Motor en startmotor blijven lopen met contact uit.

Willem S96

Rookie
23 dec 2021
18
1
Hallo allemaal,

Ik ben een hele tijd met mijn Suzuki GSX600F (1996) bezig geweest. Toen ik hem af dacht te hebben was de accu helemaal leeg, dat was al een oud ding, dus door een nieuwe te kopen dacht ik het probleem opgelost te hebben. Toen ik die vervangen had, en ik er een stukje mee had gereden leek alles goed, maar toen ik de sleutel uit het contact haalde bleef de startmotor draaien. Ook toen ik de schakelaar uitzette.
De meeste berichten op forums zeiden hetzelfde, namelijk dat het het startrelais moest zijn. Deze heb ik vervangen, en hem aangezet, maar toen ik de sleutel eruit haalde bleef de motor (dus niet de startmotor) gewoon door lopen. Heb net het oude startrelais getest, en dat werkt gewoon, dus dat kan het niet zijn geweest.

Ben benieuwd wat jullie ervan denken.
 
Doet je dodemansknop het nog?
Het is al best een tijdje geleden dat ik dat geprobeerd heb. Ik bedenk me nu dat het best zou kunnen dat de startmotor bleef lopen toen ik de knop had uitgezet, en dat de motor helemaal bleef lopen toen ik alleen de sleutel uit het contact haalde. Dat zou ik eerst eens moeten checken.
 
Check dat eerst maar eens. Heb je een schema?
Nee, ik heb geen schema. Wel een update: Heb het drie verschillende circuits gemaakt, met de accu en een lampje. De eerste heb ik bij het contactslot gemaakt, op het moment dat ik hem naar off draaide ging het lampje uit, heb het een keer of 5 geprobeerd en hij reageerde heel direct. Hetzelfde heb ik gedaan met de startknop en met de dodemansknop: allebei met het zelfde resultaat, het werkte gewoon goed. Het laatste wat ik kon bedenken waren de draadjes vanaf het startrelais, heb deze wat verder uit mekaar getrokken en extra isolatie tape omheen gedaan. Daarna alles weer aangesloten en de tank er weer opgezet. De motor liep prima, alleen op het moment dat ik het contact uitzette bleef hij gewoon doorlopen, ik heb nu op het licht gelet, en dat ging wel uit. Dus op het moment dat het licht op dagrijverlichting of dimlicht staat, en ik het contact uitzet, houdt de verlichting op met branden, opvallend is wel dat het signaallampje van dimlicht wel blijft branden op de teller, in geval van dimlicht. Na het sein knopje voor de verlichting gebruikt te hebben, kapte de verlichting er helemaal mee, en die doet het nu ook niet meer. Heb de zekeringen gecheckt, maar alles is nog goed. Toen ik de dodemansknop uit zette ging de motor dit keer wel uit. Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn? Of is het er niet duidelijker op geworden?
 
Als je het mij vraagt wat te doen? Zoek in godsnaam als eerste de servicemanual met het elektrisch schema en kabel + kleurcodes. Dit gaat meestal van kwaad tot erger op deze manier. Dadelijk zit je met een uitgefikte kabelboom. Servicemanual is een heilig en het belangrijkste stuk gereedschap wat je hebt.
 
Nee, ik heb geen schema. Wel een update: Heb het drie verschillende circuits gemaakt, met de accu en een lampje. De eerste heb ik bij het contactslot gemaakt, op het moment dat ik hem naar off draaide ging het lampje uit, heb het een keer of 5 geprobeerd en hij reageerde heel direct. Hetzelfde heb ik gedaan met de startknop en met de dodemansknop: allebei met het zelfde resultaat, het werkte gewoon goed. Het laatste wat ik kon bedenken waren de draadjes vanaf het startrelais, heb deze wat verder uit mekaar getrokken en extra isolatie tape omheen gedaan. Daarna alles weer aangesloten en de tank er weer opgezet. De motor liep prima, alleen op het moment dat ik het contact uitzette bleef hij gewoon doorlopen, ik heb nu op het licht gelet, en dat ging wel uit. Dus op het moment dat het licht op dagrijverlichting of dimlicht staat, en ik het contact uitzet, houdt de verlichting op met branden, opvallend is wel dat het signaallampje van dimlicht wel blijft branden op de teller, in geval van dimlicht. Na het sein knopje voor de verlichting gebruikt te hebben, kapte de verlichting er helemaal mee, en die doet het nu ook niet meer. Heb de zekeringen gecheckt, maar alles is nog goed. Toen ik de dodemansknop uit zette ging de motor dit keer wel uit. Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn? Of is het er niet duidelijker op geworden?
Dan staat er dus altijd spanning op je ontsteking behalve wanneer je de dodemansknop aanspreekt. Deze onderbreking hoort ook bij het uitschakelen van het contact op te treden.
 
1640886337612.png
 
Een start Relias die door verbonden is geeft stroom op de ontsteking ook als het contact uit staat, draden die per ongelijk met elkaar contact maken kunnen ook je start motor laten draaien met contact uit.

Als je naar de tekening kijkt zie je het zwart witte draad op de startrelais verbinding maken met de - koplamp, en het lampje op je dashboard waarvan jij zegt dat die blijft branden .

Ik lees dat je aan de 2 draden op het start relais heb gezet, heb je die draden niet omgedraaid of zoiets weet je zeker dat die goed aangesloten zijn?
Zou daar nog is naar kijken of ze niet sluiting maken, meet is of er stroom op het zwat witte draad en, het groen gele draad staat van het start relais

Haal even de kabel van je startmotor los, kan je alles doormeten zonder dat die blijft draaien.
 
Waar woont @Willem S96 ongeveer? Als het in de buurt is wil ik best een keer een zaterdagje mee klooien. Dit zie ik anders niet zomaar goed komen.
ik was het altijd en eeuwig maar vragen naar een woonplaats zat...

Ik heb ernstige bedenkingen bij de bewering van B07 dat een doorverbonden startrelais spanning aan het boordcircuit geeft
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan