Motor kopen in UK?

Is het misschien ook mogelijk om hem kaal qua papieren te kopen?
Bij Dax/Monkey/etc. wordt dat ook vaak gedaan als ze bijvoorbeeld naar België verkocht worden vanuit Nederland en BTW is ook dan anders of niet meer.
 
Hier BPM-formule van een ander topic: Hoe bereken je de BPM... de formule!!

In dat topic staat ook de 'afschrijving' van de BPM.




BPM voor een motor is 19,4% van de netto catalogusprijs, minus 210 euro.

De netto catalogusprijs van een voertuig is de prijs voor belastingen. Deze waarde wordt gebruikt in de prijslijsten van nieuwe personenauto's. De BTW en BPM worden beide afzonderlijk berekend over deze waarde, om het heffen van 'belasting over belasting' te voorkomen (bron: www.douane.nl).

Dus: de consumentenprijs (CP) van een motor is de netto catalogusprijs (NCP) + 19% BTW + 19,4% BPM - 210

In formulevorm: CP = NCP + (NCP * 0.19) + (NCP * 0,194) - 210

Na wat plussen en minnen hou je over: (CP + 210) / 1,384 = NCP.

Dus een motor met een consumentenprijs (CP) van 4990 euro heeft een netto catalogusprijs (NCP) van: (4990 + 210) / 1,384 = 3757 euro.

Over die prijs betaal je BPM. Je had zelf al uitgevogeld dat je op basis van de leeftijd van de motor 46.7% mag afschrijven. Je hoeft dus maar over (100 - 46.7) = 53.3% van de NCP BPM te betalen.

3757 * 0.533 = 2002. Over 2002 euro restwaarde betaal je bij import 19.4% BPM en daar gaat dan nog 210 euro korting vanaf. Je betaalt dus bij import (2002 * 0.194) - 210 = 178 euro BPM.

De hele formule:

CP = consumentenprijs
A = afschrijvingspercentage

(((CP + 210) / 1.384) * (1 - (A / 100)) * 0.194) - 210

Vul in: CP = 4990 en A = 46.7 =>
(((4990 + 210) / 1.384) * (1 - (46.7 / 100)) * 0.194 ) - 210 => 178
 
Kijk eens op deze calculator, daar kom je precies uit met de nl-prijzen!

BPM berekening voor motoren

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Denk het wel, na wat puzzelen komt het plaatje over de Honda Varadero er nog wat beter uit te zien:

Honda Varadero met ABS €12740,=
Honda Varadero met ABS UK Pond 7363,=
Dat is exclusief 15% VAT UK Pond 6402,=
Omgerekend naar Euro's is dat op dit moment €6594,=
19% BTW daarop is € 1253,=
19,4 % BPM daarop is €1279,=

Totaal komt dat op €9126,=
Verschil: €3614,=

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Volgens de Berekening van Paul(die is correct met de bel-dienst site voorbeelden overigens)
Zou je ong €1778 euro aan BTW moeten afdragen en €1605 aan BPM over een nieuwe motor!!

Dus ff vanuitgaan dat de Engelse VAT eraf is zou je dan op ong € 9977 uitkomen, een verschil van ff € 2763, en dan gaat de koplamp en keuring/kenteken kosten nog vanaf
 
Laatst bewerkt:
Ook ik ben bezig met een motor uit engeland, ik heb er zelfs al 1 gekocht ga hem over een paar weken halen.
Ik heb een Harley fatboy 15th anneversary gekocht voor heeeeeel wat minder als dat ze hier te koop staan.
Tot nu toe wat ik weet:
met de boot is uiteindelijk het goedkoopst
ijmuiden-new casstle
Rotterdam- Hull
hoek van Holland- Harwich ?
trein gaat naar londen
Zelf moet ik richting schotland.
Ik heb hem zelf via een officielle HD dealer , via marktplaats zou ik hem nooit kopen en bij een dealer staan ze nog wel eens goedkoper, zeker de merk Harley( bij de andere merken nooit gekeken).
Ik ga met een een busje, inhoud moetje opletten .De mijne is 230 lang stuurtje ff schuin en hij past.
Niet aangeven dat je vrachtverkeer bent, gewoon met het busje of wat anders naar de veerboot als je zegt dat je leeg heen gaat en een motor mee terug neemt dan scheelt dat heeeeel wat geld.
Oke kosten,
veerboot heen en terug ,ongeveer 350euro zeg kosten benzine 40 euro tol 100 .
dus zeg 490 euro.
over de invoer en kenteken zetten,
raadpleeg RDW , klopt dat je 1 dag een kentekenplaat mag aanvragen,
over de invoer mag je zelf weten je kunt hem zelf een jaar in de garage zetten en dan pas invoeren .
Das een gok ,je wint allen een beetje BPM en niet verzekerd dus word ie gejat of gebeurd er wat anders mee dan ben je de l u l.
verder als dit ben ik niet al dat andere geschreven hebben over papieren kloppen ook.
Dus nu mijn vraag :hoe ver ben je nu?
2005 Harley Davidson FLSTFI 15th Anniversary Fat Boy
 
Laatst bewerkt:
Kijk eens op deze calculator, daar kom je precies uit met de nl-prijzen!

BPM berekening voor motoren

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Volgens de Berekening van Paul(die is correct met de bel-dienst site voorbeelden overigens)
Zou je ong €1778 euro aan BTW moeten afdragen en €1605 aan BPM over een nieuwe motor!!

Dus ff vanuitgaan dat de Engelse VAT eraf is zou je dan op ong € 9977 uitkomen, een verschil van ff € 2763, en dan gaat de koplamp en keuring/kenteken kosten nog vanaf

Met de huidige koers waar de pond €1,04077 staat is het verschil dus
€2672,14 (en niet te vergeten een honda topkoffer in kleur en handvatverwarming gratis)
Trouwens wel een erg handige tip de site van fastguzzi. Dat maakt al dat rekenen een stuk makkelijker en, nog belangrijker, een stuk betrouwbaarder.

Ik zie dat ik nog ff moet wachten totdat de pond gezakt is naar €0,9200 om die €3.500,= te pakken :Y Dus nog ff geduld. Onderstussen ben ik wat verder aan het rondkijken of de Nederlandse dealers nog wat leuks in petto hebben.

Nog even over die koplamp. Bij de RDW doen ze daar niet moeilijk over hoor, heb ik over gebeld. De man van de technische keuring vertelde me dat het gewoon het afplakken is van dat driehoekig stukkie. Vinden zij al goed.
 
Met de huidige koers waar de pond €1,04077 staat is het verschil dus
€2672,14 (en niet te vergeten een honda topkoffer in kleur en handvatverwarming gratis)
Trouwens wel een erg handige tip de site van fastguzzi. Dat maakt al dat rekenen een stuk makkelijker en, nog belangrijker, een stuk betrouwbaarder.

Ik zie dat ik nog ff moet wachten totdat de pond gezakt is naar €0,9200 om die €3.500,= te pakken :Y Dus nog ff geduld. Onderstussen ben ik wat verder aan het rondkijken of de Nederlandse dealers nog wat leuks in petto hebben.

Nog even over die koplamp. Bij de RDW doen ze daar niet moeilijk over hoor, heb ik over gebeld. De man van de technische keuring vertelde me dat het gewoon het afplakken is van dat driehoekig stukkie. Vinden zij al goed.

Leg dat laatste eens uit?? ik ff niet volgen zeg maar
 
Nou, je moet dus wel naar de overkant varen, en die boot kost geld. ;)
Tevens kun je via de kanaaltunnel, maar dat kost ook geld.
Welke boot je moet nemen hangt af van waar je de motor moet ophalen.
Op internet zijn diverse rederijen te vinden die jou naar de overkant kunnen slingeren.
Als je via Dover/Calais gaat zijn er geen tolwegen.

Verder zou ik op de RDW site kijken voor info.

Maar let wel op:

Vanuit Engelland opereren de Nigerianen.

Ze bieden een motor goedkoop aan via internet.
Jij moet een bedrag overmaken en vervolgens komt er geen vervolg.
Das pech geld weg.

Een Engels spreekwoord wat hier goed op van toepassing is: "If it is to good to be true, it mostly is to good to be true!
 
Ik zit er ook naar te kijken om dit te doen.

Misschien is dit wel echt een noobvraag, maar als jij bij de DVLA (de Engelse RDW) de motor op jouw naam zet, wordt het dan geen probleem dat je zelf niet in Engeland woonachtig bent (geen geldig/engels adres)?
 
5.1 U koopt nieuwe vervoermiddelen
Bij aanschaf van een nieuw of nagenoeg nieuw vervoermiddel wordt altijd btw geheven in het land van bestemming. Als u dus zo'n vervoermiddel
koopt en naar Nederland brengt, is dat voor u altijd een belaste intracommunautaire verwerving.
Begrijp ik het goed dat een nagenoeg nieuwe motorfiets eerst VAT berekend wordt aan de engelse eigenaar en daarna nogmaals BTW in NL? Lijkt me heel erg onlogisch..
 
Ik zit er ook naar te kijken om dit te doen.

Misschien is dit wel echt een noobvraag, maar als jij bij de DVLA (de Engelse RDW) de motor op jouw naam zet, wordt het dan geen probleem dat je zelf niet in Engeland woonachtig bent (geen geldig/engels adres)?

De DVLA zet em niet op jouw naam, ze schrijven em uit als export.

De RDW zet em na keuring wél op jouw naam.
 
De DVLA zet em niet op jouw naam, ze schrijven em uit als export.

De RDW zet em na keuring wél op jouw naam.

Weet iemand hoe dat precies in z'n werk gaat in de UK??
Kan een engelse dealer dit zelf ter plekke doen (zoals een "erkend rdw-bedrijf" in NL) of moet verkoper of koper zichzelf (+motor) persoonlijk ergens melden waarna een ambtenaar een stempel zet of zoiets?

En niet onbelangrijk: welke documenten heb je nodig om 'm hier ter keuring aan te kunnen bieden???
 
Laatst bewerkt:
Daar ben ik nu dus mee bezig. Ik moet zeggen dat ze niet erg vlot antwoord geven op mijn mailtjes. Van een BMW dealer kreeg ik 1 mail terug, van de Honda dealer nog niets. Maar als je hier en daar wat doorleest: RDW, Douane, belastingdienst kun je een aardig beeld krijgen van wat je moet hebben: nagenoeg niets. Op naam zetten hoeft enkel als je er direct op wil rijden, dat is dus wel een probleem waar ik nog niet uit ben. Ophalen op/in een aanhanger is no-problem, kun je zo een nieuwe fiets kopen en hier inporteren. En je betaald heus geen 2x BTW.
 
Trouwens, de pond is al weer aan het stijgen staat nu op 1,08. Dus het verschil wordt minder, grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
 
Begrijp ik het goed dat een nagenoeg nieuwe motorfiets eerst VAT berekend wordt aan de engelse eigenaar en daarna nogmaals BTW in NL? Lijkt me heel erg onlogisch..


Als je bij een bedrijf koopt kan je de VAT terugkrijgen(wel vantevoren regelen met verkoper), is niet anders als dat je uit een ander EU land importeert.

En dat geld dus als ie minder als 6 maanden oud is of minder als 6000km op z'n teller heeft.
 
Als je bij een bedrijf koopt kan je de VAT terugkrijgen(wel vantevoren regelen met verkoper), is niet anders als dat je uit een ander EU land importeert.

En dat geld dus als ie minder als 6 maanden oud is of EN minder als 6000km op z'n teller heeft.

(kleine verbetering :S)
 
Laatst bewerkt:
dat denk je dan te verbeteren, maar ik denk dat ik gelijk heb. De mevrouw van de douane vond dat ook.

wat ze er zelf van zeggen:
http://www.douane.nl/variabel/bpm/bpm-13.html
en dan link je naar:
http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/glos/glos-13.html#P220_18755

de letterlijke tekst:

Met nieuw bedoelen we:

Vervoermiddelen die nieuw zijn of pas korte tijd in gebruik zijn. Ze zijn ook nieuw als ze al langere tijd in gebruik zijn, maar nog niet veel zijn gebruikt. Het gaat om:

landvoertuigen die niet langer dan 6 maanden geleden voor het eerst in gebruik zijn genomen of niet meer dan 6000 kilometer hebben gereden

~
 
dat denk je dan te verbeteren, maar ik denk dat ik gelijk heb. De mevrouw van de douane vond dat ook.

wat ze er zelf van zeggen:
http://www.douane.nl/variabel/bpm/bpm-13.html
en dan link je naar:
http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/glos/glos-13.html#P220_18755

de letterlijke tekst:\


Das dus het rare.... of 6 mnd oud of 6000 km dat zijn de eisen, dus beide..althans dat is mij uitgelegd door iemand van de belastingdienst die ik er over gebeld heb....

Waar het volgens die vent op neer kwam dat zodra een voertuig nog geen 6000km gelopen heeft maakt het niet meer uit hou oud die is, maar dan wordt ie automatisch als nieuw gezien
 
dit gaat allemaal over nieuwe motoren bij bedrijven. maar wat als ik een zx10r 04 wil hebben eventueel zelfs bij een particulier. hoe zit het dan met uitvoeren en VAT. want als ik ergens ga kijken besluit te kopen kan ik niet een paar dagen later weer terug komen als de exportpapieren in orde zijn.
 
ik heb inmiddels wat lopen rondkijken, zeg dat ik een zx10r 04 voor 4500 pond vindt. wat kost dat dat onderaan de streep want ik volg al die berekeningen neit echt.

volgens dit ding BPM berekening voor motoren krijg ik dan de volgende waarden:

naamloos.jpg


dan kom ik op 600 euro BPM???

maar wat wordt dan de btw?
 
Terug
Bovenaan Onderaan