JMBruh
MF veteraan
- 7 sep 2008
- 2.144
- 1
Lijkt me een heel goede keus om voor langere sluitertijden te gaan. Ik twijfel alleen of je niet ietsjes kortere sluitertijden moet gebruiken... Met portret fotografie moet je met close-ups vaak niet korter gaan als 1/50 ivm beweging van je onderwerp... Maarja... dan krijg je minder die enorme snelheidsbeleving die er nu wel in zit!
Na wat oefening weet je bij welke brandpuntsafstand en welke snelheid van je onderwerp je nog een fatsoenlijk beeld kunt krijgen. Ik merkte dat ik zittend niet vloeiend genoeg kon meetrekken. Veel laatste foto's uit een serie waren zwaar bewogen
Een kitlens kan trouwens heel goede resultaten geven, de AF is vlot genoeg en zeker op dagen als deze kun je het diafragma makkelijk ietsjes knijpen voor hogere beeldkwaliteit.
Voor normale portret gebruik ik natuurlijk ook niet zo'n lange sluitertijd als bij deze foto's. Ben op de MFMM ook begonnen met iets langer maar dat werkte voor m'n gevoel niet, dus toen maar langer en zoals je zei diafragma geknepen. Het is even rotzooien, zeker voor de eerste keer, maar er zitten ook hele goede tussen en daar doe ik het dan voor hoop dat ze bij de volgende MFMM al weer een stuk mooier worden.
Wat betreft de kitlens, ben er inderdaad ook zeker niet ontevreden over. Moet zeggen dat ik de AF eigenlijk nooit gebruik, doe alles manual. Waarom? Omdat ik daar ook snel mee wil kunnen werken levert soms wel even wat gepruts op met instellingen wat je dan terugziet in de foto's, maar het is wel leuk om zelf te doen.
De 2 seconden regel vind ik wel goed overigens, denk dat de foto's er in ieder geval niet slechter op worden