Linksaf

Aircooled74

Die hard MF'er
5 nov 2006
638
109
Heerlen
Vandaag sinds een kleine 3 maanden weer eens een lekker stuk gereden, dit gaat langzaam steeds beter, alleen wat me opviel is als ik ongeveer 70-80 km/h rijdt en dan het stuur loslaat dat de span dan meteen naar links gaat, bij 30 km/h ging ie nog recht door maar bij wat hogere snelheden niet, nu weet ik niet of dat normaal is of niet ?
Is ook een stuk onervarenheid van mij natuurlijk.
Alle reacties zijn welkom, grt Roland.
 
Als eerste vraag, was de weg vlak waar je op reed, geen spoorvorming, geen rondingen van een dijkweggetje ofzo.

Probeer het is op een vlak stuk industriterein of iets dergelijk.
voordat je aan alle dingen gaat schroeven wat dit gedrag zou corrigeren.

Ik ga er namelijk vanuit dat een ST1300 met deugedelijke EML bak gewoon rechtuit hoort te gaan.
 
Mooie asfaltweg zonder spoorvorming, heb het trouwens een paar keer geprobeerd, maar ik ga zelf nergens aan draaien, dan zou ik het eerder door een bedrijf laten afstellen met kennis.
Ik vroeg het me gewoon af, probleem is dat het mijn eerste span is dus ik kan het nergens mee vergelijken.
 
ja klopt wel nu je het zegt ik moet nog echt wennen aan de lastwissels en wat die met het span doen.
het is me wel opgevallen dat bij alles wat je doet je span daar op reageerd en daar moet ik nog steeds aan wennen als ik andere zie rijden lijkt het zo gemakkelijk.
 
Mooie asfaltweg zonder spoorvorming, heb het trouwens een paar keer geprobeerd, maar ik ga zelf nergens aan draaien, dan zou ik het eerder door een bedrijf laten afstellen met kennis.
Ik vroeg het me gewoon af, probleem is dat het mijn eerste span is dus ik kan het nergens mee vergelijken.
een zijspan heeft altijd een bepaald punt ( km /uur ) dat het recht loopt , voor en na dit punt KAN het wat links/rechts duwen/trekken .
Ik heb hetzelfde span al jij gehad met de speciale voorvork van EML , en ik was er niet al te enthousiast over ...
 

Bijlagen

  • ST 1300 + EML 002.JPG
    ST 1300 + EML 002.JPG
    422,9 KB · Weergaven: 0
  • ST 1300 + EML 003.JPG
    ST 1300 + EML 003.JPG
    418,3 KB · Weergaven: 0
Doe anders een zijspancursusje, daar word eea piekfijn uit gelegd.

Of zoek een ervaren zijspanrijder in de buurt die effe een rondje met je wil doen
 
Je stuur loslaten is nog niet zo slim als je weinig ervaring hebt. Je gashand beinvloed het weggedrag van het span behoorlijk. als je ontspannen blijft rijden komt er een moment dat je spiergeheugen gaat werken. Het weet dan op voorhand al te corrigeren op je rijgedrag, dan gaat het ineens een stuk gemakkelijker. Niet omdat het span beter rijdt maar omdat je de reacties beter begrijpt. je gaat een beetje tegensturen om die effecte te corrigeren en dat gaat straks helemaal vanzelf. Maar je moet routine opbouwen, dat doe je niet in een paar weken. Blijf veel oefenen, herhaal oefeningen (op een grote parkeerplaats bv.) met verschillende acties. Neem het bochtje een keer met gas en een keer zonder enz. ergens komt de klik of besluit je dat zijspanrijden toch niet voor je weggelegd is.

Nog een cursusje nemen kan nooit kwaad, ik doe nog geregeld dagjes cursus voor motor of span. als is het alleen maar om je een keer te laten beoordelen door een buitenstaander.
 
een zijspan heeft altijd een bepaald punt ( km /uur ) dat het recht loopt , voor en na dit punt KAN het wat links/rechts duwen/trekken .
Ik heb hetzelfde span al jij gehad met de speciale voorvork van EML , en ik was er niet al te enthousiast over ...
Noem eens een span dat jij niet hebt gehad 😇
 
Je stuur loslaten is nog niet zo slim als je weinig ervaring hebt. Je gashand beinvloed het weggedrag van het span behoorlijk. als je ontspannen blijft rijden komt er een moment dat je spiergeheugen gaat werken. Het weet dan op voorhand al te corrigeren op je rijgedrag, dan gaat het ineens een stuk gemakkelijker. Niet omdat het span beter rijdt maar omdat je de reacties beter begrijpt. je gaat een beetje tegensturen om die effecte te corrigeren en dat gaat straks helemaal vanzelf. Maar je moet routine opbouwen, dat doe je niet in een paar weken. Blijf veel oefenen, herhaal oefeningen (op een grote parkeerplaats bv.) met verschillende acties. Neem het bochtje een keer met gas en een keer zonder enz. ergens komt de klik of besluit je dat zijspanrijden toch niet voor je weggelegd is.

Nog een cursusje nemen kan nooit kwaad, ik doe nog geregeld dagjes cursus voor motor of span. als is het alleen maar om je een keer te laten beoordelen door een buitenstaander.
Dit verhaal klopt voor mij. Je hersenen en spieren gaan een soort automatisme ontwikkeling en als je een paar duizend km verder bent (misschien afhankelijk van je leeftijd) dan heb je er geen erg meer in dat je span naar links of naar rechts gaat.
Zeker in het begin vond ik het verschrikkelijk om op van die bolle landbouw weggetjes te rijden. Wel je hand(en) aan het stuur houden. En niet te hard knijpen. Losjes is beter.
 
Het gaat ondertussen steeds beter met rijden nog niet geweldig maar beter, ook de lastwissels gaan beter, gisteren voor het eerst op de autoweg gereden en bochten met 100 km ook al zijn ze niet heel scherp zorgen af en toe nog voor een verkrampte sluitspier, maar het gaat steeds beter, babysteps zoals ze dat ook wel noemen.
Alleen het weer speelt niet erg mee, maar zaterdag as wordt het 23 graden :)
 
"ergens komt de klik of besluit je dat zijspanrijden toch niet voor je weggelegd is."

Wat dat betreft, zo gauw geef ik niet op omdat het moeilijk is. ik ga voor de klik.
 
Als je op een mooie vlakke weg rijdt en je trekt de koppeling in zodat er geen aandrijving meer is en je laat het stuur los, wat gebeurt er dan?
Natuurlijk wel je handen vlakbij het stuur houden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan