Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Motorrijles

Ben1970

Rookie
Lid geworden
27 jul 2024
Waarderingsscore
9
Hallo allemaal ik wil graag motorrijles gaan nemen maar het liefst op een automaat.
De rijscholen die ik tot op heden in Hoorn en wijde omgeving heb gevonden geven alleen les op een schakel motor.

Iemand een idee van een rijschool die wel les geeft op een automaat in de omgeving Hoorn?

Alvast dank voor het meedenken en antwoord.

ik heb nog nooit gehoord van een rijbewijs a alleen voor automaat. Bestaat dat?

zo nee, is er ook geen mogelijkheid om daarop af te rijden.

Dat bestaat, dan krijg je code 78 er op.

Wat is de reden dat je dit wilt? Dat schakelen heb je zo onder de knie… mocht je dan later toch willen schakelen zit je niet met een beperking op je rijbewijs.

Omdat ik net als in een auto toch niet ga schakelen.
Dus overbodig om te leren.

Je zou nog eventueel zelf een automaat kunnen kopen in overleg met een rijschool en een motorverzekering om te zien of je daarmee rijlessen mag volgen. In het verleden zijn er volgens mij ook wel mensen geweest die het zo deden. Weet niet of dat nu nog kan, maar bel een motorverzekering en kijk daarna of er rijscholen zijn die hier aan mee willen werken.

Wil je overigens voor iets met bijv. DCT gaan of een motorscooter?

Dat is inderdaad een idee, thanks voor de tip.

Wil een motorscooter gaan kopen, ideaal voor woon werkverkeer en zo af en toe eens cruisen.

Zou toch echt leren schakelen.. Zoals eerder aangegeven heb je het binnen 2 lessen onder de knie en na 10 lessen gaat het "automatisch" en denk je er niet meer over na. Denk ook niet dat je minder lang hoeft te lessen op een automaat om het rijbewijs te halen. Je moet toch voertuigbeheersing oefeningen onder de knie krijgen.

Als je dan een volledig rijbewijs hebt; kan je altijd ook motoren rijden die geschakeld zijn. Geeft toch net wat meer vrijheid om eens op een andere motor te stappen. Bijv. een leenmotor in het buitenland als je eigen motor kapot is; etc etc.

Omdat ik net als in een auto toch niet ga schakelen.
Dus overbodig om te leren.
Goed van je dat je al helemaal helder hebt wat je wel en niet wil qua rijden.
Laat je niet gek maken wat “echte” motorrijders van jouw standpunt vinden.
Zoals je hebt gemerkt zijn er maar heel weinig rijscholen die vanuit zichzelf A-automaat aanbieden.
Maar omdat je toch al weet wat je wil, een motorscooter, kun je die zelf alvast kopen, verzekering regelen, motorkleding aanschaffen en een fijne rijschool uitzoeken die je (tegen gereduceerd tarief, want je lest niet op hun motor!).

Oh ja, om nog meer twijfel over je plan weg te halen:
Ga eerst theorie A halen.
Dat moet je sowieso hebben voordat je rijschool praktijk examens mag inplannen.

Alvast veel plezier & Succes.

Bij zo'n automaat, mis je dan niet dat je niet met slippende koppeling kunt rijden bij sommige manoeuvres?

Bij zo'n automaat, mis je dan niet dat je niet met slippende koppeling kunt rijden bij sommige manoeuvres?
Nee, want in plaats van het koppelingshendel knijp je op een scooter de achterrem in.

Edit. De langzame oefeningen zullen gemakkelijker gaan op een scooter, omdat je kleinere wielen hebt, een veel lager zwaartepunt en geen zorgen dat ie afslaat.

Dat is inderdaad een idee, thanks voor de tip.

Wil een motorscooter gaan kopen, ideaal voor woon werkverkeer en zo af en toe eens cruisen.

Kan je dan niet beter een MP3 of soortgelijk kopen? Neem je wat lessen omdat dat zeker hem kwaad kan. Scheelt je weer examens. Tenzij je je rijbewijs na 19-1-2013 hebt gehaald, want dan moet je wel A daarvoor hebben.

Kan je dan niet beter een MP3 of soortgelijk kopen? Neem je wat lessen omdat dat zeker hem kwaad kan. Scheelt je weer examens. Tenzij je je rijbewijs na 19-1-2013 hebt gehaald, want dan moet je wel A daarvoor hebben.
Nee geen mp3, zie er een hoop roll lock problemen mee.

Met theorie a ben ik bezig.
Blij dat jij begrijpt wat ik bedoel

Ik ben gestart op een HondaDCT, en heb nooit meer iets anders gereden.
Het ontbreken van de koppeling heeft enkele nadelen, o.a. bij trage manoeuvres. Maar dat weegt niet op tegen de voordelen.
Maar het geeft soms problemen: probeer maar eens een motor met DCT op een vakantie bestemming.

Nee geen mp3, zie er een hoop roll lock problemen mee.

Dan ga je voor de Yamaha Tricity 300.
Nah, gewone motorscooter is beter, die tweewielers zijn behoorlijk breed, vooral die Tricity ook. Tussen de auto's door is dan best tricky.

Dan ga je voor de Yamaha Tricity 300.
Nah, gewone motorscooter is beter, die tweewielers zijn behoorlijk breed, vooral die Tricity ook. Tussen de auto's door is dan best tricky.
Een GS is slank.

Het zal vast bestaan en er zijn ook steeds meer motoren te krijgen met een automaat.

Alleen waarom zou je jezelf die beperking voor de rest van je leven als motorrijder opleggen?

Je zegt nu dat je niet wilt schakelen, maar wie zegt dat je daar over 10 naar nog steeds zo over denkt. Je kan vast genoeg voorbeelden voor jezelf bedenken van dingen waar je 10 jaar geleden anders over dacht dan nu.

Je verliest niks door nu meteen gewoon een volwaardig rijbewijs te halen, worst case kom je er misschien achter dat je nu al een 'echte motor' leuker vind dan een motorscooter.

Het zal vast bestaan en er zijn ook steeds meer motoren te krijgen met een automaat.

Alleen waarom zou je jezelf die beperking voor de rest van je leven als motorrijder opleggen?

De beperkingen zitten in je zienswijze.
TS lijkt duidelijk voor ogen te hebben wat ie wel en niet wil.
En daar is helemaal niks mis mee.

En hij is echt niet de eerste of laatste die zo’n keuze kan maken.
Het aantal leerlingen dat ervoor kiest om automaat te lessen stijgt. De redenen lopen uiteen van;
“Thuis rijdt iedereen automaat.”
Tot
“Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan?”

Heb een B rijbewijs schakel, rij al 20 jaar automaat en wil niet anders.
D rijbewijs alleen automaat, 99% van de bussen zijn automaat.
Dus laat mij maar gewoon a automaat halen mits dat mogelijk is.
En anders moet ik helaas schakel gaan leren op een motor en het dan na het behalen van mijn rijbewijs nooit meer gebruiken.

Daarbij heb je gemiddeld 30% minder lessen nodig, als je met automaat lest, om het rijbewijs te halen! Scheelt dus ook behoorlijk wat geld.
Dat weet ik omdat ik me er destijds ook in verdiept heb (2010) .

Ga eerst maar ff theorie halen en dan rijscholen bellen of ik op een eigen scooter bij hun kan lessen.