FreeInTheWind
Rookie
- 30 nov 2019
- 8
- 4
Hallo, ik heb een probleem met mijn KTM LC4 400 uit 2004.
De motor valt soms na lang en intensief rijden uit. De lampen branden op dat moment nog steeds. Wanneer ik daarna de motor probeer te starten hoor ik de startmotor niet of met heel veel moeite draaien. Het is ook al twee keer gebeurd dat ik de motor lopend weg zet en na een pauze van 30 minuten de motor tevergeefs probeer te starten. Toen draaide de startmotor niet en hoorde je hem ook niet 'klikken' zoals wanneer de accu te zwak is. De lichten branden toen wel. Aanduwen werkte ook niet. Starten met de kickstart werkt na een tijdje wel (na een aantal keer trappen met de decompressiehendel in).
Wanneer de motor thuis staat, staat die altijd aan de accuoplader. Ik vertrek dus met een volle accu. Op basis daarvan dacht ik dat het probleem lag bij het opladen van de accu. Met een multimeter heb ik het volgende gemeten op chronologische volgorde:
Dit zijn al mijn metingen. Omdat de accu tijdens het starten soms onder 09,00V komt duidt dit op een slechte accu als ik het goed heb?
Wat ik gek vind is dat de motor een extra condensator heeft waardoor het zonder accu kan starten en rijden. Waarom zou de motor dan na een tijd uitvallen wanneer het lijkt dat de accu leeg is?
Is het daarbij gek dat de lampen wel altijd blijven branden terwijl de startmotor en kickstart (kickstart tijdelijk) niet lijken te werken?
Klopt het dat ik de accu moet vervangen of ligt het probleem ergens anders?
De motor valt soms na lang en intensief rijden uit. De lampen branden op dat moment nog steeds. Wanneer ik daarna de motor probeer te starten hoor ik de startmotor niet of met heel veel moeite draaien. Het is ook al twee keer gebeurd dat ik de motor lopend weg zet en na een pauze van 30 minuten de motor tevergeefs probeer te starten. Toen draaide de startmotor niet en hoorde je hem ook niet 'klikken' zoals wanneer de accu te zwak is. De lichten branden toen wel. Aanduwen werkte ook niet. Starten met de kickstart werkt na een tijdje wel (na een aantal keer trappen met de decompressiehendel in).
Wanneer de motor thuis staat, staat die altijd aan de accuoplader. Ik vertrek dus met een volle accu. Op basis daarvan dacht ik dat het probleem lag bij het opladen van de accu. Met een multimeter heb ik het volgende gemeten op chronologische volgorde:
13,20V | Net van de acculader, alles uit |
12,52V | Op contact, groot licht aan |
08,00V | Tijdens 1e keer starten (motor start meteen) |
08,93V | Tijdens 2e keer starten (motor start meteen) |
09,03V | Tijdens 3e keer starten (motor start meteen) |
09,02V | Tijdens 4e keer starten (motor start meteen) |
13,25V | Stationair |
14,20V | 3000 toeren (schatting) |
13,95V | 5000/6000 toeren (schatting) |
12,46V | Op contact, groot licht aan |
13,07V | Alles uit |
01,0 | Massa accu, spanningsregulator, startmotor met multimeter op 200 Ohm |
3/5 blokken | Acculader geeft 3/5 blokken aan na het weer aansluiten op acculader. |
Dit zijn al mijn metingen. Omdat de accu tijdens het starten soms onder 09,00V komt duidt dit op een slechte accu als ik het goed heb?
Wat ik gek vind is dat de motor een extra condensator heeft waardoor het zonder accu kan starten en rijden. Waarom zou de motor dan na een tijd uitvallen wanneer het lijkt dat de accu leeg is?
Is het daarbij gek dat de lampen wel altijd blijven branden terwijl de startmotor en kickstart (kickstart tijdelijk) niet lijken te werken?
Klopt het dat ik de accu moet vervangen of ligt het probleem ergens anders?