Midlife crisis; Suzuki GSX 400 E bobber of cafe racer

Kun je best wat leuks van maken, ik volg!

Mijne is uiteindelijk zo weggegaan.

full
 
Netjes, hoor, lekker cleane fiets.

Ondanks dat ik weet dat ik een ontzettende nerd ben, vind ik mezelf best wel stoer…

Een uur geleden:
temporary_zpswjybrqg7.jpg


Een half uur geleden:
temporary_zps7b6rorze.jpg


Geen weg terug, nu! Eigenlijk wel, ik kan het er zo weer op lassen, maar toch… Staal voor de extra beugel op de achterbrug heb ik net besteld en ik heb mijn oude MIG lassertje weer van de zolder in de schuur gehaald. Ik denk dat ik alleen ga hechten en het professioneel laat aflassen. Het is toch wel een belangrijk onderdeel en ik heb al een paar jaar niet meer gelast. Maar ik sluit nog niks uit, als het lassen erg lekker gaat zet ik misschien wel door.

Hugo
 
Dank je wel!

"I love it when a plan comes together…"

Vandaag in de pauze in de werkplaats op mijn werk een blokje gemaakt:
temporary_zpss8kwkdqm.jpg


Het blokje kan nu nog (met een moker) heen en weer schuiven tussen de beide buizen. Het wordt het ophangpunt voor de veer- / demperunit. De steun bestaat uit 2 delen, dit blokje en het deel dat eraan vast gebout gaat worden. Dat doe ik om twee redenen: ten eerste kan ik nog altijd het tweede deel veranderen als het eerste deel toch net niet op de juiste plek ingelast blijkt te zitten. Daarnaast lijkt de bout door de kop van de veerunit erg lastig bereikbaar als de boel op zijn plek zit, en met deze constructie kan je ten allen tijde de zaken loshalen. In het ergste geval moet je de tank even loshalen.

Hugo
 
Zo, het zijn nu maar kleine stapjes, maar niet minder nuttig.

De demperbevestiging is klaar, maar nog verschuifbaar:
temporary_zpsfxec17fm.jpg


En de uitgeprinte versie van de achterbrugbeugel past:
temporary_zpscfdaxys0.jpg


Materiaal is nog eens besteld, was niet helemaal goed gegaan. En ik heb in de buurt van mijn werk een firma gevonden die de buizen wel even wil buigen. Ik heb ook RVS voor de uitlaatbuizen besteld, ook die mag ik daar buigen. Dat is wel prettig, ik was eerst van plan alles met lasbochten te doen. Dit scheelt veel laswerk en het ziet er netter uit.

Hugo
 
Paper beats dan wel rocks, maar nothing beats steel:

temporary_zpsjexzm5kf.jpg


In plaats van hulp bij het buigen kreeg ik ineens de hele buigpomp mee naar huis, graag maandag retour! Ik ben blij!

In het midden zitten de twee helften nu nog met tape vast, morgen goed lassen. Dan sleuven slijpen zodat de buizen over de demperbevestigingsplaten heen schuiven en daarop vastgelast kunnen worden. Ik moet die platen ook nog even kaalslijpen, uiteraard. Maar het lijkt al heel goed op het idee zoals het in mijn kop zit.

Hugo
 
Laatst bewerkt:
Jeeee! Bar lelijk gehecht, mijn eigen oude MIGje is er niet goed genoeg voor, maar het zit wel:

temporary_zpspph9coze.jpg


Ik heb al op de steps gestaan en een beetje gesprongen, hij veert echt. Wel denk ik dat deze veer misschien te stijf is. Maar dat zien we later wel. Eerst maar eens aflassen en de hele fiets opbouwen, dan zien we hoe hij bij het totaalgewicht reageert.

Hugo
 
(leest er nog iemand mee?)

Zojuist in een vlaag van verstandsverbijstering een andere tank aangeschaft. Ik had al besloten dat het origineel niet terug kwam, maar nu heb ik ineens deze gekozen:

e6a-d15de98c26ca66bdcd10b850666c5c29_zpslqjv9ao9.jpg


Het is er eentje van een Moto Guzzi V35 / 50 / 65. Ik heb hem op zicht gekocht en hij zal zeker niet direct passen. Maar als het pas te maken is ga ik het doen, anders mag hij binnen 14 dagen retour. We zullen zien.

Hugo
 
Hoi Pol, de tank is binnen. En hij lijkt te gaan passen!

Achterop kan hij meteen netjes over het frame heen, voor ziet er nog iets in de weg:
temporary_zpsfxe3ypwk.jpg


Foto van over het stuur genomen:
temporary_zpspbtd2wcb.jpg

Aha, de bobines zitten in de weg.

Die bobines zijn dus gedemonteerd en de steunen verwijderd, dan past hij al een stuk beter:
temporary_zpsi1dn56ar.jpg


Hier en daar mag nog wat aangepast worden, maar in principe lijkt alles pas te maken te zijn zonder aan het dragende frame of aan de tank te slijpen:
temporary_zpseeqf4ohu.jpg


Ik ben wederom een blij mens. Het wordt niet makkelijk, en zal wel wat tijd nemen, maar ik denk dat het mooi pas te maken is. En ik vind hem echt gaaf, met die zettingen erin.

Hugo
 
Laatst bewerkt:
Staat inderdaad mooi het tankje.
Bij mij zaten de bobines ook in de weg, heb de steuntjes verder naar binnen weer vastgelast en paste toen mooi onder de tank.
 
Ik ga proberen de originele bobines, of een andere dubbele (wasted spark) bobine met de onstekingsmodule samen op een plaatje daar aan het frame te monteren. De spanningsregelaar (niet de originele) komt ook voor in de wind op het frame, de rest liefst allemaal onder de tank uit het zicht.

Heb je plaatjes / een topic over de jouwe?

Hugo
 
Dank jullie wel. De snelheid is er even uit; mijn vrouws auto vond het nodig de koppakking te blazen en zij heeft de auto oververhit naar huis gereden. Ik denk dat er veel schade is, dus hebben we de auto voor weinig (en geheel eerlijk) verkocht. Het budget voor de motorfiets is geheel verdwenen in de aanschaf van een andere auto. Ik ga zeker door met het project, alleen wat langzamer...

Hugo
 
Ach, het geeft meer tijd om goed over dingen na te denken, zolang je ze toch nog niet kan aanschaffen. Ik probeer ondertussen met Arduino een LCD dashboard te maken, lijkt me geinig, voor in de nog zelf te maken tank klep.

Hugo
 
Wow, een eigen dashboard maken.
Ik heb geen idee hoe makkelijk de sensoren in een motor met een arduino samenwerken maar het lijkt me een prachtig project.
 
Er zitten gelukkig erg weinig sensoren in een motorfiets, dat scheelt. Ik maak een toerentellen d.m.v. een servootje met een naald, een snelheidmeter in cijfers, versnellingsaanduiding in cijfers, en verder zit er niet zoveel op. Misschien nog een benzine indicator, al heeft de tank die nog niet.
De snelheidsmeter wordt waarschijnlijk een rekensommetje aan de hand van het wiel, de totaaloverbrenging per versnelling, en toerental. Tijdens het schakelen en coasten is de meting dan niet accuraat, maar tijdens het gewoon rijden wel en dat lijkt me voldoende.

Hugo
 
Aha, mooie oplossing voor de snelheid.
Ik dacht meer aan een neutraal, knipperlicht en olie temperatuur meldingslampje. Maar ik besef mij nu dat het grootste gedeelte daarvan gewoon een lampje gekoppeld aan een schakelaar is.
 
Laatst bewerkt:
Die komen ook via de Arduino, ik wil alles erg minimalistisch. Links 1 knop:
Kort aan is een flits met groot licht.
0,5 seconden aan is links af
1 seconde aan is rechts af.
2 seconden aan is noodknippers.
0,5 seconde aan als er al iets knippert is alle knippers uitzetten.
1,5 seconde aan is groot licht aan / uit.
Zoiets.
Rechts 1 knop:
Starter als er geen hoog genoeg toerental en geen oliedruk is.
Kort aan is motor uit als de motor loopt.
Langer aan is toeter, zolang als hij ingedrukt is.
Of zoiets.

Hugo
 
hey , leuk om te zien , ik heb ook nog zo een ding staan waar binnenkort de zaag in gaat :-)
 
Slecht... Nee hoor, 't gaat alleen langzaam. Ik heb wel een spaak-achterwiel op het oog, misschien dat dat volgende week gaat lukken. En ik heb op jijbuis truuks gevonden om zonder machines banden te kunnen wisselen, dus als ik de juiste velgen heb kunnen de (nagenoeg nieuwe) banden van de alu velgen op de spaakvelgen over.

Het Arduino dashboard gaat ook niet snel, maar vordert wel. Ik laat Arduino nu zelf een toerentalpuls genereren, en loop dat van die uitgang met een jumpertje naar de ingang die het toerental moet gaan tellen. Zo kan ik tenminste testen. Als de toerenteller werkt kan de pulsgenerator er weer af...

Hugo
 
Terug
Bovenaan Onderaan