Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Nieuwe Motor van naked naar tour

MaxRotterdam

MF'er
Lid geworden
26 jul 2024
Berichten
33
Waarderingsscore
11
Locatie
Zuid-Holland
Hi Iedereen!

Ik ben nieuwe op dit forum, en trotse eigenaar van een Kawasaki Z900 (A2 variant, vol vermogen) uit 2018.
Dit is ook gelijk mijn eerste motor, hij bevalt mij prima en vind hem er nog steeds tof uitzien!

Echter merk ik dat ik met dit lekkere weer nu al onwijs erg neig naar een andere motor waar ik toch meer langere ritten mee kan maken en comfortabeler zit.
Ik heb een beetje zitten kijken, en twijfel persoonlijk tussen de Tracer 7GT 2023 en de Tracer 9 (nieuwste model).

Omdat ik nog een redelijk jonge bestuurder ben is verzekering nog best wel prijzig, en zit er natuurlijk een redelijk verschil in vermogen.
Mijn huidige z900 heeft rond de 98pk momenteel en dat bevalt goed! Ik heb geen idee daarom of het verstandig is om naar een lichtere motor met minder vermogen te gaan.

Ik zelf ben 1.90 en ben niet van plan om te duo rijden.
 
Wat is er precies oncomfortabel aan je Z900? (Of iig niet comfortabel genoeg...)
De zithouding voor mij voornamelijk, ik wil graag lange stukken rijden en trips naar het buitenland maken.
Ik merk alleen erg dat als ik langer dan 1,5 uur aan 1 stuk op mijn z900 rijd, ik pijn in mijn onderrug en onderarmen ga krijgen.
 
De zithouding voor mij voornamelijk, ik wil graag lange stukken rijden en trips naar het buitenland maken.
Ik merk alleen erg dat als ik langer dan 1,5 uur aan 1 stuk op mijn z900 rijd, ik pijn in mijn onderrug en onderarmen ga krijgen.
Wat maakt dat je denkt op een andere motor hier geen last van te krijgen?
Er zijn weinig motoren waar op den duur niet iets van pijn/vermoeid gaat voelen. Na 1.5 A 2 uur stoppen om te strekken en wat rust te nemen is niet vreemd.

Kilometers maken kunnen de pijn, (misschien is het gewenning) verminderen. Ga gewoon proefrijden en probeer wat je dan wel past.
 
Laatst bewerkt:
Er zijn stuurverhogers te krijgen. En dan kan 15 mm al een heel verschil uitmaken (en een setje stuurverhoger zijn "iets" goedkoper dan een andere motor).

Mijn persoonlijke ervaring is dat licht voorovergebogen zitten (dus je hoeft nog niet op je polsen te leunen en je rugspieren zijn enigszins aangespannen) voor mij de meest prettige zithouding is. En licht voorovergebogen is dus niet met een kromme rug.

Verder geldt dat als je vaker rijdt je lichaam een soort uithoudingsvermogen krijgt. Rij je maar zelden, dan is een lang stuk rijden op een motor sowieso een aanslag op je lichaam. Daarbij is snelweg meer slopend dan een rit waar je fysiek nog enigszins bezig bent (lees binnendoor met soms verplicht stoppen voor iets wat van rechts komt of een zeldzaam stoplicht).

En succes met je zoektocht.
 
Ik ben nieuwe op dit forum, en trotse eigenaar van een Kawasaki Z900 (A2 variant, vol vermogen) uit 2018.
Dit is ook gelijk mijn eerste motor, hij bevalt mij prima en vind hem er nog steeds tof uitzien!

Dan moet je die gewoon houden.

Mijn eerste motor was een Z800 en daarmee ben ik destijds naar Sardinië gereden. Afgezien van normale vermoeidheid geen problemen.

De jaren erna een Yamaha Vmax gereden en een Suzuki VStrom 1050 XT met alle toeters en bellen.

De Vmax vond ik stoer, maar het was nu niet echt een motor om de hele dag op te zitten. Deed ik wel, maar was niet ideaal.

De Vstrom had ik gekocht om allerlei tourtjes door heel Europa te maken. Verder dan een paar ritjes Duitsland is echter het nooit geworden.

Het sturen ging fantastisch, maar de turbulentie van alle verschillende ruitjes, of zelfs zonder ruitje, was ronduit vermoeiend na een uurtje of twee rijden.

Nee, eigenlijk had ik gewoon bij die Z800 moeten blijven.

My 2cts
 
de kleine jongen (187 lang ) is van de Z1000 overgestapt op de Tracer 9GT ,
zithouding is 100% beter voor hem, lekkere wendbare en indien nodig erg vlotte motor
 
btw hij had een rode Z1000 dus daar kon het niet aan liggen
 
Natuurlijk moet ik nog eerst een proefrit maken e.d.
Mijn gedachte is natuurlijk dat je met een tracer ongeacht motortype een andere zithouding hebt waardoor je het wat langer vol kan houden.


Bedankt in ieder geval voor de tijd en tips!
 
de kleine jongen (187 lang ) is van de Z1000 overgestapt op de Tracer 9GT ,
zithouding is 100% beter voor hem, lekkere wendbare en indien nodig erg vlotte motor
Ik heb zelf zitten kijken onder andere naar de 9GT, alleen moet ik toegeven dat ik de prijs voor een 9GT nieuw net iets te gek vind.
Tweedehands kan je ze uiteraard ook kopen, maar dan ben ik van mening dat het verschil tussen nieuweprijs en tweedehands prijs vrij klein is .

Ik ga morgen naar een Yamaha dealer, en maar een en ander proef rijden
 
Natuurlijk moet ik nog eerst een proefrit maken e.d.
Mijn gedachte is natuurlijk dat je met een tracer ongeacht motortype een andere zithouding hebt waardoor je het wat langer vol kan houden.


Bedankt in ieder geval voor de tijd en tips!
Daarom gaan rijden en ervaren. Eigenlijk zijn tips over welke motor zinloos, de zit en gevoel bij een motor is heel persoonlijk.
 
Daarom gaan rijden en ervaren. Eigenlijk zijn tips over welke motor zinloos, de zit en gevoel bij een motor is heel persoonlijk.
Jaa enige wat ik mezelf echt afvraag is of ik er goed aan doe om van een 4 cylinder 900cc naar een 2cyl 700cc te gaan.

Begrijp me niet verkeerd, ik zit niet met de gedachte bigger = better. Het zijn voornamelijk snelweg km naar werk, en af en toe touren door nederand, waar je toch niet hard mag.

Bedankt!
 
Ik ben zelf van 1200 135 pk 4 cil. naar een 900 bijna 90 pk 2 cil. gegaan. Ik heb er nooit spijt gehad. Maar, dat is een persoonlijke conclusie, wat jou past kan alleen jij zelf ervaren. 1 ding is wel belangrijk, veel pk zegt niet alles, koppel, dat is waar het op neerkomt.
 
Proefrijden is het beste......

Zithouding, motorkracht/geluid en sturen...
 
Voor wat betreft mijn 2ct.

2 jaar geleden ben ik begonnen op een geleende Yamaha Diversion 600. Deze heb ik ca. een half jaar en 3000 km gereden. Dit is een 4 cylinder met laag in de toeren een heel rustige motor. voorbij de 6/7k toeren komt hij echt los en had ik er ook veel lol aan, maar nooit dat je denkt dat teveel is. In augustus vorig jaar werd mijn Tracer 9 GT+ geleverd. Deze heb ik de eerste maanden enkel in Rain mode gereden, en sinds dit voorjaar vooral in Street mode. Hij heeft (veel) meer vermogen dan ik nodig heb of kwijt kan. Ik rij er veel woon/werk mee. En dan is het een heerlijke comfortabele motor. (wel een opzetruitje erbij genomen ivm wind op de helm) Ik had hem vooral genomen voor alle electronica. (Rider modes, adaptive CC) Daar ben ik nog steeds heel blij mee. Anders was bijv. de tracer 7/GT ook een prima optie geweest. Die heeft ook meer dan voldoende vermogen voor mij.
Onlangs er een CFMOTO 300nk (1 cyl, 29pk?) bij gekocht als kleine brommer. Hierbij zit je een stuk lager en hij lijkt wat strakker te sturen. Is natuurlijk ook een stuk lichter dan de Tracer. Tegelijkertijd is de fun factor is zeker zo groot als bij de Tracer. Lekker door de bochten heen trekken. Veel schakelen op de juiste momenten. Het voelt alsof je heel hard gaat. Maar je moet goed je best doen om veel boven de v-max uit te komen.
Helaas gaat hij komende week naar mijn zusje die als heropstapper rustig aan wil beginnen.
In Duitsland omgeving Winterberg heb ik een heerlijk weekend lekker los kunnen gaan met de Tracer 9. In Nederland rijdt hij natuurlijk ook gewoon lekker, Maar veel verder dan vol gas in de 1 en 2, en dan rustig doorschakelen kom je in NL niet als je een beetje zuinig op je RBW bent.
Verder vind ik de Tracer 9 GT met mijn 1.75 prettig zitten. Kan goed met 1 voet of 2 teentjes bij de grond. Voor mij geen enkel probleem en ook de zithouding is erg comfortabel.

Suc6 met je zoektocht.
 
Hoe vaak heb je al langere ritten gereden op je motor? Je moet ook wennen aan de inspanning. Het is niet zo dat je op een tracer wel ineens een dag lang kan rijden. Je zal je zitvlak zeker voelen Ook dat vergt gewenning.
 
Hoe vaak heb je al langere ritten gereden op je motor? Je moet ook wennen aan de inspanning. Het is niet zo dat je op een tracer wel ineens een dag lang kan rijden. Je zal je zitvlak zeker voelen Ook dat vergt gewenning.

Wat zijn lange ritten uiteraard! Maar tot nu toe heb ik de afgelopen maanden ongeveer twee zondagen lange ritjes gereden (circa 300Km) binnen Nederland, met tussenstops en lunch/onbijt. Merk ook gewoon dat mijn zadel van mijn z900 na een tijdje zeer gaat doen, en s'avond onwijs last van mijn rug.
 
Jaa precies! Ik ga het morgen maar een testen en aan de hand verder kijken! Bedankt in ieder geval!
 
2 lange ritten is dus niks. Dan ga je op die tracer ook pijn in je kont krijgen. Een marathon loop je ook niet zonder oefenen.
Je,ziet hierboven dat de zitpositie nauwelijks verschilt.

Ik krijg na 8 uur last van mijn gat en na 12uur van mijn benen maar voel ik mijn gat niet meer als pijnlijk. Na 15u voeltcalles prima. Ergo, het probleem verplaatst zich naarmate je langer rijdt. Dus rijden, rijden, rijden. Afwisselend rijden helpt heel goed.
 
Dat de zithouding niet verschilt zou ik toch niet concluderen van bovenstaande afbeeldingen. Kijk niet alleen naar de positie van de rug, maar vooral ook naar stand van de armen en benen. De z900 heeft de benen veel meer opgevouwen, en met bijna gestrekte armen (dus wat druk op de polsen). De houding op de tracer is een stuk minder actief, met minder opgevouwen benen, en relaxte armen. Dat laatste betekent wel dat je makkelijk onderuit kunt zakken (bolle rug), waardoor je ook weer last van je rug kan krijgen - maar dat is een kwestie van op je postuur letten, rechtop blijven zitten.
 
De zithouding voor mij voornamelijk, ik wil graag lange stukken rijden en trips naar het buitenland maken.
Ik merk alleen erg dat als ik langer dan 1,5 uur aan 1 stuk op mijn z900 rijd, ik pijn in mijn onderrug en onderarmen ga krijgen.
Dit wijst eigenlijk op een foutieve actieve rijhouding: je vangt kennelijk je gewicht op met je armen bij remmen/vertragen en bij optrekken trekt de motor aan je armen.

Je moet altijd zo je bovenlichaam (tegen-)bewegen dat er bijna geen kracht op je armen/handen/vingers werkt.

Van motor wisselen is eerder symptoom bestrijding, al zal het misschien bij de tracer een uurtje langer duren vooraleer de symptomen opduiken.
 
Interessant bericht dit en bedankt! Ik zal er voortaan eens op gaan letten! En kijken hoe het dan bevalt
 
Heb vandaag een proefrit gehad met de tracer 7gt, het verschil merk ik wel met mijn benen en mijn armen.
Verder een leuke motor, alleen vond ik het verschil in vermogen toch iets te groot.
 

Ik heb toevallig behoorlijk wat lange stukken gereden op een FZ6(erg vergelijkbaar met Z900 in zithouding) en ook een Tracer 900 gereden.

Ik ben de zelfde lengte als @MaxRotterdam en voor mij is er echt wel een significant verschil die je op lange stukken flink gaat voelen.

Als je echt van plan bent veel te touren zit je veel lekkerder op een Tracer.

Zijn klachten zijn last van onderarmen en onderrug, dat klinkt voor mij echt als vermoeidheid door vooroverzitten.