Motor verkopen naar buitenland

Hailwood

MF veteraan
26 mrt 2006
1.143
0
Wormer
Wat moet er geregeld worden als ik mijn motor verkoop aan iemand uit Belgie?
Is overschrijven op het postkantoor genoeg?

Gr Ed.
 
Nope, je moet naar het rdw voor uitvoer paperassen www.rdw.nl


BS!!!

Je gaat met de koper naar een willekeurige GWK-vestiging en neemt mee; kenteken (alle 3 delen) en de kentekenplaat. De koper neemt paspoort mee moet aan de balie uitvoer opgeven. Vervolgens kentekenplaat en complete kenteken inleveren en vrijwaring ontvangen.

En klaar is kees!
 
Laatst bewerkt:
uitvoeren is makkelijk. ga naar een gwk kantoor (vaak bij een centraal station) of de rdw. Moet je de gele platen inleveren en de papieren van de motor. De koper betaald iets van 130 euro voor tijdelijke platen, hij betaald jou het normale bedrag en hij moet zorgen dat hij in het buitenland de bpm terugkrijgt. Jij krijgt dus gewoon je geld en je vrijwaring alsof je aan een nederlander verkoopt.
 
Postkantoor?

Ik heb nog nooit een autouitvoer kunnen melden op het postkantoor, en volgens mij is dat voor motoren hetzelfde. Maar ik kan me natuurlijk vergissen. Heb er een paar jaar geleden nog met een Roemeen gestaan maar we kregen het niet voor elkaar.

Kentekens tenaamstellen en auto uitvoer melden zijn ook 2 aparte abonnementen (VWE.nl en RDC.nl)
Als autobedrijf hebben we wel eens gekeken naar het zelf uitvoer kunnen melden maar dat had zoveel extra regeltjes en investeringen nodig dat het niet loonde. Terwijl we wel gewoon tenaamstellen voertuigen hebben.

@Hailwood het kan trouwens wel via de RDW maar die heeft veel minder vestigingen (keurstations) als het GWK.
Het makkelijkst is als je boter bij de vis doet, de belg de motor en de uitvoerverklaring en jij het geld en de vrijwaring. Hij moet dan wel een aanhanger of bus meenemen of een witte plaat (uitvoerkenteken) kopen bij het GWK. Doe nou niet dat hij hem alvast terugrijdt en jij hem later afmeld want als hij terugrijdt op jouw plaat en jouw verzekering en hij krijgt een ongeluk kun je erg de sjaak zijn.

Ook al heeft de koper (of hij nou engelsman, belg, duitser of oost-europeaan was) nog zulke blauwe ogen ik hou me er altijd aan dat als ie wegrijdt alles geregeld moet zijn. Wel zo lekker gevoel.
 
Uitvoer kan niet via postkantoor. Alleen via RDW of GWK. Daarbij zij opgemerkt dat GWK dubbel zo duur is. Gwk is dacht ik 11,50. Procedure is een fluitje van een cent. Wanneer de nieuwe eigenaar rijdend met de motor naar Belgie wil, krijgt hij tijdelijke platen en een verzekering voor een paar dagen. Hier hangt wel een steviger prijskaartje aan.
 
Laatst bewerkt:
Net mijn caravan naar Roemenië uitgevoerd.
De Roemeen moest ongeveer €120,-- betalen voor overschrijven, export platen en verzekering.
Dit alles op het GWK
Zelf krijg je dan een vrijwarings bewijs en het groene gedeelte met je naam en adres met een stempel export er op.



Pieter
 
Alleen via RDW of GWK.

Ik dacht dat je dat ook bij postkantoor kon doen, dit zaterdag even na gevraagd.
Vroeger wel jaren geleden.

Alleen maar bij RDW en GWK. Ook weer wat geleerd
 
Maar wacht effe: als je een motor aan een Nederlander verkoopt moet je weer wel bij het postkantoor zijn?

Dus verkoop binnen Nederland: postkantoor
Verkoop aan buitenland (Export): RDW/GWK
Inkoop vanuit buitenland (Import): RDW

Wat een bureaucratie weer, doe dan alles via een instantie denk ik bij mezelf :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan