Grappig detail is dat hier dus kogellagers zijn afgebeeld...hmm doet me ergens aan denken een of andere discussie hier op MF. Terwijl we dus komische gebruiken.
- We halen dus de balhoofdspen door het balhoofd, door het bovenste lager en zorgen er voor dat het schroefdraad vetvrij blijft
- Hierna zetten we de stofkap erop en daarna de stelmoer. Afgebeeld is een hulpstuk wat ik ooit van vierkante pijp quick and dirty gezaagd en gelast had.
- De stelmoer draaien we eerst met de hand aan. Zo hoor je trouwens elke moer bij de 1e aanzet erop te zetten. Net zolang tot je met de hand niet verder kan.
- Beweeg nu de onderste kroonplaat een keer of 10 heen en weer en druk hem aan en herhaal dit.
- Draai nu de stelmoer verder aan met de hand..je zal zien dat dit nog een stukje verder gaat
- Vervolgens halen we deze moer aan met het juiste moment ...zie tekening
- We bewegen de kroonplaat wederom ff heen en weer
- En draaien vervolgens de moer een 1/4 tot een 1/2e slag terug.
- Hij mag niet te strak zitten, anders spoort je motorfiets ..de verkeerde kant op en ook niet te los want dan slaat het stuur alle kanten op.
Net aan ..dus. Ik kan dit niet anders uitleggen.
- Zet nu de top kroonplaat erop met de ring + kopbalhoofdsbout met de hand aan draaien
- Zet je voorpoten erin en zorg dat je poten aan de boven kant 3 mm onder de bovenrand van de topkroonplaat zitten. (ze steken dus NIET uit ad bovenkant)
- Druk je topkroonplaat goed naar beneden en zet de kopbalhoofdsbout met het voorgeschreven moment vast. Zie tekening
Nu is het belangrijk dat je nogmaals je stuurspeling checkt en ff het stuur heen en weer zwaait.
Meestal zit die dan net een stukje te strak (bij mij dan
) en dan haal je balhoofdskopbout iets los en los je de stelmoer onder de kroonplaat met schroevendraaier en hamer..Dit is meestal +- een halve centimer, licht tikken!!.
Zet nu de kopbalhoofdsbout definitief vast met het juiste moment en check je stuurspeling wederom en ga even voor je fiets staan en beweeg voor de zekerheid de poten naar je toe en van je af ..hier mag absoluut geen speling inzitten. (let op dat je fiets niet omvalt)
Dit kan ook anders ik weet het maar ik doe het altijd zo en het is traditie geworden
De officiele suzuki tool heet "steering stem wrench" 09940-14911
Wat vinden jullie trouwens van mijn typeplaatje?