Lord Of The Rings: starring MrHawkeye-balhoofje

Status
Niet open voor verdere reacties.

MrHawkeye

MF veteraan
Lid geworden
9 mei 2002
Berichten
49.353
Waarderingsscore
14
Aan de motjes: dit is een serieus technisch onderwerp met een humoristische noot ..mag dat trouwens?

Welkom geachte lezers,

Aangezien ik van die sexy dame in spinnepak weer eens wat technisch mod posten..ben ik vandaag op me vrije dag eens wezen klussen..eerlijk gezegd daarnet ;)

Waar gaat dit over..tja het moet ergens overgaan ..dat is een vereiste..ok dan

BALHOOFDLAGERS vervangen..je weet wel die pokkedingen..:

Kijk dit zijn die bitches..net uit de wasmachine.

full
 
Alle geleerden zijn het erover eens ...S5 S5 S5 for Trasos ;) Ben ik niet de enige.. ;)

Sorry beste kijkers mijn vrouw stond (serieus) met een heineken Megafoon beneden "ETENNNNNNNNNNNN". Schrok me het heen en weer...wel humor met die paardezeikbeker.

O ja dus even met zijn allen op S5 drukken 3x maal..

Die code genereer je met <alt><f4> ze noemen het ook wel eens God mode.
 
Zo zie hier een close up van de balhoofdgroep.

Negeer het nieuwe lager wat ik er ff opgezet had (omdat ik hem niet wou beschadigen) Die gaat er straks weer af. Er zit nog een deel van het onderste lager op de balhoofdpen en die moet er eerst af..en wat heb ik niet juistem een lagertrekker die dit kan...Dus gaan we morgen ff ergens op werkbezoek ;)

Het spul hoort als volgt in elkaar te zitten

1) Kopbout
2) Ring
3) Bovenste vorkplaat (niet zichtbaar op de foto)
4) Stelringmoer welke over dat fijne schroefdraad loopt wat je niet moet mollen. Het vastzetten van dit ding vergt ff een speciale handeling met zoveel kgm
5) Stofring die grote zwarte welke het toplager beschermt tegen water en rotzooi
6) Toplager (niet zichtbaar op de foto)
7) Onderlager op de onderste vorkplaat

Zowel de balhoofds pen als de balhoofdslagers en de lagerringen/schalen dienen altijd goed ingesmeerd te zijn met molybdeendisulfidevet. Te weinig in je toplager..gaat die roesten als een idioot. Met dank aan de vorige eigenaar.

full
 
Laatst bewerkt:
We gaan weer verder maar ik kan het verhaal echter niet helemaal afmaken want ik heb een lagertrekker nodig voor het onderste lager van de stuurpen. Daar gaan we straks op in Dit was ingecalculeerd ;)

De buiten diameter v.d. lagerschalen van een Suzuki GSX1100F: (de F is van Fast)

- topbalhoofdlagerschaal is 47 mm
- onderbalhoofdlagerschaal is 55 mm

Binnen diameter: (vul ik straks aan)

BTW: Dit vet is ok met de groeten van Chris Slager. Ben altijd die kleine gele lagervetbakkies gewend echter..in mijn garage was die ook op en die had die niet, dit was goed zeiden ze.

Het duurde even voor ik ons konijn had ontdooit en uitgewrongen..maar het tis gelukt..alles in de tube zonder morsen. Zo dat mag Trasos eens proberen na te doen..maar ja die zal alles wel elektronisch doen..daar zijn italianen goed in hoorde ik laatst van hem.

Een echte vent/vrouw gebruikt zijn handen (nee, niet voor dat :) )

(Afbeelding)

gevalletje spuit 11
 
Tja gor moest jullie ff bezig houden ;)

Kijk schuurtje vol met mrhawkeyes lichaamsdelen....Man ik ben blij dat ik een garage heb waar ik nooit in zit.. ;)

Achter de rooie vlakken liggen allemaal mille onderdelen gereed om geofferd te worden.

[im gatt]

 
Laatst bewerkt:
Ok dan..

Als 1 lager beschadigd is (schoonspoelen, check op slijtsporen,vreetplekken verkleuringen putjes of andere slijtage) adviseert Suzuki alles te vervangen: de 2 lagers inclusief schalen.

Wat gaan we doen..juistem luisteren naar onze Suzuki god:

We gaan nu de lagerschalen eruit tikken:

Hiervoor gebruik je die aluminium slagpennen met een randje.

Het gaat erom dat de lagerschalen die er vrij strak in het balhoofd ziten recht naar buiten komen. Dit is belangrijk anders mol je /vervorm je je balhoofd..Nou jullie hebben mazzel met deze F dit is een stalen frame. Niettemin is voorzichtigheid geboden.

Knoop het in je oren en zeg mij na..:

LAGER SCHALEN RECHT NAAR BUITEN MET BELEID
LAGER SCHALEN RECHT NAAR BUITEN MET BELEID
LAGER SCHALEN RECHT NAAR BUITEN MET BELEID

Gaan ze toch scheef...tik dan aan de andere kant wat bij. Ik gebruikte trouwens idd een mokertje ..maar wel met fluwelen handschoentjes.

Die lagerschalen moeten recht!!!! naar buiten. Zet de alu stang met zijn randje op de lagerschaal werk rondom tikkend (kort stevige tik steeds geven..het spul moet steeds iets "schrikken") Dit doe je dus voor de lagerschaal beneden en boven.

Even een plaatje opzoeken..ik heb er geen foto van omdat ik toen met vieze klauwen zat.

Komt er zo aan als die scanner zin heeft.
 
Als je de onderste ring eruit hebt doe je het van beneden naar boven voor de toplagerring.

Zo nu ben je dus Lord of the rings, fijn die had je gisteren al gezien.

Nu gaan we die ouwe ff niet Gandalf..nope die ouwe lagerringen goed bekijken...en alle herinneringen oproepen..die buts was van die wheely op de A4 en die buts was van.

Zo en nu weet je waarom je eigenlijk geen wheelies moet geven en die verkeersdrempels ook voorzichtig moet nemen ;)

Fijn..de onderste OUDE lagerring gaan we iets afslijpen..Dit gaat prima met zon gamma dingetje waarmee je scharen kan slijpen. Let wel op de vonken..doe het ff buiten uit de burrt van brandbare troep zoals benzine etc..of olie/benzine doordrenkte doeken. Beflapjes zijn ok. Net zolang totdat die in het balhoofd aan de onderkant er makkelijk in en uit gaat.

Deze gaan we namelijk straks gebruiken om de onderste nieuwe lagerschaal te plaatsen. De onderste lagerring valt namelijk iets in het frame en met die ouwe afgeslepen ring is het wel zo makkelijk terugplaatsen dieper in het frame.
 
Zo die zijn eruit en als het goed is had je het frame van binnen al schoongemaakt.
Hmmm deze post is ff een flashback ..foutje.


LET OP BESCHADIG HET LOOPVLAK VAN JE LAGERRINGEN NIET!!!!


De nieuwe lagerschalen plaats je nu in positie en tikt ze rondom recht in het frame ..de onderste lagerschaal tik je icm die ouwe lagerschaal.

En voor de 1e aanzet plaats je even een dikke plaat aluminium of anders een dikke stalen plaat op de lagerringen en zorgt dat je ze..rustig recht erin plaatst..

Eigenlijk moet je dit met de suzuki tool "steering outer race installer" doen maar zo gaat het ook en scheelt je weer een paar centen..Zorg wel dat je alles echt goed schoon hebt en de lagerschalen vrieskoud zijn. Je behandelt ze dus 1 voor 1 en laat er 1 in de vriezer liggen. Dus direkt vd vriezer in het balhoofd tikken maar wel voorzichtig! NIET SCHEEF ERIN TIKKEN!!!

Nu gaan we nameten met de schuifmaat en checken of het onderste lagerring idd overal goed aansluit.

En dat doen we boven ook..

Zodra de lagerschaal tegen de aansluiting in het frame zit maken "je tikken" ook een ander geluid..massiever.


Kijk de kerstkransjes..maar je laat er dus 1 in de vriezer. en haalt hem er pas uit wanneer je hem echt gaat plaatsen

full
 
Laatst bewerkt:
Dit is de lagerring tool van Suzuki.. je kan hem ook zelf maken maar dan moet je wel gehard staal hebben voor de ringen en rvs m12 draadeind + moeren of zoiets.

full


Morgen meer..geen zin meer om te tikken
 
En de onderste..lagerring

full


Sorry van het plaatsen heb ik geen foto's want ik deed het buiten en was even een secuur werkje.

Nee, je hoeft nu niet direct terug te krabbelen..hier blijven jij.. kan het best.
 
Laatst bewerkt:
Je bent nog niet zo gewend aan Hawkeye :?



Wie wel :X O-)



Blij met de 1e edit })

Idd. ken hem niet....misschien wel beter...

Lang project trouwens, 3 uur ben je normaal gesproken klaar met balhoofd lagers! Als je het op een heftafel doet tenminste ;)

Ben benieuwd naar het eindresultaat...

Je kan het onderste lager er met en beitel wel afkrijgen hoor, heb je niet perse een lagertrekker voor nodig. Plaat op z'n kop in de bankschroef klemmen en voor en achterzijde voorzichtig met een beitel tikken op de lagerschaal, erop zet je em met een pijp. Maar die wijsheid heb je zelf wel geloof ik :}
 
Idd. ken hem niet....misschien wel beter...
is idd. een rare vogel ...die Hawk.... maar ongevaarlijk :+
Lang project trouwens, 3 uur ben je normaal gesproken klaar met balhoofd lagers! Als je het op een heftafel doet tenminste ;)
probeer jij dat maar eens .... die rommel er uitmeppen en er weer intikken :? , konijn uit wringen , vet draaien , stom ouwehoeren .... picties maken ..en fotoschoppen ..... nee dat red jij niet in drie uur O-)
Ben benieuwd naar het eindresultaat...
wees gerust met jou veeeelen :)
Je kan het onderste lager er met en beitel wel afkrijgen hoor, heb je niet perse een lagertrekker voor nodig. Plaat op z'n kop in de bankschroef klemmen en voor en achterzijde voorzichtig met een beitel tikken op de lagerschaal, erop zet je em met een pijp. Maar die wijsheid heb je zelf wel geloof ik :}
aangezien Mr.Hawkeye niet zo jong meer is , mag je er vanuit gaan dat ie tamelijk weis is ...... O-) moet wel over een soes gaan , van andere fietsen ........zoals aprilia,s , beemers ,kawa,s duc's heeft ie de ballen verstand :) :) :)

geef niet wandt daar gaan die lagers niet van kapot :) :)
 
Idd. ken hem niet....misschien wel beter...

Lang project trouwens, 3 uur ben je normaal gesproken klaar met balhoofd lagers!

Als je het op een heftafel doet tenminste ;)

Ben benieuwd naar het eindresultaat...

Je kan het onderste lager er met en beitel wel afkrijgen hoor, heb je niet perse een lagertrekker voor nodig. Plaat op z'n kop in de bankschroef klemmen en voor en achterzijde voorzichtig met een beitel tikken op de lagerschaal, erop zet je em met een pijp. Maar die wijsheid heb je zelf wel geloof ik :}

Ach ben best wel te pruimen soms..

Drie uur ha het kan nog korter! Maar het gaat niet om de duur het gaat erom hoe doe je het zelf met beleid....ahum.

Maar ik moest foto's maken ..overzetten, bewerken scannen en wat er nog meer bijkomt zoals GorilaZz fatsoenlijk te woord staan (3 woorden) & Trasos tegengas (1 piccie is die gelijk rustig voor een jaar ;) ) geven, Baksteen ook nog bannen en het werk onderbreken want Papa moest ff op de kids passen en die gaan toch echt voor. Dit kostte nog de meeste tijd..

En alles op internet zetten ging in ook fases met een paar stoorkonijnen er tussen door en iemand die het maar blijf volhouden over die "conische" ipv "komische" lagers ;) .

Die beitel tja, beste lezers daar had ik toen midden in de nacht ff geen zin in, het resultaat is dan altijd dat ik uitschiet want die krengen..yep die bitches kunnen behoorlijk vastzitten en met een lasapparaat in de tuin en een beitel.. Nah dan worden buren ook weer inclusief audio verlicht.

Dus daar heeft gt750J absoluut gelijk in, het kan... dus ook met een beitel..maar wel ff warm stoken dan gaat het een stuk fijner.(Het restant vd ouwe lagerring op de balhoofdpen warm stoken dus..en niet de balhoofdspen). Echter ik hou niet van beitels ...(niet doen als het even mogelijk is)

Thuis heb ik trouwens niet een metalen werkbank en stevige bankschroef of een brander die staan in mijn garagebox in een andere stad.

En ik ben dus vandaag ff naar de dichtst bijzijnde dealer gereden en om hem eraf laten halen mijn garage is verder weg. En als je vroeg gaat is het nooit een punt. Was trouwens wel lastig zo op één wiel zonder stuur.

Zij hadden er ook moeite mee.ze moesten hem flink opstoken zeiden ze..wat er van waar is... Zal je zien hebben ze een beitel gebruikt... ;) So what..

Kostte een drol en tevens het nieuwe lager er ook ff op laten zetten. Ik ben tevreden over het opgeleverde werk.

Normaliter verwarm je het lager ff en prop je hem op de balhoofdspen met een metalen pijp welke exact rust op de binnenste lagerrand.

Maar goed 12,50 eur verder, beetje wachten in de showroom 2 oliebollen en 3 peuken verder was die eraf en de nieuwe erop. Geen geld en ik geen sores en een partij slap oh'en.

Resultaat is prima..ben tevreden. ;) Kan alleen nu niet verder werken..gezin vergt ook zijn aandacht. Dit was toch de laatste dag dit jaar ;)

Even bij elkaar opgeteld lagers 35 eur+12,50= 47,50, Heel wat goedkoper dan minimaal 3 arbeids uren, waar ze standaard 3,5 tot 4 uur van maken omdat het tegenviel ;)

Kan nu echter weer niet verder..want deze dag vergt speciale aandacht.

De motor complementeren hmm, uurtje schat ik zo in als je het netjes doet, stellen kappen en de rest erop.

Piccie..dat ding ziet eruit, allemaal "doorrij" effecten, eigenlijk ff opknappen:

full
 
Laatst bewerkt:
Morgen ben ik in de gelegenheid het spul er weer in te zetten..

Allemaal sociale verplichtingen.

Het klinkt u vast niet onbekend beste lezers. ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan