Motorhelm + gezichtsmasker goed beschermd??

Mrmoopie

MF'er
11 mrt 2019
69
37
Goeiemorgen allen!

Alvast bedankt voor het lezen! Ik zal het kort houden.

Ik ben op zoek naar een nieuwe motorhelm, ik heb nu een ls2 black Noir met zo'n kinstuk wat je over je hoofd kunt klappen zodat je een jethelm hebt.

Ik wil wat anders want dat ding is super lomp en groot en ben op zoek gegaan naar wat anders, ik kwam een standaard jethelm tegen, gewoon matzwart, geen poespas. Ik zag toen vervolgens dat er gezichtsmaskers zijn die je gezicht beschermen en een grappig printje hebben, nu vroeg ik me af, zijn dat soort masker prima te gebruiken voor op de motor mocht je toch een keer onderuit gaan? De maskers worden als multifunctioneel omschreven en zijn gemaakt van plastic, ik zal een linkje meesturen,

Hebben jullie nog tips of advies als het gaat om jethelmen en gezichtbescherming, ik zit ook met een beste baard die ik het liefst in de wind wil hebben wapperen :)

Linkje voor masker: Shark Raw All Over masker en bril
 
Goeiemorgen allen!

Alvast bedankt voor het lezen! Ik zal het kort houden.

Ik ben op zoek naar een nieuwe motorhelm, ik heb nu een ls2 black Noir met zo'n kinstuk wat je over je hoofd kunt klappen zodat je een jethelm hebt.

Ik wil wat anders want dat ding is super lomp en groot en ben op zoek gegaan naar wat anders, ik kwam een standaard jethelm tegen, gewoon matzwart, geen poespas. Ik zag toen vervolgens dat er gezichtsmaskers zijn die je gezicht beschermen en een grappig printje hebben, nu vroeg ik me af, zijn dat soort masker prima te gebruiken voor op de motor mocht je toch een keer onderuit gaan? De maskers worden als multifunctioneel omschreven en zijn gemaakt van plastic, ik zal een linkje meesturen,

Hebben jullie nog tips of advies als het gaat om jethelmen en gezichtbescherming, ik zit ook met een beste baard die ik het liefst in de wind wil hebben wapperen :)

Linkje voor masker: Shark Raw All Over masker en bril
Dat lijkt me iets voor in het openbaar vervoer.:+
 
Volgens mij werkt dat goed tegen de wind en de vliegjes, maar kan het niet tippen aan een kinbak van een integraalhelm of susteemhelm
 
Kan me niet voorstellen dat dit enige bescherming biedt maar het ligt er ook nog een beetje aan wat je nog met je kin wilt doen na een val he :).
 
Als je met je kin over het asfalt schraapt kan het de eerste twee centimeter toch verschil maken! Wel handig tegen opspattende blubber.
 
Ideaal als je een bank gaat beroven of een oud vrouwtje haar tas wilt afpakken
Bescherming biedt het natuurlijk niet zoveel als een helm met kinbescherming
 
Duidelijk verhaal, ik had ook zo mn twijfels over de bescherming van zo'n masker, misschien toch maar gewoon een integraal kopen en niet zeiken over een free beard in de wind, had begrepen dat integraal wel het veiligst is ten opzichte van systeem helm en jethelm
 
Duidelijk verhaal, ik had ook zo mn twijfels over de bescherming van zo'n masker, misschien toch maar gewoon een integraal kopen en niet zeiken over een free beard in de wind, had begrepen dat integraal wel het veiligst is ten opzichte van systeem helm en jethelm
Een systeemhelm is prima veilig, zolang je de klep maar dicht doet (wat ik soms/vaak niet doe):+
 
Duidelijk verhaal, ik had ook zo mn twijfels over de bescherming van zo'n masker, misschien toch maar gewoon een integraal kopen en niet zeiken over een free beard in de wind, had begrepen dat integraal wel het veiligst is ten opzichte van systeem helm en jethelm
Dat is inderdaad wel de regel. Een systeemhelm kan net zo goed zijn, maar het opklapdeel blijft hoe dan ook een zwak punt. Dit is misschien wel een leuke site voor je, als je een helm op het oog hebt: SHARP - THE HELMET SAFETY SCHEME
 
Uit eigen ervaring;
Ik ben na een highsider geland op m’n knieën en handen en vervolgens vol met m’n kin op de straat geklapt.
Buiten een verbrijzelde pinktopje(maar deze kwam tussen stuur en tank)heb ik er lichamelijk niets aan over gehouden.
Het kinstuk van m’n helm heeft de grootste klap van m’n hoofd opgevangen en was voorzien van zeer diepe grindsporen.
Moet er niet aan denken als het een jethelm of zo’n klaphelm was geweest.
 
Uit eigen ervaring;
Ik ben na een highsider geland op m’n knieën en handen en vervolgens vol met m’n kin op de straat geklapt.
Buiten een verbrijzelde pinktopje(maar deze kwam tussen stuur en tank)heb ik er lichamelijk niets aan over gehouden.
Het kinstuk van m’n helm heeft de grootste klap van m’n hoofd opgevangen en was voorzien van zeer diepe grindsporen.
Moet er niet aan denken als het een jethelm of zo’n klaphelm was geweest.

Gelukkig maar dat je dus een kinstuk had! Ik denk dat ik nu wel overtuigd ben dat ik geen jethelm meer wil,
 
Uit eigen ervaring;
Ik ben na een highsider geland op m’n knieën en handen en vervolgens vol met m’n kin op de straat geklapt.
Buiten een verbrijzelde pinktopje(maar deze kwam tussen stuur en tank)heb ik er lichamelijk niets aan over gehouden.
Het kinstuk van m’n helm heeft de grootste klap van m’n hoofd opgevangen en was voorzien van zeer diepe grindsporen.
Moet er niet aan denken als het een jethelm of zo’n klaphelm was geweest.
Omdat je denkt dat een systeemhelm open zou klappen?
 
Het kinstuk van m’n helm heeft de grootste klap van m’n hoofd opgevangen en was voorzien van zeer diepe grindsporen.
Moet er niet aan denken als het een jethelm of zo’n klaphelm was geweest.
 

Bijlagen

  • Twisty_Revealed.gif
    Twisty_Revealed.gif
    254,9 KB · Weergaven: 9
Een vriend van me ging eens met z'n chopper door wat grind onderuit met 20 km. Had een open jethelm op en kwam op z'n kin terecht, een soort klappertje. Daar heeft ie wel blijvend last van gehouden. Je moet zo rekenen, als je naar voren op je zij of buik glijdt bij een schuiver dat zijkant van de helm of je gezicht zich ingraaft en je daar niet veel aan kan doen totdat je tot stilstand komt. Daarom zie je ook vaak een gebroken sleutelbeen. Als je perse een jethelm wil, neem er dan 1 met een opklapbaar full face vizier.
 
Of anders maak je gewoon zelf een kinstuk op een jethelm met een beugel, of je neemt een cross of sm helm, da's veel luchtiger dan een integraal of gesloten systeemhelm.
 
Zo'n masker ziet er op zich wel beter uit als niks. Maar niet veel beter dan niks. 😏 Je moet zelf overwegen wat dat extra stukje veiligheid je waard is. Ik rijd zelf bijvoorbeeld bijna altijd met handschoenen die m'n vingers niet helemaal bedekken. Ik weet dat dat niet ideaal is, maar ik vind het fijner om m'n hendels met blote vingers te bedienen. Ik heb vaak best wel klamme klauwen, en de extra doorluchting helpt daar ook tegen.

Als ik met 'n flinke vaart ga schrapen over het asfalt, heb ik echter waarschijnlijk wel aardig wat schade aan m'n tengels.

Wij kunnen wel gaan zeiken dat het onverstandig is, maar je moet voor jezelf bepalen of je het het extra beetje risico waard vindt om zo'n helm te dragen. Ik heb je nooit zien rijden, dus ik kan ook niet weten of jij graag over 80-weggetjes tuft of met 280 over de autobahn raust.

Voor wat het waard is, echter... sluit ik me wel aan bij de massa. Risico is het in mijn ogen niet waard, en zo'n helm beperkt je ook wel een beetje in dat het me niet heel comfortabel lijkt bij hoge snelheden; zelfs met zo'n masker.
 
Of anders maak je gewoon zelf een kinstuk op een jethelm met een beugel, of je neemt een cross of sm helm, da's veel luchtiger dan een integraal of gesloten systeemhelm.
En waar ga je dat van maken en hoe bevestig je dat goed, zodat het bij een crash goed werkt? Ik zou het niet doen. En ik denk dat de ECE typegoedkeuring ook vervalt als je er zelf een stuk op gaat knutselen. Ook iets om rekening mee te houden.
 
Of anders maak je gewoon zelf een kinstuk op een jethelm met een beugel, of je neemt een cross of sm helm, da's veel luchtiger dan een integraal of gesloten systeemhelm.
Wat is een sm helm? Zo eentje met leren riemen?? En een cross helm op een cruiser ziet er niet uit volgens mij :p
 
Wat is een sm helm? Zo eentje met leren riemen?? En een cross helm op een cruiser ziet er niet uit volgens mij :p
sm staat voor supermoto.

Persoonlijk denk ik dat geen enkele veilige helm eruit ziet op een cruiser. Maar dat soort helmen is wel meer het "buiten zitten" idee. Zelf heb ik nog een Scorpion ADX-1. Super groot vizier en je kunt de zonneklep eraf halen. En dan is het gewoon een normale helm qua looks. Wel een stuk veiliger dan een potje.
 
sm staat voor supermoto.

Persoonlijk denk ik dat geen enkele veilige helm eruit ziet op een cruiser. Maar dat soort helmen is wel meer het "buiten zitten" idee. Zelf heb ik nog een Scorpion ADX-1. Super groot vizier en je kunt de zonneklep eraf halen. En dan is het gewoon een normale helm qua looks. Wel een stuk veiliger dan een potje.
Daar had ik nog niet op gelet, dat de zonneklep er ook af kan, dan hou je super veel zicht over.
 
En waar ga je dat van maken en hoe bevestig je dat goed, zodat het bij een crash goed werkt? Ik zou het niet doen. En ik denk dat de ECE typegoedkeuring ook vervalt als je er zelf een stuk op gaat knutselen. Ook iets om rekening mee te houden.

Bevestig je gewoon aan de zijkanten. Ik neem ook aan dat dit niet voor supersports gebruikt gaat worden. En tja ece goedkeuring, hoeveel mensen rijden er niet met oude 'over de datum' en beschadigde helmen. Ik zou er persoonlijk niet wakker om liggen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan