Motor valt uit na een tijd rijden

FreeInTheWind

Rookie
30 nov 2019
8
4
Hallo, ik heb een probleem met mijn KTM LC4 400 uit 2004.

De motor valt soms na lang en intensief rijden uit. De lampen branden op dat moment nog steeds. Wanneer ik daarna de motor probeer te starten hoor ik de startmotor niet of met heel veel moeite draaien. Het is ook al twee keer gebeurd dat ik de motor lopend weg zet en na een pauze van 30 minuten de motor tevergeefs probeer te starten. Toen draaide de startmotor niet en hoorde je hem ook niet 'klikken' zoals wanneer de accu te zwak is. De lichten branden toen wel. Aanduwen werkte ook niet. Starten met de kickstart werkt na een tijdje wel (na een aantal keer trappen met de decompressiehendel in).

Wanneer de motor thuis staat, staat die altijd aan de accuoplader. Ik vertrek dus met een volle accu. Op basis daarvan dacht ik dat het probleem lag bij het opladen van de accu. Met een multimeter heb ik het volgende gemeten op chronologische volgorde:

13,20VNet van de acculader, alles uit
12,52VOp contact, groot licht aan
08,00VTijdens 1e keer starten (motor start meteen)
08,93VTijdens 2e keer starten (motor start meteen)
09,03VTijdens 3e keer starten (motor start meteen)
09,02VTijdens 4e keer starten (motor start meteen)
13,25VStationair
14,20V3000 toeren (schatting)
13,95V5000/6000 toeren (schatting)
12,46VOp contact, groot licht aan
13,07VAlles uit
01,0Massa accu, spanningsregulator, startmotor met multimeter op 200 Ohm
3/5 blokkenAcculader geeft 3/5 blokken aan na het weer aansluiten op acculader.

Dit zijn al mijn metingen. Omdat de accu tijdens het starten soms onder 09,00V komt duidt dit op een slechte accu als ik het goed heb?

Wat ik gek vind is dat de motor een extra condensator heeft waardoor het zonder accu kan starten en rijden. Waarom zou de motor dan na een tijd uitvallen wanneer het lijkt dat de accu leeg is?

Is het daarbij gek dat de lampen wel altijd blijven branden terwijl de startmotor en kickstart (kickstart tijdelijk) niet lijken te werken?

Klopt het dat ik de accu moet vervangen of ligt het probleem ergens anders?
 
Wat gebeurt er met de verlichting tijdens het niet willen of moeizaam starten?
De verlichting blijft branden en zwakt niet of minimaal af.

Zitten alle eleckabels goed vast?
Tankbeluchting zou ook een dingetje kunnen zijn.
Ik heb de elektrische stekkers al schoongemaakt en weer in elkaar gezet.
De tankontluchting zit niet verstopt.
 
Die dingen lopen in principe ook zonder accu wat je al zegt, de ecu/cdi heeft 2 voedingen en wordt ook direct gevoed (zwart/rode draad) vanuit de dynamo met ergens die condensator er nog tussen. Maar los daarvan doet je startmotor het soms ook niet. Lijkt dan meer op een massaprobleem. De massakabel loopt dacht ik naar je achterframe dat dan weer vastzit aan je hoofdframe en dan pas het blok. Je kan eens proberen een massadraad rechtstreeks op het blok aan te sluiten. Bijvoorbeeld naar een van de 2 boutjes van de startmotor op het blok, rechtstreekser kan niet.
Waarom je verlichting etc. wel werkt kan zijn omdat die een andere nog wel goeie massa hebben.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan