Mengsel vloeit uit luchtfilterbehuizing

Eviate

MF'er
16 jan 2024
45
22
Een goedemiddag allemaal,

Vorige week heb ik een Suzuki VX800 opgehaald welke een half jaar stil heeft gestaan. De motor heeft bij de verkoper een minuutje gedraaid.

Thuis ben ik begonnen met het standaard onderhoud voordat ik de motor wilde gaan testen.

Ik kwam tijdens het onderhoud een nat luchtfilterelement tegen in het achterste luchtfilterhuis. Deze heb ik vervangen.

Zojuist heb ik de motor gestart en kon het niet laten een stukje te rijden. Na 200 meter stopte de motor er mee en zag ik dat er een hoop mengsel/benzine uit het achterste luchtfilterhuis liep.

Iemand een idee wat hiervoor de oorzaak kan zijn? Ik heb niks aangeraakt qua carb. afstelling.

Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • IMG_2897.jpeg
    IMG_2897.jpeg
    469,9 KB · Weergaven: 0
  • IMG_2896.jpeg
    IMG_2896.jpeg
    810,7 KB · Weergaven: 0
  • IMG_2895.jpeg
    IMG_2895.jpeg
    556,8 KB · Weergaven: 0
Dank voor de tips!

Ik ga de vlotternaald + zitting checken.

@Dirtbag wat bedoel je precies met "slang op de carb aansluiten"? Er zijn nogal wat plekken waar een slang op de carb kan worden aangesloten.

@HyperBiba De vlotter voelt heel licht (weinig gewicht) aan. Dus ik denk niet dat er benzine in zit. iig bedankt voor de tip!

@Zot Ik kan idd niet met 100% zekerheid zeggen dat die benzinekraan correct werkt. 1 ding is zeker... er komt benzine naar de carb. In overvloed zelfs. Daarnaast heb ik bij het verwijderen van de tank vastgesteld dat er op dat moment geen benzine vanuit de tank, door de benzinekraan naar buiten vloeit. Ik zou zeggen dat als de vlotter(/naald) zijn werk goed doet, het geen probleem zou moeten zijn als er een constante toevoer van benzine zou zijn. Zie ik hier wellicht iets over het hoofd? De benzinekraan is wel een bekend probleem bij de VX800. De vorige eigenaar heeft deze al eens gerepareerd/vervangen. Ik hoor het graag.
 
Dank voor de tips!

Ik ga de vlotternaald + zitting checken.

@Dirtbag wat bedoel je precies met "slang op de carb aansluiten"? Er zijn nogal wat plekken waar een slang op de carb kan worden aangesloten.

@HyperBiba De vlotter voelt heel licht (weinig gewicht) aan. Dus ik denk niet dat er benzine in zit. iig bedankt voor de tip!

@Zot Ik kan idd niet met 100% zekerheid zeggen dat die benzinekraan correct werkt. 1 ding is zeker... er komt benzine naar de carb. In overvloed zelfs. Daarnaast heb ik bij het verwijderen van de tank vastgesteld dat er op dat moment geen benzine vanuit de tank, door de benzinekraan naar buiten vloeit. Ik zou zeggen dat als de vlotter(/naald) zijn werk goed doet, het geen probleem zou moeten zijn als er een constante toevoer van benzine zou zijn. Zie ik hier wellicht iets over het hoofd? De benzinekraan is wel een bekend probleem bij de VX800. De vorige eigenaar heeft deze al eens gerepareerd/vervangen. Ik hoor het graag.

Op de plek waar normaal gesproken de benzine de carburateur binnen komt.

db
 
een hand of twee split (scherp grind) in je tank, liter benzine opofferen en dan schudden. Loszittend zooi gaat dan echt los en schud je uit de tank.
En een filter plaatsen in de slang na de uitloop van je tank. Als het kan filter in de tank ook vervangen.

Carburateur schoonmaken.
 
Beter is schoonmaak azijn en een handvol kogellager kogeltjes, het zuur lost de roest op. Maar als vuil de kraan zou verstoppen zou je geen lekkage hebben lijkt mij. Heb je de carburateurs goed schoon gemaakt, liefst ultrasoon?

Het lijkt mij meer op olie als op brandstof, zit er een carter ontluchting op het luchtfilter? Klopt de oliestand, zit er niet te veel olie in het blok?
Laat de motor even lopen zonder luchtfilter/huis en kijk waar het weg komt. Het kan goed zijn dat de motor door zijn stilstand vastzittende zuigerveren heeft en compressie verliest waardoor er overdruk komt in het carter, de remedie, olie door het bougie gat op je zuiger en laten weken, voordat je weer gaat starten een aantal omwentelingen laten maken zonder bougies. Ik pak het liefst versnellingsbak olie maar motorolie werkt ook wel.
 
Gezien die vlotter loshangt… Kwestie van de boel weer in elkaar draaien en bidden? 😅
Dan zou ik toch eerst eens even kijken zoals hier boven al benoemd word of je vlotternaald wel afsluit voor je alles weer in elkaar schroeft.

De naald zelf zou het probleem kunnen zijn maar gezien het feit dat je zegt dat hij lang stil heeft gestaan (altans zo begrijp om het) zou het ook best kunnen dat er gewoon wat rommel op de naald of de zitting waar de naald in valt zit.
 
Dan zou ik toch eerst eens even kijken zoals hier boven al benoemd word of je vlotternaald wel afsluit voor je alles weer in elkaar schroeft.

De naald zelf zou het probleem kunnen zijn maar gezien het feit dat je zegt dat hij lang stil heeft gestaan (altans zo begrijp om het) zou het ook best kunnen dat er gewoon wat rommel op de naald of de zitting waar de naald in valt zit.

Dat ga ik idd eerst proberen. Heb een setje besteld met een pakking, naald en zitting.

Verder zal ik zorgen voor nieuwe olie / oliefilter. Er kwam een mengsel van olie en benzine uit het blok gelopen toen ik de olieplug onderuit het blok draaide. Verder zal ik de benzinetank even met Azijn behandelen en een nieuwe benzinefilter plaatsen.
 
de vacuüm kraan zowel als de vlotternaald zijn heel gevoelig voor vuil. Er hoeft maar een haar bij de vlotternaald afsluiting te zitten en het lekt.

Zorg dat de tank echt schoon is of gebruik de reserve niet.
 
De kraan op de VX800 is er in 2 soorten, stuk of gaat binnenkort stuk. Een goede vervanger is er niet, ze gaan allemaal stuk. Ik had bij de mijne een kraantje in de benzineslang gezet.
 
Net ff de carb wat verder uit elkaar gehaald. Het ziet er eigenlijk (helaas) prima uit. Wel wat aanslag op de zitting (boven het rubbertje / onder het gaasje), maar het lijkt me sterk dat dit invloed heeft, gezien het rubbertje er na komt. De naald ziet er prima uit.

Ik ga het schoonmaken en de nieuwe zitting en naald installeren.
 

Bijlagen

  • IMG_2922.jpeg
    IMG_2922.jpeg
    379,4 KB · Weergaven: 0
  • IMG_2923.jpeg
    IMG_2923.jpeg
    310,6 KB · Weergaven: 0
  • IMG_2924.jpeg
    IMG_2924.jpeg
    330,8 KB · Weergaven: 0
Laatst bewerkt:
Net ff de carb wat verder uit elkaar gehaald. Het ziet er eigenlijk (helaas) prima uit. Wel wat aanslag op de zitting (boven het rubbertje / onder het gaasje), maar het lijkt me sterk dat dit invloed heeft, gezien het rubbertje er na komt. De naald ziet er prima uit.

Ik ga het schoonmaken en de nieuwe zitting en naald installeren.
Ik vind die naald er toch wel wat puntig uit zien met een randje er in.
 
Probeer te testen of het werkt. Zet in elkaar (niet op de motor), houd horizontaal en laat er benzine in lopen met een slang en kijk of hij afsluit.
Je kan 'm ook droog op z'n kop testen door te kijken hoe het het afsluit door er lucht in te blazen.
Wat simpele testjes zijn veel handiger dan steeds op je motor monteren en starten.
En als de carburateur toch los hebt even de vlotter hoogte controleren.

Daarna als je 'm terug gemonteerd heb hang je er een slang aan met een los klein tankje en wat nieuwe benzine. Sluit je een mogelijk probleem met vuile benzine en een roestige tank voorlopig uit.
Vervolgens kan je wel weer naar die tank kijken hoe die er bij staat. Oude benzine van meer als een half jaar oud wegdoen en in je auto gooien.

Eigenlijk kan je het beste dat hele ding schoonmaken als het er toch af ligt maar of dat nodig is valt zo niet te zeggen als je 'm nooit wat langer heb zien lopen.
 
**UPDATE**

Ik heb de nieuwe vlotternaald + zitting gemonteerd.

Uit het blok/carter kwam ruim 4 liter olie / benzine gelopen toen ik de olieplug en oliefilter verwijderde. Dit was een paar dagen terug.

Ik heb vandaag een nieuwe oliefilter gemonteerd en de motor voorzien van nieuwe olie.

Zonder aangesloten luchtfilter wilde de motor niet starten.

Met aangesloten luchtfilter start de motor, alleen stationair loopt ie niet. Ik moet het gas erop houden om hem aan te houden. Verder komt er witte rook uit beide uitlaten. Meer gas geven = meer witte rook.

Ik heb de motor 3x laten lopen (een paar minuten) en daarna gechecked of er weer benzine in het luchtfilterhuis liep. Gelukkig is het luchtfilter droog gebleven!

Het oliepijl zakte logischerwijs… Dus heb een paar x wat olie bijgevuld.

Iemand enig idee waarom die witte rook uit de uitlaten komt? En waarom de motor niet stationair wil lopen?

Edit: Ik heb de speling op de gaskabel afgesteld toen ik bezig was met onderhoud. Grote kans dat de kabel te strak stond en dat hij daarom voorheen “goed stationair” heeft gelopen. Dus hopelijk een kwestie van morgen ff aan de stationairschroef draaien.
 
Laatst bewerkt:
Ik voel mezelf nu een mega noob (ben ik waarschijnlijk ook), maar voor de volledigheid moet ik dit er ook even bij vermelden. Op de foto zie je de nieuwe vlotternaald en zitting en daarnaast de oude. De nieuwe kwam met 3 rubbertjes, terwijl de oude 1 rubbertje had, maar in tegenstelling tot de nieuwe vlotternaald was de punt van de oude van rubber en de nieuwe van staal. Ook zat er aan de achterkant vd oude naald een klein clipje, waarmee die aan de vlotter werd bevestigd.

Na wat wikken en wegen heb ik besloten de nieuwe naald + zitting te gebruiken. Daarbij heb ik 1 vd 3 rubberen ringen gebruikt, nml. Die om de zitting past. Het kleinste rubberen o-ringetje leek thuis te horen in de zitting, maar bleek losjes toen ik hem in de zitting plaatste. Dit leek me geen goed uitgangspunt, dus die heb ik weggelaten. Het gaasje bovenop de oude zitting heb ik overgezet naar de nieuwe zitting.
 

Bijlagen

  • IMG_2925.jpeg
    IMG_2925.jpeg
    922,4 KB · Weergaven: 0
Controleer ook de stationairsproeiers, maar eerst moet de benzinehuishouding in de vlotterbakken i.o. zijn..
Wat vind je zelf van de optie de motor naar een motorzaak te brengen?
 
Controleer ook de stationairsproeiers, maar eerst moet de benzinehuishouding in de vlotterbakken i.o. zijn..
Wat vind je zelf van de optie de motor naar een motorzaak te brengen?
Als ik er echt niet uit kom is dat altijd nog een optie. Maar ik heb voor hetere vuren gestaan. Dus ik ga morgen weer een poging doen. Vooralsnog is het "benzine in de luchtfilterbehuizing"-probleem iig opgelost.

De vlotterbak van de voorste carburateur heb ik niet gecheckt. Maar daar was ook geen probleem mee. Bij de achterste carb heb ik even aan de schroef (waarmee je de vlotterbak leeg kunt laten lopen) gedraaid bij de vlotterbak en toen zag ik dat er benzine uit kwam gelopen, dus de bak vult zich iig goed.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan