mijn spannetje ratelt...!?

16 mei 2003
187
0
liempde
Ik heb inmiddels bijna 1000km achter de rug met mijn ural-spannetje, vanmorgen wilde ik naar mijn werk en toen ik hem achteruit de oprit af trok (ik weet; laksigheid, ook ik heb een achteruit..) hoorde ik de versnellingen al tikken, alsof hij net niet goed in zijn vrij stond.

Na starten begon de bak te fluiten en te ratelen, zogauw ik de koppeling erbij pak is het geluid weg....ik heb een paar straten gereden (alle vesnellingen zijn er nog) en toen besloten dat ik zo niet verder kon, snel de motor van schoonma gearresteerd, de ural daar neergezet en door naar mijn werk....

iemand een idee wat the @##$ dit is? Is dit een afstellingsprobleem waar ik iets aan kan doen zonder het blok te demonteren of dient echt alles open aan de achterkant???

oftewel; hellup!
 
Ik heb inmiddels bijna 1000km achter de rug met mijn ural-spannetje, vanmorgen wilde ik naar mijn werk en toen ik hem achteruit de oprit af trok (ik weet; laksigheid, ook ik heb een achteruit..) hoorde ik de versnellingen al tikken, alsof hij net niet goed in zijn vrij stond.

Na starten begon de bak te fluiten en te ratelen, zogauw ik de koppeling erbij pak is het geluid weg....ik heb een paar straten gereden (alle vesnellingen zijn er nog) en toen besloten dat ik zo niet verder kon, snel de motor van schoonma gearresteerd, de ural daar neergezet en door naar mijn werk....

iemand een idee wat the @##$ dit is? Is dit een afstellingsprobleem waar ik iets aan kan doen zonder het blok te demonteren of dient echt alles open aan de achterkant???

oftewel; hellup!


TIJD VOORRRR REVISIIIIIIIIIEEEEEEEEEEE !!!!!

8-)
 
Dit meen je niet!? ;) Als ik met iets kan helpen (bijvoorbeeld vrijdagmiddag aanstaande) dan hoor ik het wel. Zal meer vasthouden of iets losdraaien zijn, want voor de rest weet je hoe ik technisch ben. Afgezien van een Laro dan, maar da's een diesel en over het algemeen wel erg simpel. Succes!
 
Ik denk dat je versnellingsbak eraf moet. :? Of aandrijving naar zijspan cq. achterwiel?

De heer uralrijder zou bijvoorbeeld wel wat mogelijkheden naar voren kunnen schuiven. ;)


zut....zal vanavond eens de repairmanual er op naslaan....mogelijkheden en/of suggesties zijn welkom

B|
 
Kan zijn dat de bouten van je schakelvorken zijn losgelopen.
Kun je (dacht ik weet het niet zeker) controleren door de bouten onderaan je bak te bevoelen en/of ze los zitten.
Je moet onder de motor kruipen om deze bouten te bereiken (zitten ongeveer in het midden van je bak).
 
kijk.....daar kan ik in ieder geval iets mee....zal vanavond meteen eens kijken (je zult zien dat er geen bout te vinden is... :9 )

als de bak echt toast is snap ik ook niet waarom alles nog wel gewoon op -en-neer te schakelen (en te rijden) is.....
 
als de bak echt toast is snap ik ook niet waarom alles nog wel gewoon op -en-neer te schakelen (en te rijden) is.....

De bevestigings bouten van je schakelvorken (als ik het goed heb) lopen door de buitenwand van je versnellingsbak aan de onderkant.
Deze bouten zijn ovaal (kun je de positie van de vorken mee stellen).
Zit er nou een los (je voelt 'm al) verloopt de afstelling van je schakelvork (dan zit deze bv dichter bij z'n 1 en verder van z'n 2 ((geld ook voor de andere versnellingen)) echter blijft de bak schakelen) totdat de afstelling zover verloopt dat dit niet meer gaat.
Verstandig dat je n'm hebt stilgezet, en bedenk je dat een versnellingsbak moet draaien om kapot te gaan.
Van jou begreep ik dat het aanwezig was toen je er vannochtend mee wegreed.
Dit zou kunnen betekenen dat toen je n'm de laatste keer hebt weggezet de los zittende bout op z'n plek werd gehouden door uitzetting (hete bak) doch bij het afkoelen de bout verder is losgelopen.
Sterkte ermee !!
 
Van jou begreep ik dat het aanwezig was toen je er vannochtend mee wegreed.
Dit zou kunnen betekenen dat toen je n'm de laatste keer hebt weggezet de los zittende bout op z'n plek werd gehouden door uitzetting (hete bak) doch bij het afkoelen de bout verder is losgelopen.
Sterkte ermee !!


yep, gisterenavond thuis gekomen met het span en dat ging allemaal van een leie dakkie...nix geen rare geluiden uit het vooronder...daarom moet ik zeggen dat je verhaal in ieder geval al goed klinkt...hoop doet leven en het eerste dat ik vanavond doe....is even mijn hoofd onder dat blok duwen om te kijken of idd die schakelvorken door de bak bevestigd (horen te) zijn...

keep you posted...
 
'( '( '( '( '( '( '( '( '(

helaazzz....het enige dat zo, zonder demonteren, te zien is onder het blok is de carterbak met de aftapplug....misschien als ik de olie loos en die eraf haal dat ik meer zie???

anders moet ik volgens het boekkie de versnellingsbak eraf kunnen halen terwijl het blok blijft zitten.....nu nog uitvogelen hoe ik zie wat er fout is als ik 'm los heb......

bleuh....
 
Bak zie je niks aan aan de buitenkant.

Zou een afstellingsprobleem kunnen zijn, ik weet alleen niet of jouw bak stelbouten heeft? Deze zitten bij mijn sijklepper op de versnellingsbak aan de linkerkant (bij eht voetpedaal). Ik heb echter geen idee of die op de nieuwere modellen ook nog zitten :?
 
anders moet ik volgens het boekkie de versnellingsbak eraf kunnen halen terwijl het blok blijft zitten.....nu nog uitvogelen hoe ik zie wat er fout is als ik 'm los heb......

Bij het carter moet je niet zijn !! de bak zit achter het motorblok gemonteerd (maar dat wist je waarschijnlijk al).
Laat het boekje niet zien waar de stelbouten zitten ??
Versnellingsbakken van een boxermotor werken veelal volgens hetzelfde principe alleen de uitvoering zal onderling wel verschillen.
Aan de schakelvorken zitten ringen die heen en weer geschoven worden op de schakelass (uitgaande ass).
In deze ringen zitten uitsparingen (aan de zijkant) die ingrijpen op overeenkomstige tanden op de schakelass en daarmee de primaire ass aan de secundaire ass verbindt.
Belangrijk bij een afstelling is dat deze ringen precies in het midden zitten tussen 2 versnellingen (zie hier de afstelling van de schakelvork met z'n ovale ass) hetgeen mestal een kijk afstelling/reperatie is.
Of dit moet anders zijn aangegeven in bv een werkplaats handboek.
Dus het demonteren van de bak is bijna onvermijdelijk (er vanuit gaande dat het je schakelvorken zijn die de problemen veroorzaken).
Andere manieren om dit te constateren zijn; een ratelend geluid = een schakelring is dusdanig van afstelling af dat 'ie tegen de tanden van de schakelass aan loopt (vandaar de ratel).
Ook kun je de motor starten (achterwiel van de grond oplichten) en alle versnellingen doorlopen waarbij je nauwkeurig moet letten op de afstand van je schakelpedaal tussen de versnellingen.
Bv, is de afstand tussen vrijstand van het schakelpedaal en z'n 1 korter dan de afstand tussen vrijstand en z'n 2 dan is de afstelling niet correct.
Hetzelfde geldt voor z'n 3 en z'n 4 enz.
Let wel dat er meestal sprake is van meerdere schakelvorken.
Belangrijk, de omschrijving hierboven geldt alleen maar voor de afstelling van je schakelvorken.
Jou probleem echter kan natuurlijk meerder oorzaken hebben.
Sterkte ermee
 
Weet je wel zeker dat het in je bak zit trouwens? Als je alle versnellingen nog hebt lijkt dit in hele grote lijnen wel in orde. Rammelt hij ook als hij neutraal staat? En rammelt ie in alle versnellingen? En als je niet rijdt maar de motor op de bok zet en dan door de versnellingen heen gaat? Allemaal even testen.

De stelbouten die ik bedoel zijn alleen voor de aanslag van je pedaal, dat je niet te ver doortrapt. Als die verkeerd staan trap je of te ver of niet ver genoeg, waardoor je de tandwielen niet goed schakelt.

Kijk ook even naar de cardan, die is bij Urals ook nogal gevoelig (vertandig kan spontaan afbreken).

Zit er nog wel olie in je versnellingsbak? :P

Eerst het probleem goed lokaliseren en dan verder kijken.
 
oke....volgens de specs hoort er 1,5l olie in de versnellingsbak, aangezien de vorige eigenaar de motor een beurt had gegeven en een bak niet echt hoort te verbruiken heb ik eigenlijk (de paar km's dat ik gereden heb....) nooit stilgestaan bij het niveau... |(

dus...liter erbij gegooid (!) en idd; de ratel was weg!!!! he-le-maal goed dus...op zijn middenbok en schakelen door alle versnellingen zoals het hoort..

2 straten gereden en het geluid is weer terug...in zijn vrijstand pakt-ie toch op (ratel-piep) en zodra ik de koppeling erbij pak is het geluid weg...in elke versnelling begint de ratel weer als ik de koppeling op laat komen....als de motor uitstaat en je duwt de kickstarter omlaag hoor je de ratel al...koppeling kaduuk? vertanding van kardan om zeep? of toch de bak?

iemand een idee voordat ik begin met de grote strip-klus?
 
Flink balen '( Ik kreeg een erg jippiehajee gevoel bij het begin van je verhaal, maar toen ik daarna las dat de bak toch weer is gaan ratelen, werd ik weer wat somber. Hoop dat je het snel opgelost krijgt. Suc6 ermee.
 
oke....volgens de specs hoort er 1,5l olie in de versnellingsbak, aangezien de vorige eigenaar de motor een beurt had gegeven en een bak niet echt hoort te verbruiken heb ik eigenlijk (de paar km's dat ik gereden heb....) nooit stilgestaan bij het niveau... |(

dus...liter erbij gegooid (!) en idd; de ratel was weg!!!! he-le-maal goed dus...op zijn middenbok en schakelen door alle versnellingen zoals het hoort..

2 straten gereden en het geluid is weer terug...in zijn vrijstand pakt-ie toch op (ratel-piep) en zodra ik de koppeling erbij pak is het geluid weg...in elke versnelling begint de ratel weer als ik de koppeling op laat komen....als de motor uitstaat en je duwt de kickstarter omlaag hoor je de ratel al...koppeling kaduuk? vertanding van kardan om zeep? of toch de bak?

iemand een idee voordat ik begin met de grote strip-klus?

Ik ben bang dat ik toch gelijk ga krijgen....

:X

(en dit is niet cynisch bedoelt)
 
Nog een tip:

je zegt dat ie het op de bok goed doet en tijdens het rijden (dus belast) niet.

Zet de motor op de bok, trap de achterrem in en schakel door de versnellingen heen (oppassen dat ie niet van de bok schiet :+ ). Als het kraken/ratelen nu ook optreedt zit het inderdaad in de bak; kraakt het nu niet dan moet je het ergens anders zoeken (wiellagers, loshangende onderdelen etc.).

:)


Edit: lees net dat met kicken de boel ook al ratelt, dus bovenstaand idee was ook weer nergens voor nodig.
 
tja, toch bedankt voor het meedenken zogezegd.... alle input is welkom

dat belast/onbelast kan misschien ook duiden op de vertanding van de cardan die niet meer helemaal intact is....maar zal toch simpelweg alles 1-voor-1 los moeten maken, de olie aftappen zal het zeggen, geen stukken die spontaan meekomen zou de gewenste (eerste) opluchting zijn....

maar goed, ben momenteel ff bezig voor een vervanging van mijn 'normale' motor dus de ural staat ff te staan....
 
Terug
Bovenaan Onderaan