Lek bij as vlinderklep carburateur

Stuffie

MF'er
1 okt 2022
43
12
Hallo allemaal,
Heb even een snelle vraag..
Mijn motor mist vermogen in de top toeren dus ben op zoek naar het probleem

Nu heb ik rode benzine getankt (euro 100) en zag ik dat het bij de as van de gasklep rood kleurde..(zie foto) kan hij hier ook valse lucht trekken?
 

Bijlagen

  • IMG_20230915_174511.jpg
    IMG_20230915_174511.jpg
    257,9 KB · Weergaven: 2
  • IMG_20230915_174427.jpg
    IMG_20230915_174427.jpg
    346,8 KB · Weergaven: 3
  • IMG_20230915_174431.jpg
    IMG_20230915_174431.jpg
    324,1 KB · Weergaven: 2
Kan het zijn dat die ovaal uitgesleten zijn?
Is ook nog mogelijk, alhoewel het lijkt dat de carbs niet in zo'n slechte staat zijn..

En qua probleem dat er nauwelijks meer vermogen in hoge toeren is; ..dat was prima tot voorkort en verder loopt de motor nog best netjes door de toeren heen. Alleen in zn 4 haalt ie de redline al niet meer door te weinig power
 
Bekijk de gasschuiven, naalden en membranen eens.
Net voordat het probleem zich voordeed heb ik alles schoongemaakt en zag er netjes uit.

Maar je brengt me wel op een idee, ik zie dat er bij de membranen een luchtsproeier zit. Die heb ik misschien over t hoofd gezien!
Zal dr vanavond even naar kijken, ik laat wat weten
 
Ik zou denken dat valse lucht vooral invloed heeft bij stationair.
Gebrek aan topvermogen zou ik zoeken in een gasschuif die niet helemaal omhoog komt. Maar ik weet niet hoe je dat handig kunt checken.
 
Als motor zijn toeren niet kan halen zou ik eerder gaan zoeken of er voldoende brandstof naar de betreffende cilinder(s) gaat.

Als er lekkage is langs de as, dan kan dat nooit heel veel zijn.
Meerdere m3 lucht gaan naar de cilinders. Die paar cc's lekkage extra, gaat motor niet anders van lopen.
Als er al lekkage-problemen zouden zijn, dan zijn die vooral te verwachten bij stationair lopen.

Gasschuiven checken
Luchtfilter verwijderen.
Eerst handmatig voelen of de gasschuif zonder problemen op-en-neer kan. Terugdrukken met een schroevendraaier.
Vervolgens checken zonder luchtfilter, met effe flink gas geven. Dan kan je zien of de gasschuiven wel of niet goed meekomen.
Is er 1 schuif die achterblijft, dan membraan-deksel verwijderen. Je pakt de schuif met membraan en veer er zo uit.
Vervolgens de membraan zelf controleren op mogelijke scheur in rubber.
 
GOED NIEUWS!! Gister inderdaad even de membraandeksels los gehaald en membraan luchtsproeier + vacuumgang voor die luchtsproeier schoongeblazen. Alles op goed geluk maar weer in elkaar gezet (wantja om 23u aan t gas jengelen is niet zo sociaal)
Net getest en powerband in toptoeren is terug ! Snap nu ook waarom dit ding n pocketrocket wordt genoemd haha

Bedankt allemaal voor de winnende tip!
 

Bijlagen

  • lCo5EqxhT1qvqeydECJZH.jpg
    lCo5EqxhT1qvqeydECJZH.jpg
    250,9 KB · Weergaven: 2
Net voordat het probleem zich voordeed heb ik alles schoongemaakt en zag er netjes uit.
Geloof met dit soor dingen niet in toeval, ik denk altijd, wat is er veranderd voordat het probleem begon.
Ik zou eens heel goed kijken of alles weer goed gemonteerd is, alle slangen op hun goede plekken, zit het luchtfilterhuis wel goed op zijn plek en en ga zo maar door.

Edit, ik had nog niet het hele topic doorgelezen, maar dus opgelost. Super.
 
Terug
Bovenaan Onderaan