Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

matchless crosser

na een jaar toch uiteindelijk de foto's gekregen.
misschien dat iemand nu uitsluitsel kan geven wat voor motor dit precies is?













ook zit er nog een hoop onderdelen bij, zoals een emmer met vanalles en nog wat erin, een 3 tal cilinders, zuigers, carterhelften, een cilinderkop met kleppen en veren, een kleppendeksel.
ook zitten er de onderdelen bij voor de aandrijving van krukas naar koppeling.
wielen draaien, motorblok zit los koppeling zit los en ik kan met de hand door de 4 versnellingen schakelen.
wie weet er meer van deze motor?

bednakt en groeten, marco
 
een hele oude?

da's iig nog wel een echte!
 
Ik weet exact welk type motor dat is.

Dat is het type dat bij mij in de schuur moet staan. Wat moet ik betalen?


(serieus, als die te koop staat/komt heb ik interesse!)
 
Ik weet het ook zo niet maar dat is toch wel vreselijk gave motor
 
Oei! Die kunnen in knappe staat veel geld opbrengen!
Prachtig ding zeg, lekker ruig zo'n Matchless G3l
 
Inderdaad dat zou hem kunnen zijn zeldzaam dingetje! G3C heeft trouwens ook een soortgelijk blok

G3L


G3C


 
Laatst bewerkt:
Als je het chassisnummer en het Moornummer laat zien kan ik jou precies vertellen wat je hebt.
Het chassisnummer staat op het gietstuk rechts onder het zadel voor de bout waar het achterframe bevestigd zit.
Aan het frame te zien is hij van 1956,als hij jonger is staat het chassisnummer op het balhoofd.
Het is een 350cc uitvoering en helaas geen CS cilinder maar één van een touring model.
Het motornummer en bouwjaar (van het blok) staan links op het blok onder de cilinder.
Het lijkt op een naar crosser omgebouwde Matchless G3L of AJS 16MS, het ontstekingskapje kan gewisseld zijn.
De tank,voornaaf en achterschokbrekers zijn niet orgineel
 
Oei! Die kunnen in knappe staat veel geld opbrengen!
Prachtig ding zeg, lekker ruig zo'n Matchless G3l


Dat hangt er van af of het iets omgebouwds is, of zo uit de fabriek komt

Een gaaf ding is het zeker!
 
Het is vanalles door elkaar en zal alleen geld waard zijn als je de geschiedenis kent, van wie jij geweest is enz.
Maar het is een schitterend ding, mooi project!
 
Zeg Gijs, het lijkt erop dat de versnellingsbak nog een burman CP is, de olievuldop zit zover naar voren.
Of toch al een AMC bak?
 
ik heb de nummers even opgezocht.
het framenummer is: M12 0 2268 (wat ik kan lezen)
het blok nummer is: 49 G3L B 10439
klinkt bekent bij jullie?

groeten marco
 
Beetje wazig plaatje, maar zeker geen amc.
Ik denk ook burman cp.
Ook de koppeling is cp, gleufjes in het koppelingshuis en lipjes aan de platen.
 
Het is echt zo'n motor waar je op een krukje met een drankje naar kan gaan zitten kijken en steeds iets nieuws ontdekt, echt leuk!
 
kom maar een keer kijken, drankjes heb ik wel! (bier dan)
iemand die wat met de nummers kan?

groeten marco
 
Ik weet uit mijn hoofd niet wat alle nummertjes betekenen(moet ik opzoeken) maar de bak is dus Burman CP en de M staat voor Matchless.
Het carter is van een Matchless ( G3L) uit 1949 (49)
 
Het frame is al met de staande framepijp, dus 56 t/m 58. 59 had al dubbele framebuizen aan de voorzijde en een frame uit één stuk. Voor 56 had een achteroverslaande framebuis met een aluminium deel waar de achtervork aan bevestigd was.
Het framenummer kan ik niks mee. Heb je wel het ingeslagen nummer en niet het nummer van het gietstuk?
 
dit is het nummer van het gietstuk.
dacht dat ik dat moest hebben.

quote: "Het chassisnummer staat op het gietstuk rechts onder het zadel voor de bout waar het achterframe bevestigd zit"

dus ik heb op het gietstuk gekeken.
zal morgen eens kijken of ik nog een ander nummer kan vinden.
thanks, marco
 
Ingeslagen Chassisnummer is meestal moeilijk te vinden,even een stukje schuurpapier pakken dan zachte wel voor de dag komen. Waarschijnlijk een 5 cijferig nummer en als je geluk hebt 4cijfers met de letter c.
 
Ook even op de andere carterdelen kijken, misschien zit het orginele carter er nog bij!
 
4 cijferig met c is beter zo te lezen?
wat is het verschil van motor met een 5 cijferig nummer?
zal de andere carters ook eens bekijken of ik wat kan vinden,

groeten marco
 
Als hij een viercijferig nummer met een c zou hebben dan is het een orgineel competitionframe en is veel waard. Als hij 5 cijfers en soms een letter heeft is het een touringframe. Verder is er niet veel verschil.
 
Je woont wel erg ver weg zie ik, dus zelf maar een biertje en krukje gepakt

Cilinderkop vanaf '56 (korte stoterstanghulzen)
Magneetkettingkast '53-'54 (voor de cilinder met handvervroeger)
Achterframe vanaf '55 (driehoekjes duovoetsteun)
Achternaaf t/m '54 (halve stalen naaf)
Achterschokdempers lijken girlings (na '57 dacht ik)
voornaaf, voorvork zijn van een ander merk.
 
Laatst bewerkt:
Voorvork lijkt me Horex Rigina´50-´58, ( toendertijd technisch een zeer goed vork)
De Trommelrem in het voorwiel komt uit een NSU Max . ´54-´63 ( ingespaakt in grotere velg )
 
Laatst bewerkt: