Olie voor kettingsmeersysteem

RvD-86

For the Ride
29 mrt 2007
376
20
Midden van het land
Op m'n motor heb ik een kettingsmeersysteem van Tutoro.
Super systeem alleen begint mijn olie op te raken.

Nieuwe bestellen bij Tutoro is niet te doen.
Alleen de verzendkosten zijn al 30 pond!

Had gezocht naar een alternatief:
Putoline chain oil. Deze zou speciaal gemaakt zijn voor kettingsmeersystemen.
Dus deze maar besteld....na 4 weken in bestelling te staan bij een webshop krijg ik te horen dat het niet meer leverbaar is.
Putoline is gestopt met het maken van deze olie.

Wat voor olie gebruiken jullie in de kettingsmeersystemen?
Of is er een ander goed alternatife?
 
Versnellingsbakolie 80w90 schijnt goed te werken.
Zelf gebruik ik afgewerkte motorolie die bij een oliewissel overblijft... dat werkt voor mij meer dan prima.
Dus jij gebruikt gewoon motorolie wat uit je blok komt?
Versnellingsbakolie kende ik nog niet, Ga ik eens naar kijken.

Kettingzaagolie? Is er speciaal voor gemaakt en is stroperig.
Dat klopt, Maar is dat niet te stroperig dat alle vuil eraan blijft plakken?

Anders is dat inderdaad wel een goede optie
 
Dus jij gebruikt gewoon motorolie wat uit je blok komt?
Versnellingsbakolie kende ik nog niet, Ga ik eens naar kijken.


Dat klopt, Maar is dat niet te stroperig dat alle vuil eraan blijft plakken?

Anders is dat inderdaad wel een goede optie
Ik gebruikte het altijd in een Osco-oiler. Werkte heel goed. Je zou ook nog de olie van Scottt-oiler kunnen kopen.
 
Daar ben ik ook benieuwd naar, gisteren net een fles gekocht.
Het spul gaat een soort hars vormen, het lijkt wel dikke honing. Met een beetje pech gaat dat dan onder invloed van licht/vocht/tijd de boel een beetje verstoppen. Denk aan bio diesel en algen/bacteriegroei. Het is niet dramatisch en voor onze kettingzagen gebruikten we het altijd vanwege milieu aspect op onze fruitkwekerij. Bij een kettingzaag sproeit het in straaltjes elke keer als je gas geeft en is het na een keer zagen wel op. Je borg ze leeg op die zagen.
 
Het spul gaat een soort hars vormen, het lijkt wel dikke honing. Met een beetje pech gaat dat dan onder invloed van licht/vocht/tijd de boel een beetje verstoppen. Denk aan bio diesel en algen/bacteriegroei. Het is niet dramatisch en voor onze kettingzagen gebruikten we het altijd vanwege milieu aspect op onze fruitkwekerij. Bij een kettingzaag sproeit het in straaltjes elke keer als je gas geeft en is het na een keer zagen wel op. Je borg ze leeg op die zagen.
Oh wacht je bedoelt dus de biologisch afbreekbare? En niet de normale kettingzaagolie?
 
Om een smeermiddel milieuvriendelijk te noemen moet binnen Europese normen biologisch afbreekbaar en niet giftig zijn. Zodra je een verpakking open maakt begint de afbraak door blootstelling aan de lucht, het proces wordt versneld door hoge temperatuur en vocht. Door condens in je olie tankje en warmte van de motor en uitlaten gaan het afbtaakproces gestaag vooruit, waarbij polymeerketens gevormd worden Bij plantaardige olie soorten verloopt dat proces nog sneller dan bij synthetische milieuvriendelijke smeermiddelen.
 
:^ , extra vierge dus .

een motorkoerier in Engeland gebruikte +100.000 km afgewerkte motorolie om zn ketting te smeren.
dat betrof een gsxr1000 en hij had geen klachten of hoefde niet vaak te stellen etc.

bij een automatisch systeem kan ik me voorstellen dat bij het wisselen naar een andere viscositeit je even goed op moet letten of de afstelling nog klopt.
 
Ik ben zeker geen kilometervreter, Dus als ik kettingzaagolie gebruik dan geen bio meuk:+
kettingzaagolie is niet duur zie ik wel...
Motorolie heb ik ook nog staan.
Ga er eens mee aan de gang.

Bedankt voor alle tips!
 
:^ , extra vierge dus .

een motorkoerier in Engeland gebruikte +100.000 km afgewerkte motorolie om zn ketting te smeren.
dat betrof een gsxr1000 en hij had geen klachten of hoefde niet vaak te stellen etc.

bij een automatisch systeem kan ik me voorstellen dat bij het wisselen naar een andere viscositeit je even goed op moet letten of de afstelling nog klopt.
Dat is een goeie!
Moet ik wel even op letten inderdaad.
 
Ik gebruik de zelfde olie als die in de versnellingsbak zit van mijn ouwe Harley
Toen ik het systeem had gekocht heb ik die geprobeerd omdat ik die had staan en hij doet wat hij moet doen
Dat met die diesel is best probleem bij boeren , daar gaat iets in groeien dat de filters verstopt van de trekker
 
Terug
Bovenaan Onderaan