Motor verkopen of niet?

Mroegiest

MF'er
Lid geworden
9 sep 2018
Waarderingsscore
30
Hi allemaal,

Ik heb een Kawasaki ER-6N uit 2006. Het is mijn eerste motor en ik heb hem nu ongeveer 2 jaar. Motorrijden geeft een fijn gevoel zoals we allemaal weten, het ziet er cool uit en in mijn geval rijd ik vooral voor plezier en niet per sé voor functie.
Dus, op dagen met mooi weer vooral woon-werkverkeer, maar vanaf oktober/november tot april staat 'ie sowieso stil.

April 2023 heb ik voor ± €1000,- reparaties laten doen, maar sinds die tijd nog geen 1000km gereden. Ik heb net mijn eerste huis gekocht, en zou extra geld goed kunnen gebruiken, maar de gedachte aan mijn motor verkopen brengt ook pijn in mijn hart en de gedachte dat ik spijt ga hebben. Ik vind het moeilijk rechtvaardigen dat ik een motor heb, omdat ik na werk en ook in het weekend zelfs bij mooi weer eigenlijk andere dingen ga doen dan motorrijden.

Ik ben er best mee aan het strugglen of ik hem nu moet houden omdat het gevoelsmatig sterk is en ik hem vooral als pleziervoertuig heb, of dat ik hem moet verkopen, het geld in mijn huis steken en dan over weet ik veel hoeveel jaar een andere motor wil kopen. Dit is niet mijn droommotor, maar ik verwacht ook niet dat die komende jaren gaat komen.
Ik verwacht binnen 1-2 jaar wel een kind met mijn vriendin, dus dan is er nog minder tijd.

Ik vraag bij deze niet om een oplossing, maar ik zou wel graag jullie perspectief en eventueel ervaringen horen.

Groeten,

Max

Wat ik vaker hier lees is dat het motorrijden helemaal ophoud op het moment dat er kinderen komen. Dus ik zou zeggen: Nu verkopen, dan doet het over twee jaar minder pijn. En het geld lekker in je huis stoppen.
Over een jaar of 10-20 kun je altijd weer beginnen (als we dan nog mogen motorrijden :?)

Helemaal mee eens. Het enige dat er kan gebeuren is dat hij lange perioden niet gebruikt wordt. Tegen de tijd dat dat mogelijk wel weer gaat kunnen heb je zo weer €1000 onkosten om hem weer lekker rijdend te maken. Want geloof me, stilstand van een motor is achteruitgang.

Helemaal mee eens. Het enige dat er kan gebeuren is dat hij lange perioden niet gebruikt wordt. Tegen de tijd dat dat mogelijk wel weer gaat kunnen heb je zo weer €1000 onkosten om hem weer lekker rijdend te maken. Want geloof me, stilstand van een motor is achteruitgang.
1000 euro ben ik nodig om er 1 die opgeslagen is in de sloot rijdend te maken.
Ik weet dat dealers tegenwoordig duur zijn, maar het zou me serieus verbazen. Na een paar jaar stilstand is het nieuwe olie, mogelijk een paar bandjes en gaan.

Hi allemaal,

Ik heb een Kawasaki ER-6N uit 2006. Het is mijn eerste motor en ik heb hem nu ongeveer 2 jaar. Motorrijden geeft een fijn gevoel zoals we allemaal weten, het ziet er cool uit en in mijn geval rijd ik vooral voor plezier en niet per sé voor functie.
Dus, op dagen met mooi weer vooral woon-werkverkeer, maar vanaf oktober/november tot april staat 'ie sowieso stil.

April 2023 heb ik voor ± €1000,- reparaties laten doen, maar sinds die tijd nog geen 1000km gereden. Ik heb net mijn eerste huis gekocht, en zou extra geld goed kunnen gebruiken, maar de gedachte aan mijn motor verkopen brengt ook pijn in mijn hart en de gedachte dat ik spijt ga hebben. Ik vind het moeilijk rechtvaardigen dat ik een motor heb, omdat ik na werk en ook in het weekend zelfs bij mooi weer eigenlijk andere dingen ga doen dan motorrijden.

Ik ben er best mee aan het strugglen of ik hem nu moet houden omdat het gevoelsmatig sterk is en ik hem vooral als pleziervoertuig heb, of dat ik hem moet verkopen, het geld in mijn huis steken en dan over weet ik veel hoeveel jaar een andere motor wil kopen. Dit is niet mijn droommotor, maar ik verwacht ook niet dat die komende jaren gaat komen.
Ik verwacht binnen 1-2 jaar wel een kind met mijn vriendin, dus dan is er nog minder tijd.

Ik vraag bij deze niet om een oplossing, maar ik zou wel graag jullie perspectief en eventueel ervaringen horen.

Groeten,

Max
"nog minder tijd" :?

Kwestie van prio stellen. Hoe druk je ook bent. Iedereen kan makkelijk 1 of 2 uurtjes in de week vrijmaken om ff lekker uit te waaien.

"nog minder tijd" :?

Kwestie van prio stellen. Hoe druk je ook bent. Iedereen kan makkelijk 1 of 2 uurtjes in de week vrijmaken om ff lekker uit te waaien.
Dit. Mijn pa heeft het ook zn hele leven voorelkaar gekregen om jaarlijks minstens 3 dagen op motortrip te gaan, zelfs toen ik en mn 2 broers heel klein waren. Mijn jongere broertje idem dito.

Het is maar net wat je ervan maakt ;).

Maar bottom line blijft: het is voor jou duidelijk een (lage prio) hobby; is het bezit & vaste kosten & afschrijving etc het je waard? Dat is iets wat alleen jij zelf kan beoordelen.

Ik zou hem houden. Veel euro's is hij niet meer waard, je weet wat je hebt en ook met kinderen zijn er her en der uurtjes om een stukje te sturen.

Geef die motor aan iemand die wel wil rijden.

Als je gewoon wilt stoppen dan is dat zo, maar verkopen om het geld is niet de moeite.

Ze staan heel veel op marktplaats en van die leeftijd van €2000 tot €3500 waarbij alles boven de +-€2800 bij dealers. Als particulier mag je dus heel erg blij zijn met €2500, maar uiteindelijk loop je dan een half jaar te zeulen en alsnog kom je dan vaak in de €2000 regionen.
Dat zijn bedragen die gewoon verdampen bij het inrichten van een huis. Als je een nieuwe keuken zet heb je daar niet eens de kastjes van.
Je bank en stoelen bij een Ikea achtige zaak ipv bij een ''interieur etablissement'' bespaar je meer op dan de verkoop van de motor.

Wat gaat de motor je opbrengen bij verkoop dan?

Ik heb een beetje hetzelfde gehad, maar wel met de wetenschap c.q. de uitspraak dat als je hem wegdoet de kans klein is dat je weer gaat rijden. Nu verschilt dat per persoon en zie ik in mijn omgeving ook wel dat wanneer kinderen ouder zijn er bij een aantal toch wel weer motoren komen. Bij anderen juist weer niet omdat zij het risico te groot vinden en daarom niet meer rijden.

Ik heb zelf ook een huis gebouwd, kinderen gekregen en in die periode weinig gereden (minder dan 1000 km).
Daarna veranderd van baan waarbij ik hem voor woon-werk verkeer wel weer veel nodig had. Kortom je weet pas of je de juiste keuze maakt als je 10 jaar verder bent. Persoonlijk zou ik hem niet wegdoen maar ik kan niet in jouw portemonnee kijken hoe hard je het geld nodig hebt.

Kan je hem bij je nieuwe huis wel stallen? Het is niet je droommotor, geld kan je goed gebruiken, je rijdt er zelden op en er zit ook geen verbetering aan te komen op korte termijn. Ik zou hem verkopen en weer eentje kopen als je weer de ruimte, rust en tijd hebt. Je rijbewijs zelf vervalt niet ;)

Zet 'm te koop voor een bedrag waarvoor je de verkoop de moeite waard vind. Als iemand dat bedrag ervoor wilt geven, verkoop je 'm.
Krijg je geen bod voor de prijs waarvoor je 'm weg wilt doen, dan hou je 'm.

maar de gedachte aan mijn motor verkopen brengt ook pijn in mijn hart en de gedachte dat ik spijt ga hebben.
Gewoon een paar maanden aan de anti depressieve middelen en je bent er wel overheen.
Daarna ....door.💪
Next🫠

Tsja... Ik zou zelf zeggen, wat verwacht je serieus te krijgen voor dat ding? Lijkt me niet meteen een wereldschokkend levensveranderend bedrag.

Maar je schrijft:
... ik kan me persoonlijk moeilijk verplaatsen in die situatie, maar dat is natuurlijk wel belangrijk.

Ik denk dat de belangrijkste vraag is of je de mogelijkheid hebt hem warm binnen te laten staan.

Zo ja, dan kun je hem schorsen en heb je er in die zin geen kosten meer aan, en zal hij ook minder last hebben van de elementen en makkelijker weer rijklaar te krijgen zijn. En dan zou ik hem lekker bewaren.

Zo nee, dan zou ik zeggen, jammer maar helaas, weg ermee. Je zorgen maken over reeds gemaakte kosten is niet heel zinvol (Sunk cost - Wikipedia), hooguit kun je dat een kleine rol laten spelen in je vraagprijs.

Al dit soort verhalen in mijn omgeving eindigden in verkopen...
Als je veel om het motorrijden zou geven vindt je echt wel ergens een ochtend of avondje om het te doen. Ook met een huis en kinderen. Geen oordeel overigens, en het kan altijd weer als je het toch mist over een paar jaar.

Verkopen, en al vast gaan sparen voor babyspulletjes :Y.

(Verkoopargument omdat je over 1 á 2 jaar een kind verwacht vind ik wat vergezocht; je weet niet wat er allemaal kan veranderen in die tijd: vriendin weg, jij weg, misschien kunnen jullie geen kinderen krijgen. Bovendien: waarom zou je niet kunnen motorrijden als je een kind hebt; je leven stopt dan toch niet?)

Terug
Bovenaan Onderaan