Wat ze bij dat systeempje niet bij vragen is hoe dik je bent. Ik ben behoorlijk dik en zwaar (als in dikke buik maar ook groot zwaar hoofd, brede schouders, stevige bouw), en ik merk dat als ik echt rechtop zit, ik sneller last van mijn onderrug en stuitje krijg dan als ik ietsjes voorover zit. Omdat uiteindelijk al het gewicht van je bovenlichaam toch je bovenlichaam recht naar beneden trekt (en je ruggengraat flink comprimeert), terwijl als je licht naar voren zit, je 1) je buik wat meer naar voren ligt en 2) je het gewicht van je ruggengraat iets naar je armen en schouders verplaatst. Dus terwijl zo'n absolute rechtop-positie op zich heel comfortabel lijkt, kan dat ook weer anders zijn per persoon en per lichaamsbouw. Maar als ik licht voorover zit worden mijn ballen weer iets meer geplet, dus dat is ook weer een nadeel.
Zeker op dit soort tour-achtige machines kun je ook zitpositie af en toe wat variëren als je lang moet zitten. Zelf ga ik bijvoorbeeld op mijn Kawasaki Versys 1000 tijdens lange ritten soms even een paar minuten op het achterzitje zitten, waardoor ik een soort racer-houding krijg, maar dan trek ik alle "lammigheid" zo uit de botjes.
Maar inderdaad, je moet wel een beetje een Iron Butt kweken, er zit ook gewenning en oefening in. Ik merk ook dat als ik meer sport en mijn buik- en bilspieren af en toe een tijdje flink aangetrokken houd, het ook al een enorm verschil maakt.
Hope this helps.