Olie verbruik Vespa GTS300 HPE

HerrieNL

MF'er
28 jun 2020
113
42
Toevallig zie ik dat na 600 km gereden te hebben mij olie lampje even oplichten.
Na controle bleek dat mijn peilstok geen olie meer aangaf.
Bijgevuld en uiteindelijk er ruim 400 ml olie in.
Ik heb nog garantie.
Leverancier gaf aan 200 km te rijden en het dan te checken.
Is er iemand die hier ook last van heeft gehad?
 
alles moet nog in lopen dan kan die wel olie gebruiken maar weet je ook over er voldoende in zat ? vanaf de fabriek ?
 
Nope de motor heeft inmiddels 2000 km gereden en ik heb deze gekocht toen hij 1400 had gelopen en net een service beurt heeft gehad
 
Nope de motor heeft inmiddels 2000 km gereden en ik heb deze gekocht toen hij 1400 had gelopen en net een service beurt heeft gehad
De fabrikant schrijft voor om na de eerste 1000km de motorolie te verversen. Dat staat zo in de users manual van mijn BV 300 met dezelfde motor.
Die onderhoudsbeurt na 1400km zal terecht uitgevoerd zijn.
De vraag is of ze correct werd uitgevoerd. Want dat jij dan 600km later al ongeveer zonder olie valt is absoluut abnormaal.
 
Als tie vanaf het begin volgas ingereden is dan kan het foute boel zijn, cilinder die te heet is geworden en de cilinderwand verglaasd.
Dan blijft tie olie verbruiken.
Maar ik zou het eerst aan kijken nu hij is bij gevuld.
Mijn 300 cc verbruikte de eerste 5000km ook wat olie en daarna stopte dat.
 
Via het Engelse Vespa forum begrepen dat de nwe HPE olie kan gebruiken als er vaak met hoge snelheid/toeren wordt gereden.
Ik rij over het algemeen 80-100 met soms uitschieters naar 120....mijne gebruikt tot nu toe geen olie. km stand is nu 2800. ruim 1 jaar oud
 
Mijn ervaring is ook dat de HPE een aardig slokje olie lust.
Ik heb nu ruim 20k op mijne gereden en vooral de eerste paar duizend was het even schrikken ten opzichte van het “oude” 2017 model (die eigenlijk helemaal geen olie verbruikte) die ik hiervoor had. Hoeveel het verbruik de eerste 5000 was weet ik niet helemaal zeker meer, maar is vast ergens terug te vinden in het GTS topic.
Olieverbruik ligt nu nog steeds redelijk hoog met ongeveer 150cc per 1000km. .. en is redelijk normaal denk ik bij dit blok, aangezien onze HPE motortjes het beide hebben.
 
Laatst bewerkt:
Mijn ervaring is ook dat de HPE een aardig slokje olie lust.
Ik heb nu ruim 20k op mijne gereden en vooral de eerste paar duizend was het even schrikken ten opzichte van de “oude” 2017 model (die eigenlijk helemaal geen olie verbruikte) die ik hiervoor had. Hoeveel het verbruik de eerste 5000 was weet ik niet helemaal zeker meer, maar is vast ergens terug te vinden in het GTS topic.
Olieverbruik ligt nu nog steeds redelijk hoog met ongeveer 150cc per 1000km. .. en is redelijk normaal denk ik bij dit blok, aangezien onze HPE motortjes het beide hebben.
Dank voor je bericht. Maandag gaat hij naar de dealer. 100 ml per 120 kilometer is mij te gortig. Moet wel zeggen dat m’n Akra flink ploft nadat ik 200 km geleden m’n Malossi Vario erin heb laten zetten. Maar dat zal niets met het olieverbruik te maken hebben omdat deze pas 200 km er in zit
 
100ml per 120km is niet normaal inderdaad. Je motor rookt dan waarschijnlijk ook als een Honda Civic uit de jaren zeventig. ..
Ik heb even teruggelezen en zag dat mijn verbruik in het begin ongeveer 250 ml per 1000 km was.
 
100ml per 120km is niet normaal inderdaad. Je motor rookt dan waarschijnlijk ook als een Honda Civic uit de jaren zeventig. ..
Ik heb even teruggelezen en zag dat mijn verbruik in het begin ongeveer 250 ml per 1000 km was.
Nope roken doet hij niet, zowel met starten niet als met rijden niet. Begreep dat het blok uit elkaar gaat! We gaan het beleven
 
100ml per 120km is niet normaal inderdaad. Je motor rookt dan waarschijnlijk ook als een Honda Civic uit de jaren zeventig. ..
Ik heb even teruggelezen en zag dat mijn verbruik in het begin ongeveer 250 ml per 1000 km was.
Dat een Civic uit de jaren zeventig zo blauw rookte kan ik mij niet herinneren.
Wel de BMW's 5 uit die tijd, op de autoweg, als ze het gaspedaal lichtten.
Gisteren nog achter een echte blauwe roker gereden.
Het was een oude Porsche 356, achteraan stond er Porsche 90 op, dus wellicht de 90 pk versie van begin de jaren 60. Bij gas geven leek het wel een 2-takt.
Lang geleden dat ik dat nog heb gezien.
 
Mijn ervaring is ook dat de HPE een aardig slokje olie lust.
Ik heb nu ruim 20k op mijne gereden en vooral de eerste paar duizend was het even schrikken ten opzichte van het “oude” 2017 model (die eigenlijk helemaal geen olie verbruikte) die ik hiervoor had.
(...)
Is er dan een verschil tussen een 2017 blok en een 2019-2020 blok?
 
2019-1020 het nieuwe hpe blok.

Ik.heb overigens een vespa topkoffer gekocht, met rugsteun. Lekker voor mn lief...
En bij onze chinese vrienden een set voetsteun extenders
 
Het HPE blok rijdt beduidend beter. Cilinderkop is in samenwerking met Malossi ontwikkeld. Grotere kleppen, meer vermogen en betere trekkracht. Het beetje olieverbruik neem ik voor lief. Op vakantie een extra litertje onder het zadel mee.
 
Laatst bewerkt:
Mijn hpe staat nu bijna op 3k. Geen olie verbruik.

Heb trouwens een topkoffer binnen. Gaat er vrijdag o0. Orgineel vespa en dus zelfde kleur als de hpe. Niet omdat ik het mooi vind maar vanwege de rugsteun. Vrouwlief vindt het steeds leuker om achterop te klimmen, ondanks haar eigen tiger.
En bij Wish een set voetsteunverbreders besteld...
 
Leuk zo’n top koffer maar wat heeft dat met olie verbruik te maken? Of mis ik iets?
 
Mijn hpe staat nu bijna op 3k. Geen olie verbruik.

Heb trouwens een topkoffer binnen. Gaat er vrijdag o0. Orgineel vespa en dus zelfde kleur als de hpe. Niet omdat ik het mooi vind maar vanwege de rugsteun. Vrouwlief vindt het steeds leuker om achterop te klimmen, ondanks haar eigen tiger.
En bij Wish een set voetsteunverbreders besteld...

Foto's als t erop zit!
De spullen bedoel ik he :)
 
Die kan je beter in het algemene GTS topic plaatsen. Het gaat hier over het olieverbruik.


Op zich heb je gelijk, maar als ik de volgende post lees, zie ik daar ook wel iets in ......
Ik zit ook op het gs topic.... Daar wordt echt veel off topic geplaatst en dat maakt dit topic erg intens en leuk..

Wat is het bezwaar om vanuit enthousiasme dan hier een foto te plaatsen als ik morgen blij ben met mn topkoffer......??? :)
Beetje flexibel zijn maakt het veeeeel leuker
 
 
Terug
Bovenaan Onderaan