Motormusea

SanderRS

MF veteraan
2 mrt 2010
1.232
30
Facebook
Eind september/loop oktober is het de bedoeling een 3 daags weekendje met mijn vader weg te gaan. Omgeving nog niet uitgekozen.
Maar het idee is om een middag een mooi motormuseum (oldtimers) mee te pikken.

Dus dan komt de vraag, is er iemand bekend met uitgebreide en mooie motormusea niet extreem ver "van huis". Dus bv in de Eifel, Ardennen, Noord Nederland etc...
 
Ik ben vorig jaar in museum in de abdij van Stavelot geweest.
Oude race-motoren van circuit Spa-Francorchamps.
Ik denk ca 2uurtjes nodig. Was wel aardig..............
 
Ik vond het Technik Museum Speyer zeker de moeite waard. Dat museum stelt veel meer ten toon dan alleen motorfietsen. Ze hebben wel allerlei motorfietsen, waaronder een indrukwekkende collectie van Munch.

Motorbikes | Technik Museum Speyer | Germany

Maar ook: Schepen, treinen, auto's, vliegtuigen, allerlei machines, orgels etc. Ik kon me er prima een dag vermaken.
 
Ik vond het Technik Museum Speyer zeker de moeite waard. Dat museum stelt veel meer ten toon dan alleen motorfietsen. Ze hebben wel allerlei motorfietsen, waaronder een indrukwekkende collectie van Munch.

Motorbikes | Technik Museum Speyer | Germany

Maar ook: Schepen, treinen, auto's, vliegtuigen, allerlei machines, orgels etc. Ik kon me er prima een dag vermaken.

En dat kan ik bevestigen.
Ik had in november vorig jaar wat tijd over dus de vrachtwagen op de busparkeerplaats gezet en naar binnen. Nou was ik alleen, dus kon ik vlot doorlopen. Toch nog zo'n 3 uur nodig gehad. En dan nog niet alles gezien...
Echt een aanrader. In Sinsheim is een vergelijkbaar museum, je kunt ook een combikaart kopen voor beide musea. In Speyer staat bv. een Boeing 747, in Sinsheim een Concorde.

Wat verder van huis, maar als je in de buurt bent ook mooi om te zien:
Danmarks Motorcykelmuseum - Stubbekøbing
 
Sinsheim en Speyer had ik beide al gevonden en lijken me zeer de moeite waard :)
Zijn alleen beide voor dit weekendje met mijn vader te ver weg, max 300km bij regio Tilburg vandaan :)

En de lange verzamellijsten met musea heb ik ook op diverse plekken gevonden, maar als je er daar één uitpakt zul je altijd zien dat je er net één kiest die tegenvalt :)

Sinsheim en dan misschien Speyer ook, willen we waarschijnlijk komend jaar met hemelvaart aan doen met wat vrienden.

Voor de "musea aanvulling" een aantal weken terug ben ik in het Sammy Miller museum in Engeland geweest. Voor een iedere die daar een keer in de buurt komt is dit een hele dikke aanrader, schitterende collectie van zeer zeldzame motoren, en ook een hele hoop oude racemotoren. Hebben hier een middag lang onze ogen lopen uitkijken.
Sammy Miller | Home
 
...Voor de "musea aanvulling" een aantal weken terug ben ik in het Sammy Miller museum in Engeland geweest. Voor een iedere die daar een keer in de buurt komt is dit een hele dikke aanrader, schitterende collectie van zeer zeldzame motoren, en ook een hele hoop oude racemotoren. Hebben hier een middag lang onze ogen lopen uitkijken.
Sammy Miller | Home
:Y hier ben ik in mei geweest, erg leuk, onder andere een 5-cilinder stermotor in een motorfiets!
 
Laatst bewerkt:
Met een collectie van ruim 1000 historische motoren en de grootste collectie Engelse motoren ter wereld spant The National Motorcycle Museum (nabij Birmingham) toch wel de kroon :}

Ben er een paar jaar geleden geweest, aanrader! National Motorcycle Museum
 
Ben ook in Sinsheim geweest, ik vond het wel de moeite waard maar ook erg vol :O

En sommige omschrijvingen van oorlogstuig waren wat vreemd haha
 
Met een collectie van ruim 1000 historische motoren en de grootste collectie Engelse motoren ter wereld spant The National Motorcycle Museum (nabij Birmingham) toch wel de kroon :}

Ben er een paar jaar geleden geweest, aanrader! National Motorcycle Museum

Hier zijn wij dit jaar geweest. 850 schitterende motoren. Wat ik wel jammer vond is dat deze motoren allemaal in een rijtje staan (wel met bordje). Bovendien zijn het alleen maar Engelse motoren. Dus geen andere merken.

Een paar jaar terug zijn we hier geweest.
Aktuelle Ereignisse - zweirad-museum.de
Naast veel NSU ook veel classic racers e.d. Er is ook meer te zien als alleen motoren dus film over productie techniek in de jaren 60, open gewerkte motoren, gereedschap van vroeger en foto's van vroeger.

En natuurlijk Sammy Miller in het zuiden van engeland.
Sammy Miller | Home
 
Laatst bewerkt:
SanderRS schreef...:


Dus dan komt de vraag, is er iemand bekend met uitgebreide en mooie motormusea niet extreem ver "van huis". Dus bv in de Eifel, Ardennen, Noord Nederland etc...
En als je dan toch het Noorden van ons natte landje noemt, dan ben ik weer verbaasd waarom het gezellige, kleinschalige museum in Raalte niet genoemd wordt... :?

En wel deze : klik

Kun je gelijk bij de buren (letterlijk) wat eten : klik

En mocht het nodig zijn ; bij de andere buren (letterlijk) slapen : klik
 
En als je dan toch het Noorden van ons natte landje noemt, dan ben ik weer verbaasd waarom het gezellige, kleinschalige museum in Raalte niet genoemd wordt... :?

En wel deze : klik

Kun je gelijk bij de buren (letterlijk) wat eten : klik

En mocht het nodig zijn ; bij de andere buren (letterlijk) slapen : klik
Misschien moet je dan nog even goed kijken naar mijn post van 22 augustus.
Het lijkt me trouwens dat Raalte meer in het midden of oosten van het land ligt dan in het noorden.
 
...ah..., sorry..., 'k zie het nu ook staan... ;)


...enne..., de vraagsteller komt uit Kaatsheuvel..., en als je dan naar het noorden van het land wilt rijden, dan kun je heel leuk via Raalte rijden...
 
Ja, alles is relatief natuurlijk. Vanuit Kaatsheuvel gezien ligt bijna heel Nederland in het noorden ;)
 
komen een aantal museums in engeland voorbij maar heb deze nog niet gezien:

Brooklands Museum

Dit is het eerst circuit in de wereld dus veel motorsport en omdat het tijden WOII als vliegveld is gebruikt zijn er ook veel vliegtuigen te zien.

en het Mercedes museum in Stuttgart is ook aan te raden. er is alleen niet zoveel motorfietsen te vinden al hebben ze wel de eerste motorfiets met benzine motor gebouwd hebben.

Ik denk dat ze allebei wel een beetje te ver zijn als het binnen een straal van 300km moet liggen.
 
Laatst bewerkt:
Misschien wat te ver maar enorm leuk:

Chateau de Savigny les Beaune

Een kasteel met een bonte verzameling van auto's, motorfietsen, straaljagers, etc. Van de voorzitten van de Abarth club geloof ik. Ook echt een gezellig museaum, dus niet heel gelikt. Genoeg stoffige race-nortons te ontdekken.. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan