Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

matchless crosser

el marco

MF'er
Lid geworden
16 mrt 2014
Berichten
33
Waarderingsscore
0
Locatie
grashoek
mijn nichtje heeft een matchless crosser staan die van haar vader geweest is.
het is een 1 cilinder met een ketting aandrijving van krukas naar de koppeling.
4-bak rechts geschakeld.
de versnellingsbak en de krukas hebben een apart carter.
de crosser is denk ik van de jaren 50/60. (gokje)
er zit een olietankje op, voor de smering van de vitale delen neem ik aan?
wie heeft er info over de crossmotoren van matchless van rond de jaren 50/60?
of kent iemand die ons er meer over kan vertellen?
de motor staat al tientallen jaren stil, wel binnen.
de krukas kan ik met de hand draaien en ik voel ook enige compressie.
de versnellingsbak kan ik ook door de versnellingen schakelen met de hand.
kettingwiel van de krukas die de koppeling aandrijft is stuk.
wie kan ons verder helpen?
ik zal van de week proberen wat foto's te plaatsen,

groeten marco
 
Staat hij hier tussen? Lijkt mij een gaaf ding om te restaureren!

www.google.nl/search?q=Matchless+G12+CS&rlz=1C1CHFX_nlNL568NL568&es_sm=93&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=yXpBVKy0KanlywP1x4GoAQ&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=1600&bih=799
 
De krukas en versnellingsbak apart is normaal voor engelse fietsen t/m de jaren 70. Merken als AJS en Norton bouwden hun eigen spul en gebruikte standaard AMC versnellingsbakken.
Ook externe olietank is normaal voor het dry-sump systeem.
 
...Ik denk dat ze je bij de AJS/matchless club wel verder kunnen helpen..
 
de 9e foto heeft er wel erg veel van weg!
er zit wel een andere tank op, maar die kan natuurlijk ook door mijn oom zelf ooit vervangen zijn.wel zitten er dichte schokbrekers op achter, je ziet geen spiraalveer.
deze (Matchless G80CS 500cc) lijkt er ook heel erg op, die heeft wel van die dichte schokkers.
ik denk dat de Matchless G80CS 500cc hem wel eens zou kunnen zijn.

groeten marco
 
Beetje te lang gewacht met antwoorden , daardoor is mijn mening achterhaald
 
Laatst bewerkt:
nee, dit is em zeker niet.
hier zit een aandrijving vanuit de krukas naar de achterkant van de cilinder, bij de crosser zit die aandrijving naar de voorkant van de cilinder.
wat wordt er eigenlijk aangedreven vanaf de krukas naar de voorkant van de cilinder?
 

de magneet(ontsteking), zorgt voor de vonk van de bougie. :-)
 
Aan de linkerzijde v/h carter net onder de cilindervoet, moet een code staan. Maak daar eens een piccature van.......

Then we know!
 
Ik denk dat je hem maar beter DIRECT bij mij kunt inleveren





(ruilen tegen een '49 Matchless wegfiets? )
 
Van half jaren 30 t/m 1951 heb je gelijk, daarna gaan alle magneten naar de voorkant om in 1958 vervangen te worden door accu bobine (De alternator modellen.)
 
Laatst bewerkt:
Ben benieuwd naar de foto's, zullen er onderdelen uit verschillende bouwjaren door elkaar gebruikt zijn of zou het een echte Competition Springer zijn.
Hoe het ook zal zijn, deze motor moet weer rijden
 
Er waren veel klachten bij matchless over de toegankelijkheid van de dynamo,die onder de magneet zat en vaak stuk ging.( Lucas natuurlijk)
Vandaar dat ze de dynamo halverwege de jaren vijftig naar de voorzijde verhuisd hebben zoals ajs al had.

Kun jij mij vertellen wat de breedte van de alu spatborden voor en achter is.
Ik ben er zelf een aan het bouwen.
 
Hier een foto van mijn project,heb nog iets werk.
Heb inmiddels alles uit elkaar,frame bij de straler en de versnellingsbak al gereviseerd.
 
Ik heb zelf van begin 1968 tot eind 1970 een Matchless G3L gereden. Een ex-legermotor met het ceelnummer van domeinen nog op de tank.

Bij Ben Maltha laten opboren en een overmaat zager (draadgewonden) er bij geleverd gekregen. Later nog een keer de dynamo opnieuw laten wikkelen en zelf de elektrisch/mechanische apanningsregelaar afgesteld. Dat waren zo'n beetje de enige pijnpuntjes. Verder 3 jaar lang probleemloos gereden. Aan de kant geschoven vanwege verloving en verplicht voor de zaak een auto.
 
OE! Mooi project!
'55er zo te zien? Frame in ieder geval wel, te herkennen aan het gat in de framebuis onder het zadel.
De breedte van alu spatborden weet ik niet, maar zet er gewoon op wat je mooi vind. (Alu spatborden horen er niet op toch?)
 
Laatst bewerkt:
Ja,ik weet het. Maar het kost zo al meer dan genoeg.
Waar blijven de foto's el Marco???
 
foto's komen eind van deze maand hebben ze me beloofd.
ze spelen in een band en zijn nu op tournee, maar als ze terug zijn maken ze foto's voor me,

groeten marco