MF “vergrijst”

IMG_0066.webp
 
Dankjewel!

Nou ja, anders omdat ik 'gewoon lekker ging' en nu toch iets beter kijk naar veiligheid. Vooral dat je niet 'stoer' mee moet willen doen, je eigen rit rijden en aangeven als iets boven je kunnen is.
nouja, je hebt alles in de rechterhand….en een voorbeeld het niet moet heb je al meegemaakt.
 
nouja, je hebt alles in de rechterhand….en een voorbeeld het niet moet heb je al meegemaakt.
Nah, dat is natuurlijk niet helemaal waar. Je hebt met andere verkeersdeelnemers te maken, divers wegdek, en noem het maar op.
Soms kun je gewoon niet defensief genoeg rijden, omdat andere omstandigheden dat teniet doen.
Natuurlijk is het wel zo dat, wanneer je wel als een paard met oogkappen onderweg bent, er een verhoogd risico is.
Maar goed, tussen omvallen vanwege te weinig snelheid en een paard met oogkappen, zit nog heel veel tussen.
 
Nah, dat is natuurlijk niet helemaal waar. Je hebt met andere verkeersdeelnemers te maken, divers wegdek, en noem het maar op.
Soms kun je gewoon niet defensief genoeg rijden, omdat andere omstandigheden dat teniet doen.
Natuurlijk is het wel zo dat, wanneer je wel als een paard met oogkappen onderweg bent, er een verhoogd risico is.
Maar goed, tussen omvallen vanwege te weinig snelheid en een paard met oogkappen, zit nog heel veel tussen.
Ok, ook waar maar als je jakkeren en boven je kunnen gaat rijden dan heb je dat echt zelf in de hand.
 
Ok, ook waar maar als je jakkeren en boven je kunnen gaat rijden dan heb je dat echt zelf in de hand.
Groepsdruk. Het voelt heel natuurlijk om met een groep mee te doen. Het is niet dat anderen je onder druk zetten, maar mensen zijn sociale wezens en doe als vanzelf mee. Ander woord: kuddegedrag.
 
Groepsdruk. Het voelt heel natuurlijk om met een groep mee te doen. Het is niet dat anderen je onder druk zetten, maar mensen zijn sociale wezens en doe als vanzelf mee. Ander woord: kuddegedrag.
Dit gebeurd ook zeker.. nog steeds ben je er zelf bij en geef je bijv. zelf gas maar het klopt, je ziet het gewoon soms gebeuren. Er wordt lekker doorgereden en iemand durft niet zo goed te zeggen dat het te snel gaat. Ook ik heb dat wel eens gehad in het begin.. vervolgens remde ik wel eens in de bocht en ging de motor rechtdoor - je kijkt waar je eigenlijk niet heen wil, het is goedgekomen maar soms zit een ongeluk in een klein hoekje.
Het wordt makkelijker met meer ervaring en zelfvertrouwen.. ik zal nu gerust zeggen, rijd lekker verder, ik doe het rustiger aan en weet de route wel te vinden! Of ik vraag of ze het ff wat rustiger aan willen doen.
 
Motorrijden moet je niet in groepen doen.
Precies, dat vind ik ook. Meestal rij ik gewoon alleen m'n routes, soms ook wel met een maat van me.
Maar die ken ik al 40 jaar, we reden al samen toen we net ons rijbewijs hadden, ik wat later dan hij, dat wel.
In groepen rijden vind ik sowieso klote.
 
Precies, dat vind ik ook. Meestal rij ik gewoon alleen m'n routes, soms ook wel met een maat van me.
Maar die ken ik al 40 jaar, we reden al samen toen we net ons rijbewijs hadden, ik wat later dan hij, dat wel.
In groepen rijden vind ik sowieso klote.
Ik heb in het verleden wel groepsreizen gemaakt, die individueel gereden werden. Je zag elkaar aan het eind van de middag weer aan de bar of op het terras van het volgende hotel.
 
Groepsdruk is lastig voor diegenen met een gebrek aan karakter/zelfvertrouwen.
Wij rijden meestal met een klein groepje van dezelfde rijders.
Vroeger was ik de snelste van de groep, nu de langzaamste. Dat is dus een teken van groeiend zelfvertrouwen begrijp ik?
Ik dacht gewoon dat ik ouder was geworden..... :+
 
Ik ben pas na het eindigen van mijn race Carrierre op straat gaan rijden. Tijdens en na, verveelde ik mij ter plette op de openbare weg.
Toen ik (noodgedwongen gestopt ben te racen) ging ik ritjes/weekenden organiseren. Voor de gezelligheid op de stops onderweg, op de avonden wanneer we samen waren. Buiten dat om zat ik maar zelden op de motor.
Inmiddels is dat wel veranderd. Ik rij veel alleen, geniet van de dingen om mij heen, en prut voor mijn doen heel rustig rond. Maar ik ben mij heel goed bewust, dat iemand anders dit al als veel te snel kan ervaren, en pas mij daar dan ook op aan. Niemand hoeft te zeggen dat het te snel gaat. Ik zie dat wel aan de manier van volgen.
 
In groepen rijden heeft zijn beperkingen daarom rij ik graag alleen en mag dan alles zelf bepalen….rijtempo/route/stopplekken/duur. 1 a 2 keer per jaar met mijn oud collega’s als groep is voldoende en met een groepje oud-gedienden op de zondag…. :+
 
Laatst bewerkt:
ik rij om van de omgeving te genieten of omdat ik ergens heen moet. In beide gevallen geen zin om boete's op te lopen. Ik hoef niet hard, nooit die behoefte gehad, niets te bewijzen en geen zin om pijn en schade te moeten lijden. Vroeger één keer op een puchje in t-shirt en korte broek onderuit gehaald door een ander brommertje, dan leer je wat schaafwonden kunnen doen, niet leuk en één keer met motor de sloot in gereden. Gelukig geen lich. schade en de motor liep na een week weer. Ik baal soms wel van dat gezever over 'schaamrandjes' en wheelies en zo. Race maar ergens op een circuit en wheelie op een leeg parkeerterrein maar niet op de open bareweg met ander verkeer om je heen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan