Lithium accu merken

Guzzi-Tim

MF veteraan
3 sep 2016
1.743
514
Weet iemand wat de betere Lithium accu merken zijn? Voor loodaccu's is het allemaal iets bekender maar de Lithium merken zijn mij totaal onbekend. Hier in Nederland zie ik min of meer 5 merken die te koop zijn; JMT, Shido, Ultrabatt, Motobatt en Landport. Op internationale fora komen de merken Shorai en Antigravity vaak positief ter sprake maar die merken zijn hier blijkbaar maar zeer beperkt/niet te krijgen. Iemand hier kennis welke merken te mijden?
 
Nee, een gewone accu kan nog steeds prima. Maar als het om een circuit fiets gaat is een een lithium accu de goedkoopste gewichtsbesparing. En die laasspanning van maar 14V is echt onzin. Veel merken houden 14,7V aan
 
Even een schopje, want de accu in mijn Monster is dood. Nu probeer ik her en der zo veel mogelijk nutteloos gewicht van de motor te schaven, dus in dat opzicht trekt lithium me wel. Iets duurder dan een normale accu, maar sneller en goedkoper zoveel gewicht besparen kan denk ik niet.

Zijn er nog nieuwe ontwikkelingen, merken om rekening mee te houden? Of is het devies nog steeds: niet doen?
 
Even een schopje, want de accu in mijn Monster is dood. Nu probeer ik her en der zo veel mogelijk nutteloos gewicht van de motor te schaven, dus in dat opzicht trekt lithium me wel. Iets duurder dan een normale accu, maar sneller en goedkoper zoveel gewicht besparen kan denk ik niet.

Zijn er nog nieuwe ontwikkelingen, merken om rekening mee te houden? Of is het devies nog steeds: niet doen?
Ik heb deze sinds begin van het jaar in mijn motor, bevalt tot nu toe goed.

 
Even een schopje, want de accu in mijn Monster is dood. Nu probeer ik her en der zo veel mogelijk nutteloos gewicht van de motor te schaven, dus in dat opzicht trekt lithium me wel. Iets duurder dan een normale accu, maar sneller en goedkoper zoveel gewicht besparen kan denk ik niet.

Zijn er nog nieuwe ontwikkelingen, merken om rekening mee te houden? Of is het devies nog steeds: niet doen?
Je moet er een aparte lader bij kopen
Tegenwoordig zitten ze ook standaard in sommige duurdere Ducati ‘s
De beste die ik heb gehad was een shorai die heeft het een jaar of 6 uit gehouden
De goedkopere komen volgens mij allemaal uit de zelfde Chinese fabriek met een ander kleurtje , dan kun je net zo goed de goedkoopste nemen lijkt me
Als het koud is eerst even je licht aandoen ( hij moet wakker worden )
En geen normale acculader gebruiken , want je sloopt hem
 
Even een schopje, want de accu in mijn Monster is dood. Nu probeer ik her en der zo veel mogelijk nutteloos gewicht van de motor te schaven, dus in dat opzicht trekt lithium me wel. Iets duurder dan een normale accu, maar sneller en goedkoper zoveel gewicht besparen kan denk ik niet.

Zijn er nog nieuwe ontwikkelingen, merken om rekening mee te houden? Of is het devies nog steeds: niet doen?
acculader is toch amper nodig bij zo'n ding.... zelfontlading is amper aan de orde. Check vooral de laadspanning van je spanningsregelaar even. Die mag niet te hoog zijn, al zijn sommige accu's daar ook alweer tegen beveiligd geloof ik. Als je een stiekeme verbruiker op je motor hebt is hij veel sneller leeg dan je standaard accu. Verder heb je wel gelijk dat je niet sneller gewicht kan besparen dan met een lithium accu.
 
Je moet er een aparte lader bij kopen
Tegenwoordig zitten ze ook standaard in sommige duurdere Ducati ‘s
De beste die ik heb gehad was een shorai die heeft het een jaar of 6 uit gehouden
De goedkopere komen volgens mij allemaal uit de zelfde Chinese fabriek met een ander kleurtje , dan kun je net zo goed de goedkoopste nemen lijkt me
Als het koud is eerst even je licht aandoen ( hij moet wakker worden )
En geen normale acculader gebruiken , want je sloopt hem
Sterker nog, Ducati heeft een joint venture met die fabriek. ;)
 
Even een schopje, want de accu in mijn Monster is dood. Nu probeer ik her en der zo veel mogelijk nutteloos gewicht van de motor te schaven, dus in dat opzicht trekt lithium me wel. Iets duurder dan een normale accu, maar sneller en goedkoper zoveel gewicht besparen kan denk ik niet.

Zijn er nog nieuwe ontwikkelingen, merken om rekening mee te houden? Of is het devies nog steeds: niet doen?

Tot nu toe geen problemen mee.
Wat betreft lithium-ion niet doen…dikwijls dezelfde foto’s en verhalen, stemmingmakerij imo.

FFA81815-AEF4-4583-9E6B-6B5DDDCF8319.jpeg
 
Helemaal mee eens. Ik heb nu een jaar of vier een JMT in gebruik. Heeft geen moeite met de 1op 13+ compressie. Enige “minpuntje” is starten bij koude. Oplossing is inderdaad grootlicht aanzetten bij het starten.
 
Hier ook zes jaar een JMT gehad.
Is eerst nog van mijn S1000R gemigreerd naar mijn S1000RR.
Daarna net als de motor daarvoor verkocht met de super accu er nog in.
Opladen niet nodig van oktober tot en met april.
Maar gaf hem voor de zekerheid soms even tien minuten prik na de winter.
Dat kan met elke lader die niet druppelt of een ander exotisch programma door de kabels stuurt.
(Dus een druppellader is de eerste tien minuten ook goed als die wegens bijna volle accu toch gelijk vol gaat laden??)

Nu een BMW met li-ion af fabriek. :)
Zal af en toe ook in de winter rijden.
Bij een enkele rit eerder rond het vriespunt ook turbo starts gehad.
 
Lithium niet druppelladen.
Of je vindt het leuk om de 2 jr een nwe. Accu te kopen.
In feite is opladen ook zelden tot nooit nodig.
Overijverige gebruikers maken meer kapot dan lief is. ;)

Een druppellader is meestal pas na enige tijd aan het druppelen.
Gewoon bij het aansluiten de LED in de gaten houden
Knipperen is afkoppelen.

Maar de Li-Ion accu is zelden lager dan 5..20% dus er zal normaal gesproken ook geen programma gestart worden.
Mijn (Action) Dunlop, Optima IV en Conrad stekkerladertje gaan vol aan.

Haal hem er dan na tien minuten vanaf, enkele uren of een nachtje laten staan is niet goed.
Een Li-Ion accu gedijt ook het beste als deze niet compleet vol is.

Ik heb wel een oudere Li-ion gehad bij mijn andere motor.
Die had een half uurtje nodig voordat ik kon starten.
Geen idee hoe oud die was, zat er bij aankoop al in.
Moest die drie jaar voor elke rit even activeren.
Daar zat ook een snelkoppeling voor een andere lader op met LED lampje, en die trekken de accu dus leeg!

Voor de verkoop een nieuwe Li-Ion accu gekocht en wat een turbo start daarna met die dikke boxer. _O-
Gelijk die knipperled koppeling er af.
Dat had ik veel eerder moeten doen. :')
 
Gewicht is nogal een dingetje bij motor testers
En daarom doen fabrikanten soms nogal moeite om het gewicht van een nieuwe motor omlaag te brengen
En dan zou je zeggen dat die twee kg een koopje is bij een lithium accu
Al zit in mijn monster een erg kleine accu
 
De beste zijn Shido accu's, die hebben een veel hoger CCA dan andere lithium accu. Je mag ze opladen indien nodig met een gewone lood/zuur lader, maar niet aangesloten laten. LiFePo4 accu's kunnen niet tegen blijvend laden, zoals druppelladen. Na het laden dus de stekker eruit!
Een gewone accu heeft in rust iets van 12.2V tot 12.9V, lithium altijd rond de 13.40V, je hebt dus een hoger voltage om te starten en dat hoor je duidelijk. Motor slaat ook veel sneller aan en je hebt sterkere vonken van de bougie.

Zo een accu laad ik zelf indien nodig tot max. 13.6V, en niks meer. Ontladen mag min. 12V eronder kan nog maar dan kom je heel dichtbij de schade grens. De originele accu had een gewicht van 4 kilo, nu nog slechts 0.7 kilo, dat merk je echt bij het rijden, want die zit in het midden onder het stuur van mij.

Shido accu's hebben ook een knop om de laadtoestand te zien met drie blauwe led's. 3 is ok, 2is nog ok voor starten maar opladen nodig, 1 led is te laag en eerst opladen. Een lithium is eigenlijk niks meer dan monteren en vergeten. Rij je zoals ik in de winter niet, dan mag je deze accu volgeladen gerust achterlaten voor 6m maanden zonder probleem. Na 6 maand start je motor zo weer op zonder probleem, een loodaccu heeft dan al schade door sulfateren. Let er gewoon op dat je geen sluipverbruikers aan hebt tijdens de winterstal zoals alarm of iets dat laad via usb poorten. Dat kan wel schade veroorzaken aan zowel lithium als lood/zuur accu.

In een van de motor zit er al 6 jaar een lithium, mijn nieuwe motor nu al een maand. Nog nooit problemen gehad, wel starten ze sneller en slaan onmiddellijk aan binnen de eerste seconde. En bij sommige kan je dat licht gewicht verschil voelen tijdens het rijden, ook manueel manoeuvreren is nu wat makkelijker.
 
Die indicator is een leuke gadget, maar ik moet 25 bouten, twee panelen en een benzinetank weghalen om bij m’n accu te komen… gelukkig een voltage meter op het dash en een laadaansluiting. Alleen geen stroom punt in de stalling 😬
 
Jezus 25 bouten... Bij mij slechts 2 schroeven en twee bouten. Gelukkig heb je wel een indicator en oplaad-aansluiting. Maar dan geen stroom punt, alsof de duivel ermee speelt.

Nu geen probleem als je rijd met de motor laad ze toch op. En in de winter effe bij laden en klaar! Mag je gerust vergeten. Zelfs na 6 maanden staan, start je motor vrolijk op bij de eerste druk op de knop!
 
Terug
Bovenaan Onderaan