krijgen van alle onderhouds en smeermiddelen voor de motor, ik hoop op wat discussie over kwaliteit en toepassing zodat we straks over een overzicht beschikken waarmee we wat kunnen. Het gaat vooral om het onderhoud van het draaiend mechaniek en niet om cosmetisch onderhoud, handige reparatie middeltjes zoals kneedbaar metaal en lager lijm zie ik wel graag in het lijstje.

Molybdeen disulfide vet

In de vraagbaak of WPH wordt er regelmatig naar verwezen maar is soms lastig te vinden, bij de betere automaterialen zaken en professionele winkels zoals Brammer is het te koop. Dit vet is prima geschikt voor glijlagers en splines zoals bij cardan koppelingen en homokineten, minder voor kogel,rol of naaldlagers waarin snelheidsverschillen optreden.
MoS2 wordt ook vaak gebruikt bij montage van nokkenassen en krukassen op de glijlagers, staat ook vaak in het WPH.
voorbeelden
  • OKS 400 MoS2 universeel
  • Valvoline molybdeenvet

Kopervet

Jarenlang het middel tegen het vastrotten van bouten in bijvoorbeeld motorblokken maar inmiddels achterhaald door alternatieven, het werkt niet zo goed als altijd gedacht en vooral bij RVS in aluminium ontstaan nog wel eens problemen. alternatieven voor kopervet zijn bijvoorbeeld:
  • Molycote grafietvet
  • Silvergoop een beter alternatief voor kopervet
  • Interflon Paste HT 1200 in spuitbus

Accupoolvet

Niet alleen voor je accupolen maar ook alle stekers, schakelaars en dergelijke, je elektrische systeem blijft echt veel langer storingvrij werken als de zaak vet gehouden wordt. Speciaal vet hiervoor waar gegarandeerd geen additieven inzitten die je elekrische kontakten kunnen aantasten, je kunt ook zuurvrije vaseline gebruiken zolang het ook maar echt zuurvrij is. Dit soort vet is voor smering onbruikbaar vanwege het lage smeltpunt,

Kontaktspray

Ideaal voor het onderhouden van vooral schakel kontakten, gebruik hier geen WD40 voor in elk geval.
bekende voorbeelden van kontaktspray zijn
  • kontaktchemie (kontakt60/61)
  • Electrolube
Universeelvet

Voor alles wat je wilt smeren en invetten waar sprake is van glijlagers langs elkaar schuifende delen. Universeelvet bestaat eigenlijk niet maar wordt wel als zodanig verkocht, gebruik het voor lichte toepassingen maar zeker niet voor kogellagers. Kogellagervet of wiellagervet kun je weer wel als universeelvet beschouwen, dat is dus het spul wat je bij je wilt hebben of in de schuur wilt hebben staan.


Wiellagervet

Voor wiel en balhoofdlagers alsmede achterbrug kun je niet elk vet zomaar toepassen, hiervoor is dus een speciaal vet ontwikkeld. Dit vet heeft de juiste eigenschappen bij kogellagers waarbij binnen het lager snelheid verschillen zijn, je wilt dat de kogels blijven rollen en niet gaan glijden.
  • Kroonoil Wiellagervet NF
  • Aeroshell 5 (-23 tot 177gr C luchtvaart industrie)
  • Aeroshell 22 (-65 tot 240gr C luchtvaart industrie)
Remmenvet

Ook hier weer een speciaalvet dat bestand moet zijn tegen remvloeistof en ook niet de werking van remvloeistof negatief mag beinvloeden. Wordt gebruikt bij montage van remzuigers, hier kan ook gewone remolie gebruikt worden.
Remmenvet wordt vaak geleverd bij revissiesetjes.

Diversen

  • WD40: Wordt gebruikt als vochtverdrijvend middel, goed als reiniging maar zeker geen smeermiddel
  • Kruipolie: vooral om vastgeroeste bouten enzo weer gangbaar te maken
  • Remmenreiniger: de naam zegt het al
  • Interflon Metalclean: Prima reinigingsmiddel maar pas op met rubber
  • Interflon Fin lube TF: een prima ketting smeer middel voor offroad gebruik
  • Interflon Fin Grease: een beter ketting smeer middel bij normaal gebruik


Montage en reparatiemiddelen:


kneedbaar metaal

Dit kan vooral onderweg handig zijn voor het repareren van gescheurde carterdelen, er zijn soorten voor staal,alu,RVS en brons van het merk Devcon
voorbeeld: DEVCON F, (10611 / 10610) voor aluminium

vloeibare pakking

Er zijn vele soorten en ik noem een aantal van Loctite omdat ik die zelf vaak gebruik.
Loctite 5926 (silicone blue) is voor universeel gebruik,
Loctite 596 (silicone red) voor moeilijk bereibare plaatsen.
Loctite 5910 (silicone black) extra oliebestendig.
Loctite 5699 (silicone grey) koelvloeistof bestendig
Loctite 5920 (silicone copper) extra hoge temperatuur

Borgmiddel

Ook dan kom je automatisch bij Loctite uit, er zijn drie soorten met verschillende sterkte.
Loctite 222 (paars)lage sterkte
Loctite 243 (blauw)gemiddelde sterkte
Loctite 270 (groen)hoge sterkte (moeilijk los te krijgen)

Tank Cure

Dit is een reparatie middel speciaal voor het herstellen van lekkende brandstoftanks, is op basis van epoxy.
 
Laatst bewerkt:
Ruim begrip..

Ik kom helaas wel eens auto's tegen waarbij iemand wielbouten/moeren met kopervet gemonteerd heeft. Of bouten van remzadels.

Degene die dat doet moeten ze gelijk de diploma's afpakken en de handjes vastbinden op de rug zodat ze nooit meer kunnen sleutelen.
 
Ruim begrip..

Ik kom helaas wel eens auto's tegen waarbij iemand wielbouten/moeren met kopervet gemonteerd heeft. Of bouten van remzadels.

Degene die dat doet moeten ze gelijk de diploma's afpakken en de handjes vastbinden op de rug zodat ze nooit meer kunnen sleutelen.

Gelukkig bepaal jij dat niet.
En ik doe dat al meer als 30 jaar en nog nooit problemen mee gehad.
Dus je verhaaltje heeft weinig toegevoegde waarde.
Wordt er altijd erg blij van als alles ook weer los wil omdat er een lik vet aan zit.
Beter als al die bouten die vast gerrot zitten in de draagarmbussen en zo zodat je uren bezig bent met een klusje wat als de bouten met een likje vet gemonteerd waren, met een half uurtje klaar was.
Daar heb ik pas de schurft aan. Aan dat zuinige gedrag. Ook van medesleutelaars -O-
 
Als jij zo dom bent om vet aan wielbouten te smeren mag je jezelf echt schamen.

Je aanhaalmoment klopt niet meer, dus je trekt de bout strakker aan, bout rekt uit, draad vervormd. Wrijving is lager dus bout zal sneller loslopen ondanks je hem al te strak hebt vastgedraaid.

Prima als je het zelf doet, maar ga je stommiteiten aub niet aanraden op een openbaar forum.

Geen vet gebruiken heeft niks te maken met zuinigheid, wel met technische kennis.

Vet smeren op een bout die door een bus heen gaat, prima. Maar niet op het schroefdraad, en niet op de kraag van de bout. Die zijn bepalend voor het aandraaimoment.
 
Jaja blablabla.

Tis ook zo leuk om op een 2,5mtr buis te moeten springen met mijn ruim 110kg om de wielbouten los te kunnen krijgen die een mede niet vet gebruiker van jou bij de kwik shit heeft vast gebeukt met zijn luchtsleutel op max. :X -O-

En dan zal van een likje vet en een wielbout niet op 110 Nm maar op 130Nm vast gezet worden breken ?:X|(
 
Ik heb nog nooit een 2,5 meter buis hoeven te gebruiken.

Ik heb ook niks met de kwikshit en hun bullshit te maken. Het gaat mij erom dat je je eigen stommiteiten niet gaat aanraden op een openbaar forum.

Als je een bout met vet met de luchtsleutel aanknaait zit hij net zo achterlijk vast als zonder vet. Vet is gewoon totaal overbodig en veroorzaakt alleen maar meer ellende in alle gevallen.

Beunhaas praktijken bewaar je maar voor de kroeg. :r
 
Ik heb nog nooit een 2,5 meter buis hoeven te gebruiken.

Ik heb ook niks met de kwikshit en hun bullshit te maken. Het gaat mij erom dat je je eigen stommiteiten niet gaat aanraden op een openbaar forum.

Als je een bout met vet met de luchtsleutel aanknaait zit hij net zo achterlijk vast als zonder vet. Vet is gewoon totaal overbodig en veroorzaakt alleen maar meer ellende in alle gevallen.

Beunhaas praktijken bewaar je maar voor de kroeg. :r

Stoer hoor.
En nogmaals jij gaat voor mij niet bepalen wat ik wel en niet mag posten.
Meneer de vakspecialist _O-
 
Gelukkig bepaal jij dat niet.
En ik doe dat al meer als 30 jaar en nog nooit problemen mee gehad.
Dus je verhaaltje heeft weinig toegevoegde waarde.
Wordt er altijd erg blij van als alles ook weer los wil omdat er een lik vet aan zit.
Beter als al die bouten die vast gerrot zitten in de draagarmbussen en zo zodat je uren bezig bent met een klusje wat als de bouten met een likje vet gemonteerd waren, met een half uurtje klaar was.
Daar heb ik pas de schurft aan. Aan dat zuinige gedrag. Ook van medesleutelaars -O-

Tenzij de held het op metalen heeft gesmeerd die chemisch reageren op het koper ..

Dan vervloek je die beunen die overal dezelfde vet op kwakken
 
@daddyphilipsen , ik ga met jou mee... doe het inmiddels al jaren(25ofzo), en heb nog nooit een losgelopen wiel gezien of gehad. Echter alleen op de draad en niet op de kraag; die bepaald het moment.
(Wielbouten en moeren draai je vast met een momentsleutel en niet met de luchtratel/sleutel)
 
Wielmoeren met een heel klein beetje koperspray ,maar de bouten niet smeren met klodders vet in welke substatie dan ook.

Droge bouten die al roesten eruit gedraaid worden krijg je ook niet met een goed moment vast .
De clou is dus net een klein beetje dat de boel niet vast rot.
 
Of je komt rempasta( lees ceramisch vet!!!) tegen in de remgeleiders en dan verbaastd zijn dat de boel niet geleid.
Geen hond die even op heeft gezocht dat daar gewoon vet voor te koop is die daar in hoort.

Koperpasta op de koppeling spindels jeetje nog zo iets. en dan nog horen doe het al jaren zo.
 
Koperpasta rijkelijk toegebracht tussen een paar remblokken en een aluminium remklauw ..
Koperpasta tussen de metalen naaf en de aluminium velg ..

Gewoon smeervet in elektrische stekkers spuiten ( godver, waarom werkt m'n achterlicht nou niet ? ) * vloekt *

Siliconen spray gebruiken om vast gerotten bouten los te krijgen ( ja .. echt ) , vervolgens nog harder vloeken dat
de verse laag verf niet pakt als ie het dan toch uit elkaar heeft gekregen.

Al, m'n persoonlijke favoriet.
Uitlaat systeem vervangen ( spruitstuk moest d'r ook af ) .. en elke bout / moer rijkelijk insmeren met landbouw-smeervet .
* vervolgens in blinde paniek een blusser op hetzelfde hok leegspuiten omdat ie dacht dat ie in de fik stond bij de 1e proefrit .
 
@daddyphilipsen , ik ga met jou mee... doe het inmiddels al jaren(25ofzo), en heb nog nooit een losgelopen wiel gezien of gehad. Echter alleen op de draad en niet op de kraag; die bepaald het moment.
(Wielbouten en moeren draai je vast met een momentsleutel en niet met de luchtratel/sleutel)
Klopt niet, beide bepalen het moment.
En wielbouten horen gemonteerd te worden zonder vet.
Mijn opa heeft 60j gerookt, 3 jaar nadat hij gestopt is met roken is hij gestorven aan kanker.
Zo zie je maar dat roken geen kanker veroorzaakt, het houdt zelfs de kanker weg.
 
Ruim begrip..

Ik kom helaas wel eens auto's tegen waarbij iemand wielbouten/moeren met kopervet gemonteerd heeft. Of bouten van remzadels.

Degene die dat doet moeten ze gelijk de diploma's afpakken en de handjes vastbinden op de rug zodat ze nooit meer kunnen sleutelen.

Er zijn inderdaad uitzonderingen.
Maar ik ging er vanuit dat de techniekers hier die wel kennen.... O-)
 
Nou jullie doen allemaal je stinkende best maar met vast gerotte bouten en moeren heet stoken, kapot slijpen, uit boren enz enz.
Draai ik ze ondertussen wel gewoon los met normaal gereedschap omdat ik net ff meer tijd er aan besteed had om het goed in te vetten met kopervet of alupasta.
God wat haat ik dat gestink van los stoken en dat gekut met los slijpen en uitboren enz.

Ook een hele leuke is idd die alu of stalen velg die al een eeuwigheid niet los is geweest vanwege geen onderhoud door de vorige eigenaar en waardoor de vorige beunhaas geen vet aan de naaf is gesmeerd.
Die krengen zitten vastttttttttt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan