Olie CB750f 1977

srad-rob

MF veteraan
24 jan 2010
5.127
278
Goedemorgen,

Ik heb afgelopen winter mijn hele blok uit elkaar gehad voor een grondige renovatie, en sinds kort rijdt de brommer weer, echter slipt de koppeling enorm (hele toerengebied)

Uiteraard zit er nieuwe olie in, Castrol RS 10w40.
Kan dit de reden van het slippen zijn? De koppeling zit correct gemonteerd, kabel staat niet strak, maar heeft iets speling.

Iets staat mij bij dat er minerale olie in moet maar dat weet ik niet zeker. (uiteraard bedenk je je dat pas achteraf |( )

Niet geheel onbelangrijk, het gaat om een Honda CB 750 Four, uitr 1977 (enkele nokkenas)

Alvast bedankt voor de reacties!
 
Niet zo'n raar plan om te beginnen met de goede olie, als dat mineraal is moet je ook vooral mineraal erin stoppen. Is toch wel ander spul dan wat we tegenwoordig gebruiken. Eigenlijk geen idee of er moderne olies zijn om specifiek mineraal te vervangen, vast wel. Maar standaard olie is dat niet denk ik zo.


Heb je de koppeling ook vernieuwd of zijn die de platen en veren die eruit kwamen?
 
Het belangrijkste is dat er geen auto-olie ingaat, die heeft smerende dopes die op de frictieplaten hechten, je kan ze dan ook gevoegelijk weggooien. Maar motorfietsolie wordt duidelijk aangegeven met een motorfiets.
Synth is denk ik overkill, alhoewel ik het niet uit de weg zou gaan met een schoon blok. Met een oud blok waar mineraal of halfsynth uitkomt worden door de synth olie de verontreinigingen opgelost/losgeweekt die in de kanalen gaan zitten en daardoor schade aanrichten.
 
die olie is gewoon goed

power-rs-4-takt-10w40-4-liter-front-500x500.jpg
 
Niet zo'n raar plan om te beginnen met de goede olie, als dat mineraal is moet je ook vooral mineraal erin stoppen. Is toch wel ander spul dan wat we tegenwoordig gebruiken. Eigenlijk geen idee of er moderne olies zijn om specifiek mineraal te vervangen, vast wel. Maar standaard olie is dat niet denk ik zo.


Heb je de koppeling ook vernieuwd of zijn die de platen en veren die eruit kwamen?

Ik snap hem :) Maar ik weet dus niet zeker of er mineraal in moet :$
Koppeling is niets aan vernieuwd, zelfde platen en veren. Maar daar was alvorens het blok open ging niets mee mis..
(blok is overigens open gegaan, omdat er een nieuwe krukas met alle lagers nieuw in is gegaan).
 
Nou, ik heb ondertussen 10w40 mineraal gekocht, en een oliefiltertje.
Vandeweek even warmdraaien en olie aftappen, en dan nieuw prutje erin.

Wordt vervolgd :)
 
Heb je de koppeling wel goed afgesteld bij het motorblok?
Achter het deksel van de koppeling zit een hevel met stelbout,
die moet goed afgesteld zijn.
Houd er verder rekening mee dat er in 1977 nog geen synthetische olie voor motoren was,
al het materiaal is dan ook niet berekent op die olie,beter is om gewone minerale olie
of halfsyntheet te gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet of ik deskundigen tegen de schenen trap maar het maakt niet uit welke 10W40 je er in gooit zolang het maar 10W40 MOTORFIETS olie is

Mineraal, synth of halfsynth, het heeft allemaal verschillende eigenschappen die voldoen aan de eisen van jouw motorfiets. Het enige is dat je niet ongestraft van de ene op de andere over kan stappen. De overstap "terug" van synth naar halfsynth of van halfsynth naar mineraal zal minder gevaar opleveren dan overstappen andersom. Gevaar, want problemen zal het niet geven. Het gevaar van overstappen richting synth is de reinigende werking die mineraal niet heeft waardoor verontreinigingen los komen en de oliekanalen verstoppen. Als tweetakter heb ik sowieso dat probleem al niet en heb ik om te reinigen, hoofdzakelijk voor de gedoodverfde koppeling, een oliebeurt uitgevoerd met ATF. In een tweetakt (yamaha) zitten geen schuivende delen, niet meer dan 1 zelfsmerend bronzen lagertje.

Je kan in je klassieke Honda gewoon een Minerale Castrol olie voor Klassiekers gooien. dat zat er 50 jaar geleden in en was goed. Castrol heeft speciaal voor klassiekers een olie"lijn" maar ik denk dat dat te ver gaat

Classic XXL40 1L - Oliehandel.nl
 
Laatst bewerkt:
De koppeling moest inderdaad afgesteld worden op de hevel... nog geen minuut werk.

De gewone 10w40 half syntheet werkt dus gewoon :)
Evengoed bedankt voor jullie input
 
Overigens heb ik in mijn CB400 F1 SuperSport 1976 ooit een mooie upgrade olie gegooid, resultaat slippende koppeling. Hierna wat dikkere, goedkope olie (huismerk Motozoom) gegooid en probleem verholpen. Heb nu wel een paar nieuwe koppelingsplaten op de plank liggen. Geen betere raad dan voorraad.
 
De mijne verbruikte nogal wat met half synthetische olie. Met minerale olie was het verbruik stukken minder. Ik hoefde in ieder geval niet bij te vullen tussen een olie wissel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan