Nieuwe accu na 1 nacht leeg

Beardsss

Rookie
12 jul 2021
17
32
Goedendag,

Ik heb nu 2 lege accu's en weet niet precies waar te zoeken. Even een korte geschiedenis van mijn Yamaha Virago XV700 bj'87:

Bij aankoop van de motor heeft hij 4 weken stil gestaan, heb in de tussentijd wel wekelijks even gestart en warm laten draaien. Helaas nog geen rijbewijs in de kontzak dus rijden zat er niet in. Na 2e dag woon-werk kwam ik halverwege stil te staan met een gesprongen hoofdzekering. De originele hoofdzekering was 20A maar bij gebrek aan een 20A glaszekering is deze vervangen voor een 25A zekering. Inmiddels zit er een nieuwe zekering van 20A in (heb nogal moeite moeten doen om deze in bezit te krijgen).

Afijn tot 2 weken terug bijna 1000km zonder problemen gereden. Afgelopen week wou ik weer een stukje rijden maar de lampen gingen niet aan, laat staan dat de startmotor rond ging. Accu eruit en 1,5V gemeten. Het eerste wat in me opkwam was accu kapot dus maar een nieuwe besteld. Deze heb ik er zaterdagmiddag ingezet. Motor gestart en gelijk weer afgezet. Zondagmiddag wou ik weer een stukje rijden..... Niks.

Nieuwe accu doorgemeten en deze gaf 1,7V. Inmiddels hangt de oude aan de druppellader en deze lijkt toch weer gewoon richting 13,5V te gaan dus of deze echt kapot was ga ik betwijfelen.
Ik heb even de lekstroom gemeten tussen de -pool van de accu en de massakabel: 110mA. Dat lijkt me minimaal.

Iemand enig idee waar ik het in moet zoeken?
 
Laadspanning meten. Te hoge kan ook je accu mollen. En de rest van je elektronica.

En 110 mA is 0,11 amperé. Dus na 10 uren mist er al 1 ampère. Geen idee wat de capaciteit van je accu is, en mijn rekenkunsten zijn ook niet geweldig, maar per 24 uur zou je dus ongeveer 2,64 ampère verliezen. Maar er is vast iemand die er aardig in thuis is en het na kan rekenen :)

 
@Beardsss Mij lijkt 110 mA juist erg veel. Ervan uitgaande dat dat ook continu zo blijft.
Om je een idee te geven: een 8Ah accu (geen idee wat er in jouw motor zit), trek je hiermee in net 70 uur helemaal leeg. En daar hebben accu's een enorme hekel aan...
 
@Beardsss Mij lijkt 110 mA juist erg veel. Ervan uitgaande dat dat ook continu zo blijft.
Om je een idee te geven: een 8Ah accu (geen idee wat er in jouw motor zit), trek je hiermee in net 70 uur helemaal leeg. En daar hebben accu's een enorme hekel aan...
Mijn oude accu is 20Ah en de nieuwe 16Ah. Dat zou dan ca. 176 uur moeten duren voor compleet leeg.
 
Af en toe starten is wel het slechtste wat je kan doen voor je motorblok.
Blok wordt niet warm, zuigerveren dichten niet goed af en er komt condens en benzine in je motorolie.
Die glaszekering kan je beter vervangen door een zekeringhouder waar een steekzekering in kan.
En er zou eigenlijk geen lekstroom moeten zijn bij een Virago.
Of er moet alarm of een usb lader op zitten.
Een loodaccu zal niet direkt overleden zijn na volledig ontlading.
En anders de druppellader aangesloten laten bij stilstand.
1626088421964.png
 
Laadspanning meten. Te hoge kan ook je accu mollen. En de rest van je elektronica.

En 110 mA is 0,11 amperé. Dus na 10 uren mist er al 1 ampère. Geen idee wat de capaciteit van je accu is, en mijn rekenkunsten zijn ook niet geweldig, maar per 24 uur zou je dus ongeveer 2,64 ampère verliezen. Maar er is vast iemand die er aardig in thuis is en het na kan rekenen :)

Bedankt voor de how to. Maar tijdens de laatste rit van 200km heb ik niks gemerkt. De motor reed gewoon zoals hij 3 weken daarvoor ook reed. De nieuwe accu is zonder 1 meter gereden te hebben na ca. 30 uur ook zo leeg dat de koplamp niet eens meer aan gaat. Dus mijn inziens moet er iets zijn wat de accu leeg trekt met sleutel uit het contact. Nou is mijn motor ook 34 jaar oud en zou er ergens een lekstroom weg kunnen gaan maar zou dat dan toch genoeg zijn om een accu op 1 dag leeg te trekken?
 
Af en toe starten is wel het slechtste wat je kan doen voor je motorblok.
Blok wordt niet warm, zuigerveren dichten niet goed af en er komt condens en benzine in je motorolie.
Die glaszekering kan je beter vervangen door een zekeringhouder waar een steekzekering in kan.
En er zou eigenlijk geen lekstroom moeten zijn bij een Virago.
Of er moet alarm of een usb lader op zitten.
Een loodaccu zal niet direkt overleden zijn na volledig ontlading.
En anders de druppellader aangesloten laten bij stilstand.
Ik heb hem enkel zaterdag even snel gestart en na een halve minuut weer afgezet. De andere keren heb ik wel de motor warm laten worden.

Die glaszekering heb ik zaterdag wel gelijk mee vervangen voor een steekzekering. Verder zit er echt helemaal niks op de motor wat stroom zou trekken (dacht ik dan toch). Dus geen alarm of usb-lader.
Het vreemde vind ik dat ik hem voorheen wel een week kon laten staan en daarna gewoon zonder problemen kon starten.
 
Die 110 mA bij uitgeschakeld contact… misschien iets om even naar te kijken. Dat klopt alvast niet.
Mijn oude accu is 20Ah en de nieuwe 16Ah. Dat zou dan ca. 176 uur moeten duren voor compleet leeg.
Dat is 7 dagen van volledig geladen tot volledig ontladen. Ondanks alle mooie tips zou ik dit eerst beetpakken. Hoe goed hij ook (niet) laadt, dit is een probleem.
 
Wat nog niet duidelijk is: heb je de nieuwe accu eerst met een acculader opgeladen voordat je hem in de motor geplaatst hebt?

De oude accu zal een keer overlijden, dat kan toevallig nu zijn.

Als je de nieuwe accu niet opgeladen hebt, maar wel gestart en daarna 110 mA lekstroom, dan heb je die misschien leeg getrokken.

110 mA lekstroom is veel als er geen gebruikers aangesloten zijn. Zit er een navigatiesysteem op? Of zit er een houder voor een navigatiesysteem op?
 
Die 110 mA bij uitgeschakeld contact… misschien iets om even naar te kijken. Dat klopt alvast niet.

Dat is 7 dagen van volledig geladen tot volledig ontladen. Ondanks alle mooie tips zou ik dit eerst beetpakken. Hoe goed hij ook (niet) laadt, dit is een probleem.
Dat het een probleem is besef ik. Alleen weet ik niet zo goed waar ik dit moet zoeken. Er zit ook niet veel op de motor. Een koplamp, 4 led-knipperlichten, claxon, achterlicht. Ik heb de kabels visueel nagelopen maar kan ook geen slechte draad vinden. Wellicht niet goed genoeg gekeken. In mijn veronderstelling kan iets wat geen stroom krijgt ook geen stroom trekken. Maw, een koplamp zou m.i. moeten blijven branden met contact uit. Wellicht dat ik me daarin vergis.
 
Dat het een probleem is besef ik. Alleen weet ik niet zo goed waar ik dit moet zoeken. Er zit ook niet veel op de motor. Een koplamp, 4 led-knipperlichten, claxon, achterlicht. Ik heb de kabels visueel nagelopen maar kan ook geen slechte draad vinden. Wellicht niet goed genoeg gekeken. In mijn veronderstelling kan iets wat geen stroom krijgt ook geen stroom trekken. Maw, een koplamp zou m.i. moeten blijven branden met contact uit. Wellicht dat ik me daarin vergis.
Meten. En dan 1 voor 1 zekeringen er uit. Kijken welke kring het is.
 
Zelfs bij een moderne auto met zijn electronica is de ruststroom bij uitgeschakeld contact maar paar milli amperes.
Je spreekt over led knipperlichten, bij de ouderwetse knipperrelais werkt dat vaak niet, is er niet een aanpassing gedaan en daar iets verkeerd aangesloten? Nieuw relais geplaatst en op de continuspanning aangesloten ipv geschakelde spanning?
 
Meten. En dan 1 voor 1 zekeringen er uit. Kijken welke kring het is.
Er zit maar 1 zekering in dus dat is niet zo moeilijk.
Zelfs bij een moderne auto met zijn electronica is de ruststroom bij uitgeschakeld contact maar paar milli amperes.
Je spreekt over led knipperlichten, bij de ouderwetse knipperrelais werkt dat vaak niet, is er niet een aanpassing gedaan en daar iets verkeerd aangesloten? Nieuw relais geplaatst en op de continuspanning aangesloten ipv geschakelde spanning?
Er zitten wel 2 omvormertjes in. Zoals ik het kan zien is het geheel redelijk netjes aangesloten. Dat wil zeggen, het had beter gekund maar het is er niet zomaar aangebeunt. Daarnaast heeft het eerder niet voor problemen gezorgd.

Ik heb de spanningsregelaar getest. 2 van de 3 diodes gaven geen waarde. Zou dat iets kunnen betekenen?
 
Ik weet niet wat je met omvormertjes bedoeld, maar zet de amperemeter er tussen en koppel dan bij connectoren dingen af.
Die 110mA is niet in orde, zou nagenoeg nul moeten zijn. Ergens zit een stroomverbruiker(tje) aangesloten op de continuspanning.
 

Bijlagen

  • schema xv700.png
    schema xv700.png
    29,9 KB · Weergaven: 14
  • schema xv700txt.JPG
    schema xv700txt.JPG
    82,5 KB · Weergaven: 15
Dit is niet een slechte draad, een constante lekstroom wijst op een verbruiker.
Omvormertjes (USB, navigatie?) die direct (dus niet achter het contact) op de accu zijn aangesloten, hebben over het algemeen een ruststroom. Rijdend is 110 mA helemaal niets, in rust moet je echt niet meer dan een paar mA meten.
 
Ik lees nog steeds niks over dat je de laadspanning hebt gemeten. Dus accu laden en meten hoeveel spanning die geeft, moet onbelast 12.6 volt zijn. Mulitmetertje kost bij de Action geen 4 euro.

Motor starten en spanning meter op de accupolen, moet met een beetje gas geven tussen 13 en 14 volt zijn, zo niet, lager dan 12 volt, geen laadstroom dus gelijkrichter of dynamo werkt niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan