OCC look-a-like's helpen Baksteen op 3 wielen !! *O*

  • Onderwerp starter Onderwerp starter hevu
  • Startdatum Startdatum
Laatst bewerkt:
Hoe bepaal je eigenlijk praktisch je vlucht en tussen welke punten meet je dan?
Ik bedoel, de toespoor en voorloop zet je uit op de grond, kan dat met vlucht ook? :?
 
Laatst bewerkt:
Hoe bepaal je eigenlijk praktisch je vlucht en tussen welke punten meet je dan?
Ik bedoel, de toespoor en voorloop zet je uit op de grond, kan dat met vlucht ook? :?
Met 6 paar timmermans ogen, zet je die in een keer goed *D :}


(of met een beetje geluk en paar keer proberen, met verschillende snelheden & gewichtsverdelingen blijft dat toch schipperen) ;)
 
Met 6 paar timmermans ogen, zet je die in een keer goed *D :}


(of met een beetje geluk en paar keer proberen, met verschillende snelheden & gewichtsverdelingen blijft dat toch schipperen) ;)

Oke, timmermans-ogen draag ik dagelijks met me mee :P ;)

Maar ongeveer toch 2 tot 3 cm? Dat is dan meer een beetje 1 op ongeveer het zicht?
Uiteraard afhankelijk van de combi zelf.
De vlucht zal groter moeten zijn met een Dnepr slagschip als met een veredeld groentekistje, toch?
 
Laatst bewerkt:
Oke, timmermans-ogen draag ik dagelijks met me mee :P ;)

Maar ongeveer toch 2 tot 3 cm? Dat is dan meer een beetje 1 op ongeveer het zicht?
Uiteraard afhankelijk van de combi zelf.
De vlucht zal groter moeten zijn met een Dnepr slagschip als met een veredeld groentekistje, toch?

de vuistregel is: de voorloop in cm=de vlucht in mm

natuurlijk wijk je daarvan af maar je moet ergens beginnen.
moderne spannen met 45 cm voorloop en autobanden hebben praktisch geen vlucht

de kawa van baksteen heeft onbelast een negatieve vlucht, die hebben we op het oog gedaan om belast op ongeveer een centimeter of 2 te krijgen.
 
Net thuis van vakantie, het was een geweldige reis en met goed weer. Motor heeft zich ook netjes gedragen, vooral de laatste dag in ijsland was het heftig. De A1 bestond in zuid oost Ijsland voor een flink deel uit grove stenen zo groot als eieren, de Oxo pas deed daar nog eens een schepje bovenop dus de zaak heeft een heftige trilproef ondergaan.

Nu lees ik dit topic en het doet me goed te lezen dat bakkie van mij vakkundig is aangebouwd, snelle actie! *O* *O* *O* *O* *O* *O*

En fransoesje ook gefeliciteerd *O* *O* *O* *O* *O* *O*
 
Net thuis van vakantie, het was een geweldige reis en met goed weer. Motor heeft zich ook netjes gedragen, vooral de laatste dag in ijsland was het heftig. De A1 bestond in zuid oost Ijsland voor een flink deel uit grove stenen zo groot als eieren, de Oxo pas deed daar nog eens een schepje bovenop dus de zaak heeft een heftige trilproef ondergaan.

Nu lees ik dit topic en het doet me goed te lezen dat bakkie van mij vakkundig is aangebouwd, snelle actie! *O* *O* *O* *O* *O* *O*

En fransoesje ook gefeliciteerd *O* *O* *O* *O* *O* *O*

Welcom home jong
goed te lezen dat alles goed is gegaan

En ja je hebt veel gemist 8-)
 
Hoe bepaal je eigenlijk praktisch je vlucht en tussen welke punten meet je dan?
Ik bedoel, de toespoor en voorloop zet je uit op de grond, kan dat met vlucht ook? :?

vlucht instellen is simpel

assie ietsje naar links overhangd is het ongeveer goed
kan ook met waterpas over framepiepkes en bel dan net voorbij 1e steepje aan rechterzijde van achter motor naar voor motor bekeken.

Zo ongeveer dus

of te wel "try and error" methode
 
Zo even een teken van leven van mij. :W

Het was een bijzonder geslaagde dag, erg leuk om te zien hoe Baksteen met z'n gloednieuwe span ging rijden. Ik heb er foto's en een filmpje van maar moet nog ff kijken hoe we het gaan plaatsen. Het eindresultaat vind ik ook erg mooi geworden zo met het windscherm er op.

Mijn eerste zijspan ervaring vond ik ook erg leuk, het zal vast een vervolg krijgen :Y . Leuk vond ik het vooral ook omdat ik het gewoon gedaan heb (en das voor mij toch altijd weer een stap), dit mede dankzij de aanmoediging van Mura, waarvoor dank. Leuke foto's trouwens baksteen.

En verder heb ik vandaag m'n roze kaartje opgehaald en ben gelijk wezen rijden. Eerst met MZintruder naar Schoorl geweest en weer terug, ongeveer 100km en s'avonds na het eten begon het alweer te kriebelen en zijn we maar even naar Marken gegaan en nog verder rondgezworven. Het eindigde met mist in het donker op de snelweg, zo dawas een avontuur zeg :) . Na 68 km waren we om 23.00 weer thuis.
Dus het was me het daggie wel.

Groetjes
 
En verder heb ik vandaag m'n roze kaartje opgehaald en ben gelijk wezen rijden. Eerst met MZintruder naar Schoorl geweest en weer terug, ongeveer 100km en s'avonds na het eten begon het alweer te kriebelen en zijn we maar even naar Marken gegaan en nog verder rondgezworven. Het eindigde met mist in het donker op de snelweg, zo dawas een avontuur zeg :) . Na 68 km waren we om 23.00 weer thuis.
Dus het was me het daggie wel.

Groetjes

Goed zo *D
Even blijven oevenen, op 2 en op3 Wielen :Y
 
Damn, weer een hoop lol gemist!!
Bakkie, veel veilige kilometeters toegewenst in je nieuwe driewieler.
Dit gaat veeeel te snel wennen :9~
 
de vuistregel is: de voorloop in cm=de vlucht in mm

natuurlijk wijk je daarvan af maar je moet ergens beginnen.
moderne spannen met 45 cm voorloop en autobanden hebben praktisch geen vlucht

de kawa van baksteen heeft onbelast een negatieve vlucht, die hebben we op het oog gedaan om belast op ongeveer een centimeter of 2 te krijgen.

Euh, 45 cm, is dat niet enorm veel? :?
 
Euh, 45 cm, is dat niet enorm veel? :?

Voorloop is hoe veel naar voren het zijspanwiel staat t.o.v. het achterwiel.

bij klassieke aanbouw ongeveer 25-30cm meestal

Hoe verder naar voren het zijspan wiel zit (grotere voorloop), des te harder je linksaf kunt. :Y
 
Voorloop is hoe veel naar voren het zijspanwiel staat t.o.v. het achterwiel.

bij klassieke aanbouw ongeveer 25-30cm meestal

Hoe verder naar voren het zijspan wiel zit (grotere voorloop), des te harder je linksaf kunt. :Y

Sorry, ik gooi de termen af en toe nog een klein beetje door elkaar.

voorloop - naloop ;( :( B|
 
Sorry, ik gooi de termen af en toe nog een klein beetje door elkaar.
voorloop - naloop ;( :( B|
Geeft niks, ik ook. :P

Trouwens baksteen z'n combi heeft een redelijk veilige voorloop. Dus vrij ver naar voren. Dan is het linksaf wat minder kantel gevoelig. Maar da's meteen de reden dat bochten linksaf een beetje zwaar gaan. (rechtsaf wat minder omdat dan de wieldruk een stukkie afneemt)
full
 
Geeft niks, ik ook. :P

Trouwens baksteen z'n combi heeft een redelijk veilige voorloop. Dus vrij ver naar voren. Dan is het linksaf wat minder kantel gevoelig.

Heeft dus minder de neiging om te 'duiken' in een linker bocht, toch? Stond Zat ik eigenlijk best van te kijken dat het bakkie best wel wil duiken als je in 1 keer het gas dicht draaid in een linker bocht. En iedereen leken maar denken dat er in een linker bocht niks kan gebeuren B| 'Je kan toch niet om vallen met dat bakkie ernaast'

Wat is de voorloop ongeveer bij bakkie, en de toespoor?
 
voorloop - naloop ;( :( B|
Naloop is de afstand tussen het punt waar de voorband op de grond staat met het punt waar de denkbeeldige lijn door het balhoofd de grond raakt.

Dit gegeven bepaalt de richtingsstabiliteit. Hoe langer de naloop hoe koersvaster het voertuig. Zijspanners echter willen helemaal geen lange naloop....
 
Naloop is de afstand tussen het punt waar de voorband op de grond staat met het punt waar de denkbeeldige lijn door het balhoofd de grond raakt.

Dit gegeven bepaalt de richtingsstabiliteit. Hoe langer de naloop hoe koersvaster het voertuig. Zijspanners echter willen helemaal geen lange naloop....

Daarom ook de schommel-armen, toch?

Ik begrijp omdat de naloop bij een Fazer van nature al vrij kort is (hoeveel weet ik niet precies, ben ik nog naar op zoek) worden er bij de fazers met een bakkie geloof ik een soort Ed Pols platen toegepast.


Nee, ik heb er geen bakkie aan hangen. :X
 
Daarom ook de schommel-armen, toch?

Ik begrijp omdat de naloop bij een Fazer van nature al vrij kort is (hoeveel weet ik niet precies, ben ik nog naar op zoek) worden er bij de fazers met een bakkie geloof ik een soort Ed Pols platen toegepast.


Nee, ik heb er geen bakkie aan hangen. :X


Edit: naloop = 88 mm.
 
Heeft dus minder de neiging om te 'duiken' in een linker bocht, toch? Stond Zat ik eigenlijk best van te kijken dat het bakkie best wel wil duiken als je in 1 keer het gas dicht draaid in een linker bocht. En iedereen leken maar denken dat er in een linker bocht niks kan gebeuren B| 'Je kan toch niet om vallen met dat bakkie ernaast'

Nee dat kan echt niet, omvallen met een bakkie ernaast 8-) *O* .
 
...Daarom ook de schommel-armen, toch?
Zijspanners verbeter me als ik het mis heb...

Zie het zo, de naloop wordt zo genoemd omdat het voorwiel als het ware achter het draaipunt van het balhoofd aan loopt. Net als de wielen van een winkelwagentje....

Met zo'n schommelarm brengt men het wiel dichter in de buurt van de balhoofdhartlijn, dus wordt de naloop kleiner.

De voorloop zal zo genoemd kunnen zijn omdat het zijspanwiel voor het achterwiel uit loopt. Deze afstand vormt de arm voor de zijdelingse krachten van het toespoor om de zaak in balans te houden.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan