Motorrijden en mobiliteit in de (nabije) toekomst

Sommige auto’s kunnen wel 100jaar mee gaan. Gewoon slijtage onderdelen blijven vervangen en olie er ingooien. Versnellingsbakken en motoren en aandrijflijnen kun je ook gewoon reviseren en vervangen tot oneindig. Volvo Amazon bv is al er vanaf 1956 die rijden ook gewoon nog rond:) ik heb er zelf 1 gehad van 1960;) niet kapot te krijgen. Blikwerk is ook dikker dan moderne producties.
 
Anders kan iemand met veel geld een enorm stuk land kopen met parcours enz voor brandstof auto’s
Indirect is dit wel waar ze heen willen.
Stekker auto's te duur voor jan modaal (je kruipt maar in een armzalig deelblik van een monopolist die de huurprijs bepaalt).

Zij met veel geld kunnen nog wel privé een auto betalen.
Zo word eigen vervoer gaandeweg een elitair iets.
En niet meer de collectieve verworvenheid die het nu nog is...
 
Daarom zijn er sociale media, zodat degenen die wel geld en tijd hebben nog avonturen kunnen beleven waar Jan met de Pet dan online van mer kan genieten. Privacy is daarom diefstal.

En nee, dit verzin ik niet zelf maar is het plot van het boek The Circle van Dave Eggers, een moderne variant van 1984 een Animal Farm. En ook dit boek lijkt een voorspellende gave te hebben.
 
Wat mot ik met de vakantiekiekjes van de zoveelste veels te rijke snob?
Veel liever ga ik zelf op avontuur :]
Maar velen hebben door al die online zooi niet eens meer door wat er in hun omgeving gebeurt...

Maar de vraag is hoe lang men gemotoriseerde tweewielers blijft accepteren.
In china bijv. zijn er steden waar je niet meer met een motor naar binnen mag (motoren en scooters hebben daar o.a. via de media een slecht/armoedzaaier imago opgeplakt gekregen.

Als het beleid hier ook die kant op zou gaan, zou het hebben van een motor/scooter ontmoedigd worden.
I.c.m. te duur blik rest je dan of de fiets, of te duur deelblik...

Vooralsnog hoop ik dat dit slechts een illusie blijft, en andere bedrijven het voorbeeld van china volgen, in de zin van met goedkopere (kwalitatief betere) alternatieven komen en zo de te dure automerken aftroeven.
 
Na 2035 geen brandstof voertuigen (fossiele) meer nieuw te koop.

2050 ook niets meer 2e hands.
Het is geen discussie hoor. Het is namelijk ook niet mijn verhaal.

Geen fossiele brandstoffen meer​

Ik wil er geen discussie over opstarten.

Maar in jouw 1e bericht meld je 2035 en 2050. Ik geef aan dat het mij onwaarschijnlijk lijkt en vraag me af hoe (lang) de laatste voertuigen op de weg kunnen blijven en wat er met de occasions/ old-timers gaat gebeuren.

Nu in jouw 2e bericht gaat 't ineens over fossiele brandstof........................
 
Sommige auto’s kunnen wel 100jaar mee gaan. Gewoon slijtage onderdelen blijven vervangen en olie er ingooien. Versnellingsbakken en motoren en aandrijflijnen kun je ook gewoon reviseren en vervangen tot oneindig. Volvo Amazon bv is al er vanaf 1956 die rijden ook gewoon nog rond:) ik heb er zelf 1 gehad van 1960;) niet kapot te krijgen. Blikwerk is ook dikker dan moderne producties.
Natuurlijk zullen er voertuigen zijn die heel lang op de weg kunne worden gehouden.
Maar 90% zal met een jaar of 25 wel naar de sloop zijn gebracht.

Dat zie ik nu ook met mijn FZ750.
Die is nu 39 jr. Tot enkele jaren terug was heel eenvoudig om aan sloop-onderdelen te kunnen komen.
Nu lukt 't met zoeken ook nog wel, maar over 5 jr gaat dat wrs moeilijk worden.
 
Indirect is dit wel waar ze heen willen.
Stekker auto's te duur voor jan modaal (je kruipt maar in een armzalig deelblik van een monopolist die de huurprijs bepaalt).

Zij met veel geld kunnen nog wel privé een auto betalen.
Zo word eigen vervoer gaandeweg een elitair iets.
En niet meer de collectieve verworvenheid die het nu nog is...
2e hands electrisch is nu al goed te doen. Laat staan als je de left overs mag opmaken. Na 20 jaar rijden er nog zat elektrische auto’s. Qua aandrijf techniek slijt er niet zo veel aan electrisch. En een oude accu met halve capaciteit is straks ook prima, ipv 600 of 1000 kun je er dan 300-500.

En een handje vol miljonairs een auto verkopen van 30.000-100.000 is niet zo rendabel als miljoenen mensen een auto verkopen van 15.000-30.000.

We hebben Elon Musk! Die maakt electrisch rijden betaalbaar voor iedereen. Doen ze nu al. Hij maakt liever verlies en verkoopt ze goedkoop. Dan dalen zijn aandelen en worden weer verkocht na het stijgen voor meer geld!

Tesla aandelen zijn een van de meest verhandelde aandelen op dit moment.
 
Quantumscape.

Google maar, die zit in de ontwikkeling van de nieuw type accu’s.

Ik heb al aandelen:) zit er net 1 jaar in. afgelopen jaar al met 50% gestegen.
 
*meelees-markeur*

ik vermoed dat ik aan mn laatste of voorlaatste benzine-motor bezig ben.
en (overland)mobiliteit is duur, deels kunstmatig.
luchtvaart is m.i. onterecht te goedkoop door brandstof- en andere voorzieningen
(locale regerinkjes betalen ryanair om toch vooral veel tokkies in te vliegen...)
 
2e hands electrisch is nu al goed te doen. Laat staan als je de left overs mag opmaken. Na 20 jaar rijden er nog zat elektrische auto’s. Qua aandrijf techniek slijt er niet zo veel aan electrisch.
voor degenen met een ruim salaris wel ja.
verdien je modaal, of net daaronder, dan kan je het schudden. -O-
qua leftovers maakt het imo uit waar die vandaan komen.
je ziet bijv. de opkomst van chinese EV's in europa.
maar wat velen niet weten is dat veel chinese wagens jaren in een open veld hebben staan verstoffen.
i.v.m. het feit dat de accu daardoor onbetrouwbaar word, wil ik die niet voor mn deur... B|
We hebben Elon Musk! Die maakt electrisch rijden betaalbaar voor iedereen. Doen ze nu al. Hij maakt liever verlies en verkoopt ze goedkoop.
wat musk betreft, denk ik: eerst zien dan geloven.
veel EV's van andere merken zijn nieuw al goedkoper dan tesla.
ik vraag het me soms nog steeds af waarom musk naast die eerste model 3 en model x niet een kleine compacte EV op de markt heeft gebracht voor de gewone man?
misschien dat ie dat achteraf alsnog doet, maar ik kan nu al zeggen dat ik me een EV nog niet kan veroorloven (niet de vierwielige i.i.g.). :N
Dan dalen zijn aandelen en worden weer verkocht na het stijgen voor meer geld!
Tesla aandelen zijn een van de meest verhandelde aandelen op dit moment.
m.a.w: dan draait het bij hem dus niet om het betaalbaar maken van EV's voor iedereen (zoals je eerder schreef), maar puur voor t vullen van zn eigen zakken... 🤔
 
voor degenen met een ruim salaris wel ja.
verdien je modaal, of net daaronder, dan kan je het schudden. -O-
qua leftovers maakt het imo uit waar die vandaan komen.
je ziet bijv. de opkomst van chinese EV's in europa.
maar wat velen niet weten is dat veel chinese wagens jaren in een open veld hebben staan verstoffen.
i.v.m. het feit dat de accu daardoor onbetrouwbaar word, wil ik die niet voor mn deur... B|

wat musk betreft, denk ik: eerst zien dan geloven.
veel EV's van andere merken zijn nieuw al goedkoper dan tesla.
ik vraag het me soms nog steeds af waarom musk naast die eerste model 3 en model x niet een kleine compacte EV op de markt heeft gebracht voor de gewone man?
misschien dat ie dat achteraf alsnog doet, maar ik kan nu al zeggen dat ik me een EV nog niet kan veroorloven (niet de vierwielige i.i.g.). :N

m.a.w: dan draait het bij hem dus niet om het betaalbaar maken van EV's voor iedereen (zoals je eerder schreef), maar puur voor t vullen van zn eigen zakken... 🤔
 

Bijlagen

  • IMG_1818.png
    IMG_1818.png
    101,7 KB · Weergaven: 0
een twizzy zie ik eerlijk gezegd meer als een soort brommobiel dan als een volwassen auto.
kijk, dit lijkt er al meer op :)
maar dit zijn juweeltjes om te leasen.
persoonlijk vind ik het nadeel van een leasebak dat persoonlijke details aanbrengen niet mag (zoals velgen, bekleding, of het eigenhandig inbouwen van een dashcam)
dus als het kan heb ik liever gewoon een gekocht en helemaal mijn eigendom i.p.v. van de lease maatschappij.
wellicht dat dit in de toekomst nog gebeurt. (ik had tot anderhalf jaar geleden niet gedacht dat ik op een dag een E-motor zou hebben)

ik heb al wel ervaring met EV's d.m.v. huren, maar tot dusver spreken alleen de Dacia spring en de elektrische versie van de skoda citygo me aan.
 
Het heeft niet heel specifiek met mobiliteit in de toekomst te maken maar wel met ondanks alle campagnes naar de verkeerde kant verschuivend gedrag van de gebruikers van mobiliteit in de nabije toekomst. Zou er nou geen systeem te bedenken zijn dat dit technisch onmogelijk maakt. Alles uit behalve navigeren?
Opgelet: telefoongebruik in (auto)verkeer weer toegenomen
Het zijn veelal de kwetsbaren in het verkeer die aan het kortste eind trekken igv aanrijding.
 
Terug
Bovenaan Onderaan