Met koude motor volgas de snelweg op

PietjePukkie

MF'er
7 mei 2015
94
18
Nijmegen
Mijn zoon heeft een Honda CBF 125
Daar is hij heel zuinig op. Netjes warmrijden en zo.
Nu heeft hij sinds kort een baantje bij een tankstation aan de snelweg. (A15 Opheusden)
Dat betekent dat hij na zijn werk met een steenkoude motor vrijwel volgas met 100 km/u plus moet invoegen.
Er is naar mijn mening niks slechter voor een motor.
Ook een kwartier stationair warmdraaien is uit den boze.
Hoe kunne we dit oplossen??
Zij er meer mensen die met zo'n probleem zitten?
 
Laatst bewerkt:
De zoon heeft nog steeds het baantje , maar gaat via de "sluiproute" richting Ochten.
Dat even terzijde.
Een Toyota Hybrid gaat, als er ineens vermogen gevraagd wordt, van elektrisch naar een koude benzinemotor die meteen volgas moet werken.
Rara hoe kan dat heel blijven???
En dan wordt die benzinemotor ook vaak heel kort gebruikt. Dus komt nauwelijks op temperatuur.
Met andere woorden: een benzinemotor die koud gestart vol vermogen moet leveren en voor "korte ritten" draait.
Een succesformule om die benzine motor binnen de korte keren om zeep te helpen.
Zou je denken.
Deze auto is de toch meest betrouwbare die je kunt bedenken! Er gaat nooit iets kapot!
Hoe kan dat toch?
Daar komt mijn vraag ook vandaan hoe het dan zit met een 125 cc motor die direct koud volgas moet draaien.
Het is me echt een raadsel.

Vrijwel alle hybride auto's schakelen boven de 50km/u de brandstofmotor in en de e motor uit. Drm is een hybride ook helemaal niet groen en duurzaam.
Alleen als je heel veel in de stad rijdt. Maar de gemiddelde leaserijder met 35Kkm per jaar rijdt hoofdzakelijk op benzine
 
Vrijwel alle hybride auto's schakelen boven de 50km/u de brandstofmotor in en de e motor uit. Drm is een hybride ook helemaal niet groen en duurzaam.
Alleen als je heel veel in de stad rijdt. Maar de gemiddelde leaserijder met 35Kkm per jaar rijdt hoofdzakelijk op benzine

Maar dat geeft geen antwoord op mijn vraag hoe het komt dat deze Toyota motor niet kapot gaat/veel slijtage heeft, door veelvuldig met koude motor starten en direct volgas belast, en zelden op bedrijfstemperatuur komt.
Als je dat met een motorfiets (of gewone auto) doet, is die binnen de kortste keren versleten.
 
Vrijwel alle hybride auto's schakelen boven de 50km/u de brandstofmotor in en de e motor uit[/B]. Drm is een hybride ook helemaal niet groen en duurzaam.
Alleen als je heel veel in de stad rijdt. Maar de gemiddelde leaserijder met 35Kkm per jaar rijdt hoofdzakelijk op benzine
Dat klopt niet.
Ik ken niet alle hybrides maar de passat gte doet elektrisch tot 110-120.
Andere hybrides ging ook tot minstens 80km/u volledig elektrisch.
 
Maar dat geeft geen antwoord op mijn vraag hoe het komt dat deze Toyota motor niet kapot gaat/veel slijtage heeft, door veelvuldig met koude motor starten en direct volgas belast, en zelden op bedrijfstemperatuur komt.
Als je dat met een motorfiets (of gewone auto) doet, is die binnen de kortste keren versleten.
Volgens mij is het juist beter voor een motor om na een koude start meteen te rijden. Volgas is wat anders, maar wie doet dat? Daarvoor is toch nauwelijks aanleiding of ruimte in het verkeer? Die ervaring heb ik zelfs al met mijn 90 pk benzineautootje, laat staan een potente leasebak. Ik kan me zelfs niet herinneren wanneer ik mijn motorfiets vol belast heb en toch blijf ik de meesten gemakkelijk voor. Mijn vorige brommer had maar 38 pk dus die werd vaker vol belast, ook als hij nog niet opgewarmd was. Die heeft het heel lang volgehouden, sterker nog het oerbetrouwbare motorblok was niet de aanleiding om hem in te ruilen.
 
Laatst bewerkt:
Maar dat geeft geen antwoord op mijn vraag hoe het komt dat deze Toyota motor niet kapot gaat/veel slijtage heeft, door veelvuldig met koude motor starten en direct volgas belast, en zelden op bedrijfstemperatuur komt.
Als je dat met een motorfiets (of gewone auto) doet, is die binnen de kortste keren versleten.
Ten eerste zijn er fysieke verschillen.
Ten tweede heb je de combinatie draaiuren en starts. Bij een hybride heb je meer starts maar veel minder draaiuren. ( en de motoren worden echt niet elke keer vol belast bij opstart, zeker toyota chauffeurs geven niet altijd volgas)
 
Bij mn ouwe Outlander was de benzinemotor de generator voor het opwekken van stroom voor de elektromotoren. Dua alleen elwktrisch rijden maar wel benzine verstoken om te kunnen rijden.
Geen idee hoe dat bij Toyota is.
 
Hoe groter de motor hoe langer het opwarmen duurt. Ik ga uit van 5 a 10 km In de zomer en 10 a 15 in de winter. Let wel, koelvloeistof is veel eerder op temperatuur dan de motorolie. Handig, zonder hinder invoegen op de snelweg zonder gaat ook zonder volle belasting.
 
Laatst bewerkt:
Hoe groter de motor hoe langer het opwarmen duurt. Ik ga uit van 5 a 10 km In de zomer en 10 a 15 in de winter. Let wel, koelvloeistof is veel eerder op temperatuur dan de motorolie. Handig, zonder hinder invoegen op de snelweg zonder gaat ook zonder volle belasting.
Dat is veel man, ik heb soms ritten die maar 10km zijn. Wat kan je niet doen als je motor niet warm (genoeg) is dan. boven een bepaalde aantal toeren gaan? of wat
 
Wat ik hieruit begrijp: stationair warm draaien uit den boze?
Maar stel ik draai me stationairstelschroef(goeie voor galgje) zo dat de motor 3 a 4000 rpm gaat draaien is dan toch de beste optie. Want of ik nu in ze 3 rij met 4000 rpm of ik stil sta en 4000 rpm draai

En hoe lang rij je dan met slippende koppeling? En daarbij is onbelast toeren draaien minder goed voor een motor dan belast.
 
Maar dat geeft geen antwoord op mijn vraag hoe het komt dat deze Toyota motor niet kapot gaat/veel slijtage heeft, door veelvuldig met koude motor starten en direct volgas belast, en zelden op bedrijfstemperatuur komt.
Als je dat met een motorfiets (of gewone auto) doet, is die binnen de kortste keren versleten.
Ik ben ook wel benieuwd naar het antwoord op deze vraag. Toyota staat nu ook niet direct te boek als onbetrouwbaar!
 
ik rij 12 km elke dag (6 heen 6 terug )naar mijn werk , maar zal nooit fietsen :r:r
rij met een koude motor ook vrijwel (binnen 1 km )direct 80 km/h
gaat nu al 3 jaar prima :)
Mooi om te horen, ik fiets al heel me leven en ben het nu wel zat. 10km fietsen is toch zo een 35minuten terwijl ik dat met de motor in 17minuten doe.
 
ik rij 12 km elke dag (6 heen 6 terug )naar mijn werk , maar zal nooit fietsen :r:r
rij met een koude motor ook vrijwel (binnen 1 km )direct 80 km/h
gaat nu al 3 jaar prima :)

Ieder zijn ding. Ik gebruik mijn motor pas als het echt sneller gaat dan fietsen en ik het de moeite van het aankleden waard vind. De grens leg ik bij zo’n 15 km. Korte ritjes zijn trouwens geen enkel probleem, als je af en toe eens een omweg neemt van een half uur.
 
Ik denk dat er een verschil is tussen het gas tot aan de stuit en veel toeren maken. Het tweede vraagt veel van je motorblok, het eerste minder.

Er zijn zoveel motorblokken die niet rustig op temperatuur kunnen komen en daar nog tegen kunnen ook. Bij mijn vorige werkgever (t/m zondag) werd er ' s morgens koud gestart, werden er door een van de collega's eerst een aantal combinaties van rond de 55 ton weg gesleept en de andere koppelde een combinatie aan en moest dan dus met zo'n 60ton op snelheid komen, waarvan na 1,5 km de oprit Zwolle-Zuid op richting Amersfoort. Geen idee hoe steil die is, maar bovenop de IJsselbrug rijden ze zo'n beetje 60-70 volgas en nog niet lekker doorgewarmd.

Toch draaien die blokken ruim een miljoen kilometer net als de meeste vrachtwagens.

Dus als je zoon niet teveel haast heeft, gewoon starten, handschoenen aan, helm op, opstappen en rustig wegrijden, dan begin oprit gas erop, maar niet doortrekken tot rode gebied, maar een stukje vroeger opschakelen.

:^
Inderdaad.
Een verbrandingsmotor moet in het juiste toeren gebied blijven. Warm en koud.
Nu valt er iets te zeggen over de temp./dikte van de olie, maar de oliën van vandaag de dag zijn zo goed, en onze buitentemperaturen (gemiddeld) zo hoog.....
Het enige waar je rekening mee kunt houden is de snelheid waarin je tussen toerentallen wisselt.

In de tijd dat het speedo zwembroekje mij nog stond, was ik testrijder bij een grote vrachtwagen fabrikant.
Als het motorblok van de lopende band afkwam, dan ging die gelijk aan de waterrem en werd even vakkundig afgeknepen.
Als de complete (elke) vrachtwagen van de lopende band kwam, dan mocht ik hem vakkundig afknijpen})
Eerst over de testbaan, en dan op een rollenbank voor een simulatie rit. Deze laatste beproeving zal de vrachtwagen in zijn verdere leven, hoogst waarschijnlijk nooit meer meemaken.

En dan krijgt één of andere Zweedse klomp de vrachtwagen overhandigd, en gaat elke morgen onder het juiste koppel zijn auto warm zitten rijden. En als de motor heet is zo de weegbrug/benzinepomp/parkeervak in knalt en de motor af zet.
Dat zijn de besten.....
 
:^
Inderdaad.
Een verbrandingsmotor moet in het juiste toeren gebied blijven. Warm en koud.
Nu valt er iets te zeggen over de temp./dikte van de olie, maar de oliën van vandaag de dag zijn zo goed, en onze buitentemperaturen (gemiddeld) zo hoog.....
Het enige waar je rekening mee kunt houden is de snelheid waarin je tussen toerentallen wisselt.

In de tijd dat het speedo zwembroekje mij nog stond, was ik testrijder bij een grote vrachtwagen fabrikant.
Als het motorblok van de lopende band afkwam, dan ging die gelijk aan de waterrem en werd even vakkundig afgeknepen.
Als de complete (elke) vrachtwagen van de lopende band kwam, dan mocht ik hem vakkundig afknijpen})
Eerst over de testbaan, en dan op een rollenbank voor een simulatie rit. Deze laatste beproeving zal de vrachtwagen in zijn verdere leven, hoogst waarschijnlijk nooit meer meemaken.

En dan krijgt één of andere Zweedse klomp de vrachtwagen overhandigd, en gaat elke morgen onder het juiste koppel zijn auto warm zitten rijden. En als de motor heet is zo de weegbrug/benzinepomp/parkeervak in knalt en de motor af zet.
Dat zijn de besten.....

Ja zo ken ik nog wat dingen noemen waar ik vragen over heb die ik niet beantwoord krijg.
Ik zie wel eens een filmpje over een fabriek waar ze auto en/of motoren maken.
Als ze klaar zijn gaat de nieuwe motor of auto op de testbank, en gaat (koud) een volgas test doen om te kijken of ze het opgegeven vermogen halen.
Als wij dat zelfde voertuig dan nieuw kopen, wordt ons door de dealer op het hart gedrukt dat we de eerste 1000 km voorzichtig moeten inrijden en netjes moeten rustig warmrijden. ????????
Wat betreft "winterstalling" is ook zoiets.
Daar worden hele rituelen voor uitgevoerd: benzine uit de carburator tappen, olie verversen, banden van de vloer, olie in hel bougiegat, etc.etc.etc.
Bij de dealer staan ze soms maanden stil zonder naar om te kijken.
Bij importeurs staat auto's maanden buiten gestald.
Dan worden ze met geweld even volgas op de boot gereden en staan weer heel lang stil.
En het gaat allemaal goed.
Er wordt ook beweerd dat "gedownsizede motoren" snel kapot gaan. Bijv. Fiat twin Air met 120PK per liter!! bij een heel laag toerental. Maar de fabrikanten geven wel 3 jaar of 100.000km garantie omdat het toch wel heel blijft.

Wie oh wie heeft er nou gelijk??
Degenen die pietje precies heel zorgvuldig is, of degenen die overal schijt aan heeft???
Ik weet het niet meer.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan