Bush Bike Pim
Rookie
- 24 aug 2018
- 23
- 11
Beste motor kameraden,
Ik zal beginnen met me kort voor te stellen:
Ik ben Pim, een allroad rijder die zijn motor gebruikt waar hij voor gemaakt is: van de weg afgaan . Zo heb ik met mijn 'fellow riders' al behoorlijk wat van Europa en daarbuiten gezien(meer dan alleen het asfalt).
We zijn onder andere naar Marokko en Turkije gereden en afgelopen jaar hebben we een motor gehuurd in Nepal(absoluut een aanrader, zie
).
Op zich ben ik redelijk zuinig op de motor maar deze manier van reizen heeft zijn tol aardig geëist en de motor heeft ondertussen een olie verbruik van bijna 1ltr op 500 km(!)
Tijd voor grondig onderhoud dus... Vandaar dit topic.
Afgelopen week hebben we de motor compleet gedemonteerd en de cilinder verwijderd om te kijken wat de oorzaak is van het verbruik. Nu ben ik redelijk technisch maar mijn diagnostische kennis hield toch echt op toen we de kop van de cilinder gedemonteerd hadden. Omdat het verbruik zo hoog lag had ik verwacht aan bijvoorbeeld de zuigerveren te zien of ze versleten waren, de cilinder, zuiger en rest van het blok zagen er echter nog goed uit. Ik was sowieso van plan alle pakkingen, klepseals en zuiger/olieschraapveren te vervangen maar ik weet niet of dit voldoende gaat zijn om het olie verbruik te verhelpen?!
Ik wil voorkomen dat we dit doen en uiteindelijk blijkt dat het olieverbruik nog altijd niet verdwenen is en ik weer terug bij af ben minus een aantal dagen sleutelwerk...
Met alle technische kennis hier verzameld, hoop ik dat iemand me aan de hand van wat fotos kan vertellen wat de oorzaak/ oplossing zou kunnen zijn en of ik enkel met het vervangen van wat pakkingen veilig zit. Of dat een volledige revisie nodig gaat zijn en bijvoorbeeld de kop gevlakt moet worden?!
De fotos:
Ik rijd dus op een Yamaha XT660Z Tenere met ongeveer 50.000 km op de teller, het is bekend dat de eencilinder met de relatief grote boring sneller wat olie verbruikt maar dit lijkt me wat overdreven
Bij voorbaat hartelijk dank
Ik zal beginnen met me kort voor te stellen:
Ik ben Pim, een allroad rijder die zijn motor gebruikt waar hij voor gemaakt is: van de weg afgaan . Zo heb ik met mijn 'fellow riders' al behoorlijk wat van Europa en daarbuiten gezien(meer dan alleen het asfalt).
We zijn onder andere naar Marokko en Turkije gereden en afgelopen jaar hebben we een motor gehuurd in Nepal(absoluut een aanrader, zie
Op zich ben ik redelijk zuinig op de motor maar deze manier van reizen heeft zijn tol aardig geëist en de motor heeft ondertussen een olie verbruik van bijna 1ltr op 500 km(!)
Tijd voor grondig onderhoud dus... Vandaar dit topic.
Afgelopen week hebben we de motor compleet gedemonteerd en de cilinder verwijderd om te kijken wat de oorzaak is van het verbruik. Nu ben ik redelijk technisch maar mijn diagnostische kennis hield toch echt op toen we de kop van de cilinder gedemonteerd hadden. Omdat het verbruik zo hoog lag had ik verwacht aan bijvoorbeeld de zuigerveren te zien of ze versleten waren, de cilinder, zuiger en rest van het blok zagen er echter nog goed uit. Ik was sowieso van plan alle pakkingen, klepseals en zuiger/olieschraapveren te vervangen maar ik weet niet of dit voldoende gaat zijn om het olie verbruik te verhelpen?!
Ik wil voorkomen dat we dit doen en uiteindelijk blijkt dat het olieverbruik nog altijd niet verdwenen is en ik weer terug bij af ben minus een aantal dagen sleutelwerk...
Met alle technische kennis hier verzameld, hoop ik dat iemand me aan de hand van wat fotos kan vertellen wat de oorzaak/ oplossing zou kunnen zijn en of ik enkel met het vervangen van wat pakkingen veilig zit. Of dat een volledige revisie nodig gaat zijn en bijvoorbeeld de kop gevlakt moet worden?!
De fotos:
Ik rijd dus op een Yamaha XT660Z Tenere met ongeveer 50.000 km op de teller, het is bekend dat de eencilinder met de relatief grote boring sneller wat olie verbruikt maar dit lijkt me wat overdreven
Bij voorbaat hartelijk dank