Motorvakantie in Kirchizistan

Janenjoep

MF veteraan
21 jun 2010
2.989
1.050
Sittard
Zo, weer thuis naar een 14-daagse vakantie naar het onbekende Kirchizistan! Dit relatief kleine land ligt ingeklemd tussen Kazachstan in het noorden en China in het oosten en zuiden. We hebben beiden Yamaha 600's gehuurd bij Patrik die via www.muztoo.ch deze in Osh verhuurd. Met Turkish Airways met een korte transit in Istanbul daarnaartoe gevlogen; een retourtje is, als je tijdig boekt, een lachertje, terwijl de service en al het andere picobello geregeld zijn. Osh is een grote stad met alles wat elke grote stad heeft, alleen ligt deze in Azië.Met de taxi naar Patrik; voor mij had deze een span gemaakt en vlot de stad uit, op naar de bergen en het buitenleven! Geen rekening gehouden met het feit dat zo vroeg in het seizoen nog passen dicht waren, maar er waren er ook al open. Tracks zijn daar ook echt tracks, maar wat een waanzinnig mooie natuur! Nu ff weinig tekst en maar wat foto's (veelal gemaakt door Doudou), dus bij vragen lees ik het wel! Veel kijkplezier!

full

full

full

full

full

full

full

full

full

full

full

full

full

full

full

full

full

full
 
Laatst bewerkt:
Hey... da's grappig... daarmee heb ik een paar jaar geleden ook contact gehad toen ik een reis naar Kirchizie overwoog.

Ging toen alleen niet om een motor maar om een 4WD.

Mooie platen hoor... ik zal later even op mijn gemak doorlezen.
 
Dit wil ik ook doen.. op mijn jawa..

Kun je wat vertellen over het kostenplaatje ervan?
 
Dit wil ik ook doen.. op mijn jawa..

Kun je wat vertellen over het kostenplaatje ervan?

Ja hoor: de kosten zijn de retourvlucht om te beginnen. Tijdig (in dit geval al oktober vorig jaar) een voordelige vlucht gezocht. Dat werd -via Vliegwinkel.nl- Dusseldorf-Istanbul-Osh v.v. met Turkish Airlines voor € 380,-. Normale maatschappij, goede vliegtuigen (geen russische spullen) en normale vliegtijden.
Kosten huur motor: Patrik vraagt € 100 per dag, maar wij hebben gevraagd naar iets van vroegboekkorting, en hij gaf meteen 10%. Dus dan kom je op zo'n € 90 per dag.
Kosten eten/drinken/benzine: het laatste komt op € 0,35/ltr en voor brood/kaas/wordt mag je dagelijks toch ook wel zo'n € 1 uittrekken. 5 Zwaarden shaslik met een pot thee komt al gauw op € 2.
Kamperen doe je in de natuur, poepen ook; wel eigen papier meenemen, Kirchizisch wc papier schuur je de lak van je motor mee af!
 
Echt mooie fotos.
Staat hoog op mn lijstje zoiets doen. :9~ :9~
Eerst weer bijna 3 weken sturen door Europa.
En zn motor is in normale conditie of hoe moet ik dat zien
 
Laatst bewerkt:
Jullie hebben- voor mijn doen :$ - motoren met veel vermogen.. goed metee span er aan magje wel'wat' extra's hebben, maar kun je deze reis niet net zo goed doen op een 175-350cc-er?
 
Prachtige foto's. Ik ben nooit in het land geweest.

Dergelijke reizen worden ook op de fiets of een 50cc gemaakt, dus met een 175cc moet ook kunnen. Tenzij je, afgaand op de foto's, bang bent dat je niet met het verkeer kan meekomen... :)
 
Jullie hebben- voor mijn doen :$ - motoren met veel vermogen.. goed metee span er aan magje wel'wat' extra's hebben, maar kun je deze reis niet net zo goed doen op een 175-350cc-er?

Nou, ik denk dat de Yamaha zo'n 45 pk had toen die uit de fabriek kwam; die zijn er nu niet allemaal meer, dus met een lichte motor is het natuurlijk ook geen probleem. Het verkeer -mits aanwezig- had goed rekening met vanalles op de weg, gaten, schapen, paarden, motoren, fietsers, koeien en voetgangers.
 
Kom je onderweg nog andere motoren tegen of is dat alleen voor de gekke touristen?
 
Kom je onderweg nog andere motoren tegen of is dat alleen voor de gekke touristen?

Njet, geen andere toeristen gezien; kan natuurlijk ook aan het seizoen liggen, maar nu is de temp nog te doen. Later wordt het behoorlijk warm, nu was het tussen de 25 en 35 graden.
 
Kleine aanvulling, we zijn op een pas van 3 km hoog een Rus tegengekomen met een leuke Chinese 250cc off-road, die er al meerdere 1000 km's mee hed gereden in die gebieden.
Vermogen is niet alles bepalend, goede banden zijn belangrijk., ik had Pirelli Rallye-Cross, maar Twinduro b.v. zou het ook doen.
Janenjoep had geen goede banden op z'n span, en dat verschil was merkbaar.
@Jeroen12: Hoezo te avontuurlijk? Het waren wel slechte wegen, maar met de solo, en met goede banden, heel goed te doen,ondanks een goede 20 kilo bagage, ik heb maar heel zelden op de motor moeten staan, kon ook hele stukken slechte weg (en slecht is daar heel slecht)met 1 hand aan het stuur doen.
Op de hele bergpas omhoog naar 3000 en weer omlaag naar Kazarman, 4 of 5 keer op de stepjes gestaan op modderige stukken, een paar keer een voet moeten zetten... Als het trial was had ik de wedstrijd kunnen winnen! :-)
De mensen zijn erg vriendelijk. Als je ergens kampeert waar veel mensen langskomen komen ze graag een praatje maken, en wij spreken geen Russisch (gebruikelijk in Kiriszstan) of Kirgizisch, en met handen en voeten en goede wil kom je een heel eind.
We hebben ons nooit onveilig gevoeld.
@Sammie: voor vermogen zie boven.
Kostenplaatje? Wil je je eigen motor gebruiken, dan heb je 2 opties: De motor per trein ergens die kant op laten sturen, we hebben een paar Berlijners ontmoet die dat gedaan hebben. Of je rijdt erheen, dat is een best end, mag je een maand of langer voor rekenen, en de nodige visa enz.
Motor huren ter plekke: Zie boven wat Janenjoep daarover zegt.
Groeten,
Doudou
 
Kijk, ik was nieuwschierig of jullie nog een izh, minsk of misschien ural waren tegengekomen.. :$
 
Hoi Sammie.
Er stonden toen we vertrokken uit Osh zo'n 20 600 Yam's bij Patrik, toen we terugkwamen meer dan het dubbele, en 3 Ural's (of Dnepr's, ik heb daar niet zo op het verschil gelet)
met span, in stadia van reparatie of heropbouw.
In het wild hebben we geen russische motoren gezien, wel dus die Rus met z'n kleine chineesje, en 1 keer een kleine 4-takt die te snel voorbij ging om te fotograferen. Vermoedelijk een chinese Honda-kloon.
Verder heel weinig scooters, en weinig fietsers.
Wel weer regelmatig ruiters, en hele kuddes schapen, ook op de hoofdwegen, waar iedereen dan met de auto langs of doorheen probeert te komen.
Nooit ergens last van gehad. 1 keer aangehouden door een agent, die begon over internationale rijbewijzen, Janenjoep blufte zich daaruit door te zeggen dat hij had nagevraagd bij de K. ambassade, de agent bleek dan ook nog een voetbalkenner, Ajax, Feijenoord, en zelfs PSV, en bleek zelfs Patrik te kennen, dus geen enkel probleem.
Zelfs geen steekpenningen hoeven te betalen, gedurende de hele vacantie.
De mensen in Kirgizstan lijken overwegend heel eerlijk, behalve, volgens "Lonely Planet", in de hoofdstad Bishkek, waar wel wat namaak-agenten schijnen rond te lopen.
En Bishkek zijn we niet geweest.
Doei,
Doudou
 
Hoi Brian.
Totaal aantal km's, onbekend, omdat we geen van beide een werkende teller op de fiets hadden.
Mijn schatting, met de curvimeter de wegen nagelopen, en een correctie toegepast voor de vele bochten, iets tussen 1200 en 1500 km.
Maar dat is een grove schatting.
Als je het eens na wilt kijken:
Osh, bij het uitrijden van de stad misgereden, terechtgekomen bij Kara-Suu. Terug via Kirov naar Otuz-Adir, dan Ozgon.
Wegens geen richtingaanwijzers, daar weer heel verkeerd de stad uitgereden, tot ongeveer Ak-Terek of wat verder.
Leuke weg, dat wel, maar niet wat we wilden.
Door een local teruggestuurd tot Ozgon, daar dan de weg naar het stuwmeer op de grens met Uzbekistan.
Naar Jalal-Abad, vandaar via Oktyabr'skoye naar Taran-Bazar.
Dan eerst de weg naar boven naar de Kok-Art-Ashuusu (pas) geprobeerd, daar onderweg gehoord dat de pas dicht was, 35 km terug naar Taran-Bazar, en via Joon-Kungoy de Sar-Kir pas over, op ongeveer 3000 m. Bijna alles onverhard, van redelijk via lastig tot slecht, en via Alay naar Kazarman.
Van Kazarman de zelfde weg terug naar Taran-Bazar en Jalal-Abad, dan via Kok-Janggak en Markay (verrot slechte weg!) weer naar Ozgon, en verder via Mirza-Akh en Kara-Kulja naar Tokbay-Talaa. Daarvandaan tikkie terug en via slechte binnenwegen, ik kan de plaatsnamen niet meer lezen op de vouw van de kaart, Gulcho.
Vandaar met een heel grote omweg naar het Papan-meer, en tenslotte na een bezoek aan de Sharpildak Canyon, terug naar Osh.
En ja, ik vind ook dat veel plaatsnamen zo lijken weggelopen uit de verhalen van Tolkien!
Groeten,
Doudou
 
Terug
Bovenaan Onderaan