LiFePO4 (A123) Accu's

Battlax Bunny

Die hard MF'er
19 feb 2006
704
50
Oss
Zijn er al mensen die met deze zeer lichte accu's rondrijden.
Voor mijn ZX-7R zit ik te denken aan een accu pack van 2.3AH van ca. 370 gram.
Maar ik vraag me af of dit voldoende is om de motor te starten.
Een accu pack van 4.6AH (ca. 655g) overweeg ik ook nog.
Ik rij trouwens wel nog met dynamo maar soms moet je de motor toch binnen een vrij korte tijd enkele keren starten.
Kan iemand vertellen hoe makkelijk deze accu's een motor aan de praat krijgen.
 
Zijn er al mensen die met deze zeer lichte accu's rondrijden.
Voor mijn ZX-7R zit ik te denken aan een accu pack van 2.3AH van ca. 370 gram.
Maar ik vraag me af of dit voldoende is om de motor te starten.
Een accu pack van 4.6AH (ca. 655g) overweeg ik ook nog.
Ik rij trouwens wel nog met dynamo maar soms moet je de motor toch binnen een vrij korte tijd enkele keren starten.
Kan iemand vertellen hoe makkelijk deze accu's een motor aan de praat krijgen.

Vanwege welk voordeel wil je ze plaatsen??
Puur vanwege de gewichtsbesparing??
 
Het gewicht is een van de redenen. Dit is een vrij makkelijke manier om weer 3 kg kwijt te raken. Verder zijn ze zo klein dat ze ook makkelijk op een andere plek te monteren zijn.

Ik weet ook wel dat de ZX-7R niet de lichtste en meest vermogende fiets is. Maar de gewichtsvermindering na de ombouw van straatfiets naar circuitfiets is toch duidelijk positief merkbaar tijdens het rijden. Dus als er nog een paar kg vanaf kan.......graag!
 
Laatst bewerkt:
Om de capaciteit zou ik me niet zo druk maken.

Ikzelf rijdt met een R6 zonder dynamo, en hang deze tussendoor wel aan de lader.
Heb hier onlangs een dubbele dag kunnen rijden(10 sessie's) en dan start je toch ook een keer of 20 per dag.(7.2 Ah accu)

Probeer even de achterhalen wat voor capaciteit de accu's kunnen leveren, op piek.
Dat moet namelijk voldoende kunnen zijn.
 
Ze geven tijdens het starten een piekvermogen van resp. 120 en 240A.
Ik denk dat ik toch maar voor de zekerheid voor de wat zwaardere uitvoering ga.
 
Ik heb zelf een 6.9 Ah LiFePo4 accu.

Kan er paar keer mee starten en bijna :$ 2 x 20 minuten sessie meer rijden zonder dynamo. Dit is voor een luchtgekoelde 2-klepper (Ducati).

Groot voordeel is dat je de accu in 10-15 minuten weer volledig kan opladen. Je moet dan wel een zware voeding hebben (28A 14,4V).

Startmotot draait op deze accu de motor heel vlot rondt.
 
Ik heb zelf een 6.9 Ah LiFePo4 accu.

Kan er paar keer mee starten en bijna :$ 2 x 20 minuten sessie meer rijden zonder dynamo. Dit is voor een luchtgekoelde 2-klepper (Ducati).

Groot voordeel is dat je de accu in 10-15 minuten weer volledig kan opladen. Je moet dan wel een zware voeding hebben (28A 14,4V).

Startmotot draait op deze accu de motor heel vlot rondt.

Verbruik zal denk ik afhangen van type motor.
Carb. motor verbruikt ongetwijfeld een stuk minder als een injectie motor?

Mag je de accu trouwens opladen met die spanning??
En zo snel??

Zou wel ideaal zijn namelijk!

Normaal mag je namelijk accu's niet met meer laden dan 10% van de capaciteit.
Waardoor je normaal toch 10 uur nodig hebt..
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zojuist bij www.durbahn.de een 4.6A accu pack en een Hyperion lader met ingebouwde balancer besteld. :+
Heb toch maar voor een 4.6A uitvoering gekozen omdat de ZX-7R qua starten soms een kreng is! Hij heeft graag een krachtige vonk van de bougie. B|
Ik ben benieuwd hoe het straks allemaal gaat uitpakken..... ;)
 
Verbruik zal denk ik afhangen van type motor.
Carb. motor verbruikt ongetwijfeld een stuk minder als een injectie motor?

Mag je de accu trouwens opladen met die spanning??
En zo snel??


Zou wel ideaal zijn namelijk!

Normaal mag je namelijk accu's niet met meer laden dan 10% van de capaciteit.
Waardoor je normaal toch 10 uur nodig hebt..

Ik heb injectie motor. Verbruik vooral benzinepomp en injectoren. Ik weet niet bij watergekoelde motoren of waterpomp elektrisch of mechanisch wordt aangedreven.
Ja, da's juist t mooie van deze accu's. Kijk maar op de site van Durbahn.
 
Ik heb zojuist bij www.durbahn.de een 4.6A accu pack en een Hyperion lader met ingebouwde balancer besteld. :+
Heb toch maar voor een 4.6A uitvoering gekozen omdat de ZX-7R qua starten soms een kreng is! Hij heeft graag een krachtige vonk van de bougie. B|
Ik ben benieuwd hoe het straks allemaal gaat uitpakken..... ;)

Geweldig wat die Durbahn bedenkt en maakt. Van hem had ik het idee voor deze accu en verwijderen dynamo en spanningsregelaar voor mn circuitmotor.
 
Een jaar of 2 geleden was ik al via een Duits motorblad eens op zijn site gweest. Hij maakt idd fantastische dingen. :} Zowel technisch als ook esthetisch. :9~
Nu kwam ik bij toeval erachter dat ie ook dit soort accu's verkoopt. Deze zijn prijstechnisch een stuk vriendelijker dan de Super B accu's die hier verkocht worden. :X
 
En al getest ??


Heb voor mijn motor (837cc V4) bij een modelbouw leverancier een setje gekocht met lader. Zaterdag wordt de boel getest...
 
Ik heb ze ook, wel de 9,6Ah versie als vervanging van de normale accu. Scheelt in gewicht, maar voor mij was het meer de kleine afmeting wat handig was.

Aardige gozer trouwens, die Durbahn. Neemt de tijd voor je als je er bent.
 
En al getest ??


Heb voor mijn motor (837cc V4) bij een modelbouw leverancier een setje gekocht met lader. Zaterdag wordt de boel getest...

Sorry voor de late reply,
Ik heb de LiFePO4 accu nu al enkele weken op de motor.
Het motorblok draait als een tierelier op de startmotor!!!!!
Volgens mij was de lichtere 2.3Ah accu ook voldoende geweest.
 
heb de 2.3 getest op mijn VFR837F ; net niet genoeg om op te starten.
Nu een 2e set bij besteld.

(Heb een opgeboorde 750 met hogere compressie, volgens Durbahn daardoor idd niet voldoende)
 
Terug
Bovenaan Onderaan