met abs een Huge gat dichtlassen

matrex-online

MF veteraan
Lid geworden
5 jul 2005
Waarderingsscore
0
Ik wil de knipperlichtgaten van mij 6je dichtmaken. De knipperlichten zijn verplaatst naar het stadslicht in de voorkuip.

Ben er inmiddels achter dat de kappen van een r6 gemaakt zijn van PA6 + PPE.

Hoe kan ik het beste te werk gaan.. Dit is niet een klein scheurtje ofzo.

DSC05070.JPG

DSC05071.JPG

Elke tip is welkom :)

Ik kom uit thuis uit de ochtenddienst om een uurtje kwart over half 2. Wat zal ik nou eens gaan doen... (ik had namelijk een bezichting van een huis, maar daar werd ik eerder op de dag al voor gebeld; verkocht)

Laat ik die pakken eens dichtplamuren dan is dat ook afgesloten ;) Maarja de tank van mijn auto was leef en ik had geen zin om te tanken. Aangezien het ook schitterend weer wat dacht ik laat ik op de skates die plamuur halen. Zo gezegd zo gedaan ik kom aan bij onze "hobbywinkel" heeft ie alleen polyesterplamuur. Ik :? :?

Ja meneer dat kunt u heel glad schuren :) Blijft het ook plakken op abs( plastic) vraag ik; tuurlijk meneertje geen probleem :Y :Y Ik twijfelde toch..toen schoot dat verhaal van silvershadow mij tebinnen dat zijn polyersterplamuur wel goed blijft zitten.

Dan toch maar die plamuur aangeschaft met wat tegenzin..

IMG_3179.JPG

Dus effe ruwschuren+ ontvetten en erop smeren. Ik die zooi aangemaakt effe gewacht.

IMG_3183.JPG

IMG_3186.JPG

IMG_3184.JPG

Wat blijkt met het schuren die zooi vliegt eraf.. Het blijft dus helemaal niet zitten :? :? Dus ik alle restjes eraf gepeutert met een priem.

Na het eten maar naar DE echte verfwinkel gaan in leiden Nicolaas met het koekblik tijdens koopavonduren. Maar je raad het al het zat mij weer niet mee, die zaak is dus niet open met koopavond. :? Toen nog effe bij de Gamma geprobeerd te slagen maar daar hebben ze ook alleen polyesterplamuur. Dus zonder plamuur naar huis gekeerd maar met een volle tank diesel naar huis B| B| B|

Morgen maar effe echte plamuur halen en de boel afmaken....

Dat het plamuur los laat heeft waarschijnlijk te maken met soort kunststof dat voor je kuip gebruikt is. Veel gebruikte kunststoffen zijn: ABS en PP. Op PP hecht bijna niets, en is ook niet te lijmen, ABS is prima te lijmen.
De kans is groot dat jou kuip van PP is, lassen is dan eigenlijk de enige mogelijkheid.

Dat het plamuur los laat heeft waarschijnlijk te maken met soort kunststof dat voor je kuip gebruikt is. Veel gebruikte kunststoffen zijn: ABS en PP. Op PP hecht bijna niets, en is ook niet te lijmen, ABS is prima te lijmen.
De kans is groot dat jou kuip van PP is, lassen is dan eigenlijk de enige mogelijkheid.

Mijn kappen zijn van PA6 + PPE. :N :N (stond in mijn eerste post)

Natuurlijk maar effe andere plamuur gehaald :)

IMG_3195.JPG

Eerst de oude plamuur wegkrabben..

IMG_3197.JPG

IMG_3198.JPG

Met nieuwe moed alles gelijk ondergesmeerd ;)

IMG_3199.JPG

IMG_3201.JPG

IMG_3202.JPG

Dit als resultaat:

IMG_3203.JPG

IMG_3204.JPG

Zal er nog 1 keer wat opsmeren en wegschuren met wat fijner schuurpapier. Met dat grove schuurpapier op de schuurmachine brengt het niet het gewenste resultaat.

Ik ben al lang blij dat het blijft plakken :+ :+

PP polypropyleen is heel goed te lassen, niet met een soldeerbout natuurlijk maar met een lister fohn.
je kan dan rupsen lasdraad op elkaar bouwen en hoeft helemaal niet te plamuren.

abs is gewoon klerezooi.
twintig jaar terug was het nog niet eens te lassen, laat staan plamuren.
respect voor de TS dat hij het voor elkaar gekregen heeft en nog best netjes ook :}

PP voor een kuip lijkt me erg onwaarschijnlijk PP is tamelijk duur en wordt in de levensmiddelenindustrie gebruikt.

ABS is goedkope klerezooi die voor alles gebruikt wordt waarbij de vorm boven de functie gaat.

PP polypropyleen is heel goed te lassen, niet met een soldeerbout natuurlijk maar met een lister fohn.
je kan dan rupsen lasdraad op elkaar bouwen en hoeft helemaal niet te plamuren.

abs is gewoon klerezooi.
twintig jaar terug was het nog niet eens te lassen, laat staan plamuren.
respect voor de TS dat hij het voor elkaar gekregen heeft en nog best netjes ook :}

PP voor een kuip lijkt me erg onwaarschijnlijk PP is tamelijk duur en wordt in de levensmiddelenindustrie gebruikt.

ABS is goedkope klerezooi die voor alles gebruikt wordt waarbij de vorm boven de functie gaat.

ABS is om de donder niet goedkoop en o.a als materiaal voor boten en sloepen heb ik het leren kennen als bijna onverwoestbaar.

Ben je niet in de war met Polyethyleen (PE), zo'n beetje het meest voorkomend huishoudartikelenspul?
Polyethyleen (PE) en het veel hoogwaardiger "familielid" Polypropyleen (PP) gelden allebei als on-verlijmbaar.

PP ken ik van (scheeps)touwen en van dashboards in auto's.

Een firma Mesa beweert een primer te leveren (vermoedelijk 1 die hitte ontwikkelt) waarmee PE en PP sterk verlijmbaar te maken zouden zijn.

www.mesaproducts.nl/pe.html

De plamuur is vandaag zo glad als een tiet geschuurd :) Ziet er echt goed uit :Y :Y

Hiermee sluit ik het project voorlopig af, beetje jammer dat ik geen foto's kan maken ivm dode geheugenkaart van digi -O- -O-

De plamuur is vandaag zo glad als een tiet geschuurd :) Ziet er echt goed uit :Y :Y

Hiermee sluit ik het project voorlopig af, beetje jammer dat ik geen foto's kan maken ivm dode geheugenkaart van digi -O- -O-

Matrex online waar heb je die plamuur gekocht of bij wat voor zaken is het te koop en zit het nog steeds netjes strak op je kuip?Heb namelijk ook wat kuipdelen die ik moet plamuren....

Sorry voor het omhoog schoppen van het topic. Maar ik vond het ook wat onzinnig om speciaal hiervoor een nieuw topic te creeren.
Ik wil ook gaan abs lassen, nu heb ik een mooi soldeerstation van weller WTCP 51, maar volgens mij is dat niet echt super hier voor. (klein puntje enzo)
Maar is de "Soldeerpistool Met Therma-boost Tb100eu van Weller" daar dan wel geschikt voor, te verkrijgen bij www.conrad.nl onder nummer 588486.

Of je kijkt eerst naar de datum van het bericht... of je hebt niet in de gaten dat het al 2009 is! :P

Of je haalt op de sloop een middenconsole van een koekblik (eerst kijken of die van ABS is) daarna bij de drogist een flesje ACETON. Gooi de middenconsole in de versnipperaar en meng de snippers (50-50) met de ACETON. Daarna een nachtje laten staan. Heb je een papje waarmee je heel goed kunt lijmen. Werkt prima!

Laatst bewerkt:
Sorry voor het omhoog schoppen van het topic. Maar ik vond het ook wat onzinnig om speciaal hiervoor een nieuw topic te creeren.
Ik wil ook gaan abs lassen, nu heb ik een mooi soldeerstation van weller WTCP 51, maar volgens mij is dat niet echt super hier voor. (klein puntje enzo)
Maar is de "Soldeerpistool Met Therma-boost Tb100eu van Weller" daar dan wel geschikt voor, te verkrijgen bij www.conrad.nl onder nummer 588486.

tis makkelijker om een pistool te hebben ivm het contactoppervlak idd :)

Ik zat effe te kijken huh.... dat is wel een heeeeel oud topic van mij :P Ik zeg doe je best en maak er wat moois van *D

leukopdefoto_37980.jpg

Klein fototje na het spuiten ;)

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan