hydroleo
MF veteraan
Getipt door mede Mffer Kenny ging ik maandagavond op pad naar Breda.
Er stond een oude race motor geadverteerd op MP met wielen en blok van een RD350 maar een frame dat verdacht veel op een product uit Heerhugowaard leek.
De eigenaar vertelde dat hij hem al heel lang in de schuur had staan en de laatste tijd zelfs buiten in de tuin.
Hij had zelf vroegah ooit sportklasse wedstrijden gereden met een RD350LC.
Daarna deze gekocht om op te knappen, de kosten om te blijven racen werden hem in die tijd echter te hoog en de fiets bleef na aanschaf in de schuur staan.
Hij had nog gebeld met Bakker Framebouw en foto's gestuurd, ze ontkenden daar echter dat het om een Bakker frame ging
Ik denk dat ze iets aan voelden komen
Zo stond hij geadverteerd;
De eigenaar vertelde aan de telefoon al dat ik niet te hoge verwachtingen moest hebben, het frame was ook al gescheurd geweest en ooit gerepareerd.
dat gebeurde nogal eens met deze frames, ze zijn van dunwandig, 1,2mm, Chroommolybdeen buis gemaakt en bedoeld om 1 of 2 seizoenen meet te rijden.
Idioten zoals wij willen er na 40 jaar nog steeds het circuit mee op
Ik zag al snel dat het frame inderdaad niet best was.
De prijs was echter laag en er zaten eventueel nog andere leuke delen op die de koop rechtvaardigden.
Hij werd ingeladen en de volgende dag thuis ontmanteld;
Er is een R5 nummer ingeslagen als framenummer, dat duist er op dat er in eerste instantie een TZ350 blok in heeft gezeten.
Ze sloegen in die dagen meestal het bloknummer als framenummer in om een carnet te krijgen, die had je nodig om aan internationale races mee te doen.
Aan de buitenzijde rechts vertoonden zich enkele sporen van inwendig verdriet
De nikkel laag was overal los gekomen op het frame, zo erg heb ik dit nog nooit gezien.
Met de luchtslang verdween er al een hoop, later met een scotch brite schijf nog veel meer.
Gisteravond op het werk heb ik alle aangelaste lariekoek voor zitjes, RD blok etc er vanaf geflexed.
Het frame paste in mijn straalcabinetje, zo klein zijn die race frames, daar vlogen weer de vlokken nikkel er vanaf.
Ik heb ook de framebuis aan de rechterzijde op 4 plekken opengeslepen omdat ik daar de roest naar buiten zag komen.
Er moet vroeger met vernikkelen iets mis gegaan zijn, die buis heeft tijdens het badderen zuur binnen gekregen.
Hier worden we dus niet vrolijk van, de complete rechter buis zal vervangen moeten worden, vanaf het zitje, onder het blok door tot aan het balhoofd
Het goede nieuws is, dat ik denk dat ik de reden van dit roestdrame heb gevonden.
Kijkend in de balhoofdbuis ontdekte ik een gaatje dat precies uitkomt in de rechter framebuis die zo geroest is.
Dat zal er wellicht met lassen vroeger ooit ingepiept zijn en tijdens het prices van vernikkelen is hierdoor het zuur de buis in gelopen.
Het meeste zal er weer uit zijn gelopen maar een restantje zuur heeft daar de afgelopen 35 jaar zijn verwoestende werk gedaan.
Nou dat is dan weer een geluk bij een ongeluk, het is dus een;
GARANTIEGEVALLETJE
EvenApeldoorn Heerhugowaard bellen
Er stond een oude race motor geadverteerd op MP met wielen en blok van een RD350 maar een frame dat verdacht veel op een product uit Heerhugowaard leek.
De eigenaar vertelde dat hij hem al heel lang in de schuur had staan en de laatste tijd zelfs buiten in de tuin.
Hij had zelf vroegah ooit sportklasse wedstrijden gereden met een RD350LC.
Daarna deze gekocht om op te knappen, de kosten om te blijven racen werden hem in die tijd echter te hoog en de fiets bleef na aanschaf in de schuur staan.
Hij had nog gebeld met Bakker Framebouw en foto's gestuurd, ze ontkenden daar echter dat het om een Bakker frame ging
Ik denk dat ze iets aan voelden komen
Zo stond hij geadverteerd;
De eigenaar vertelde aan de telefoon al dat ik niet te hoge verwachtingen moest hebben, het frame was ook al gescheurd geweest en ooit gerepareerd.
dat gebeurde nogal eens met deze frames, ze zijn van dunwandig, 1,2mm, Chroommolybdeen buis gemaakt en bedoeld om 1 of 2 seizoenen meet te rijden.
Idioten zoals wij willen er na 40 jaar nog steeds het circuit mee op
Ik zag al snel dat het frame inderdaad niet best was.
De prijs was echter laag en er zaten eventueel nog andere leuke delen op die de koop rechtvaardigden.
Hij werd ingeladen en de volgende dag thuis ontmanteld;
Er is een R5 nummer ingeslagen als framenummer, dat duist er op dat er in eerste instantie een TZ350 blok in heeft gezeten.
Ze sloegen in die dagen meestal het bloknummer als framenummer in om een carnet te krijgen, die had je nodig om aan internationale races mee te doen.
Aan de buitenzijde rechts vertoonden zich enkele sporen van inwendig verdriet
De nikkel laag was overal los gekomen op het frame, zo erg heb ik dit nog nooit gezien.
Met de luchtslang verdween er al een hoop, later met een scotch brite schijf nog veel meer.
Gisteravond op het werk heb ik alle aangelaste lariekoek voor zitjes, RD blok etc er vanaf geflexed.
Het frame paste in mijn straalcabinetje, zo klein zijn die race frames, daar vlogen weer de vlokken nikkel er vanaf.
Ik heb ook de framebuis aan de rechterzijde op 4 plekken opengeslepen omdat ik daar de roest naar buiten zag komen.
Er moet vroeger met vernikkelen iets mis gegaan zijn, die buis heeft tijdens het badderen zuur binnen gekregen.
Hier worden we dus niet vrolijk van, de complete rechter buis zal vervangen moeten worden, vanaf het zitje, onder het blok door tot aan het balhoofd
Het goede nieuws is, dat ik denk dat ik de reden van dit roestdrame heb gevonden.
Kijkend in de balhoofdbuis ontdekte ik een gaatje dat precies uitkomt in de rechter framebuis die zo geroest is.
Dat zal er wellicht met lassen vroeger ooit ingepiept zijn en tijdens het prices van vernikkelen is hierdoor het zuur de buis in gelopen.
Het meeste zal er weer uit zijn gelopen maar een restantje zuur heeft daar de afgelopen 35 jaar zijn verwoestende werk gedaan.
Nou dat is dan weer een geluk bij een ongeluk, het is dus een;
GARANTIEGEVALLETJE
Even
Laatst bewerkt: