Motor slaat af en gaat niet meer aan.

sjors w

MF'er
18 mei 2011
37
0
Hoi,

Ik ben bezig mijn oude Kawasaki gpx 600r weer op te starten na 2 jaar stilstaan, wel droog in de garage.
Nu het volgende probleem als de motor warm is slaat hij af (het koelsysteem gaat ook flink koelen dan) en krijg ik hem niet meer aan de praat tot hij afgekoeld is.
Ik heb een nieuwe accu geplaatst en verse benzine (super) getankt.
Wat zou ik het beste eerst kunnen controleren?
 
Hoi,

Ik ben bezig mijn oude Kawasaki gpx 600r weer op te starten na 2 jaar stilstaan, wel droog in de garage.
Nu het volgende probleem als de motor warm is slaat hij af (het koelsysteem gaat ook flink koelen dan) en krijg ik hem niet meer aan de praat tot hij afgekoeld is.
Ik heb een nieuwe accu geplaatst en verse benzine (super) getankt.
Wat zou ik het beste eerst kunnen controleren?

Check even of er een beveiliging op zit ter bescherming van het motorblok.
Veel (modernere) motoren gaan bij een te hoge koelvloeistof temperatuur eerst in een noodloop, blijf je dan door knallen
zal hij er helemaal mee stoppen.
Dit word door de ECU aangestuurd, maar ik weetniet of jouw fiets dit of zoiets ook heeft.
Overigens, heb je de koelvloeistof nog gekontroleerd,?
 
Check even of er een beveiliging op zit ter bescherming van het motorblok.
Veel (modernere) motoren gaan bij een te hoge koelvloeistof temperatuur eerst in een noodloop, blijf je dan door knallen
zal hij er helemaal mee stoppen.
Dit word door de ECU aangestuurd, maar ik weetniet of jouw fiets dit of zoiets ook heeft.
Overigens, heb je de koelvloeistof nog gekontroleerd,?
GPX ECU?????
GPX modern???

Er zit net geen vuursteentjesontsteking in zo'n apparaat.

Ik zou het eerder in de brandstofvoorziening zoeken. Carburateurs, benzinekraan, luchtfilter.....
 
OK, dan wellicht een herhaling van..

GPX600R slaat af na warm draaien....?

Of niet. Het kan natuurlijk zoals altijd van alles zijn. Je weet het niet, pas na een socratisch gesprek kom je er achter welke kant het op moet gaan.
Dank voor jullie reacties het is een ouder model dus oudere technieken.
De overeenkomsten met de klachten in het linkje zijn het grootste, dus dat wordt uitzoeken waar ik mijn carburateur goed kan laten reinigen...
 
Dank voor jullie reacties het is een ouder model dus oudere technieken.
De overeenkomsten met de klachten in het linkje zijn het grootste, dus dat wordt uitzoeken waar ik mijn carburateur goed kan laten reinigen...
Altijd lastig in te schatten wat er aan de hand is (want het kan zoveel zijn) maar vooral hoeveel technische vaardigheden en inzicht de TS heeft, en wat-ie al gedaan heeft. Kijk, een nieuwe accu en verse super benzine na 2 jaar stilstand dat gaat'm meestal niet worden. Dat doen en lukraak proberen te starten is vragen om problemen. Het eerste wat ik zou doen is verzekeren dat de brandstofaanvoer verzekerd is van properheid. Oftewel: Tank moet schoon zijn (was-ie vol? (met of zonder stabilisator) of leeg? Indien vol, na 2 jaar wellicht handig om de oude eruit te laten lopen, tank er af en net zo lang spoelen tot de spoelende benzine schoon blijft. Was-ie leeg dan gelijk tank er af en spoelen, net zo lang.....etc.). Ook je kraantje (zit er een opvangbakje onderaan je kraantje? die sowieso er af maar ook het kraantje uit de tank voor het spoelen is handig, want dan kun je je tank via dat gat spoelen) reinigen, rubbertjes, filters en zo. Is er een filtertje in de leiding aanwezig die ook maar vervangen of checken op troep. Dan de vlotterkamers doorspoelen ook weer totdat de benzine schoon er uit komt (slangetje aan het pikkie, drainschroefje open en benzine opvangen in een potje en checken op troep. Beetje de motor schudden of heen en weer bewegen tijdens het drainen wil soms ook helpen). Pas daarná een poging wagen om te starten, want: Zit er troep in érgens in het verhaal tussen de tank en je vlotterkamerbakjes dan trek je dat zó je sproeiers in. En krijg je vanzelf dit soort vragen op M-F.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan