kwetsbaar?

man of atlantic

Die hard MF'er
9 okt 2007
505
32
Wehl
Van de week ging ik met de scooter onderuit op een rotonde bij Ruurlo, op weg van Wehl naar Eibergen woon-werkverkeer - 44 km. Ik ga altijd via 80 km wegen. Het regende erg hard. Op de rotonde die ik half moest nemen reed ik ongeveer 35. En ging in een keer onderuit.

De linkerzijkant is wat bekrast, maar kwam met de voet onder het frame. Ik loop nu rond met gips.

De sym is dus wat bekrast en zit een barstje in de treeplank. De verzekering heb ik nu ingeschakeld en hoop volgende week al opdracht voor herstel te kunnen geven. Dat onderuit gaan, ligt dat toch aan de kleine bandjes/wielen, soort banden? Ik heb nu bijna 6.000 km gereden sinds de aankoop van mijn Sym gts 250.

Hij rijdt nog steeds fijn, maar ben me nog meer bewust van de kwetsbaarheid.
 
Heeft weinig te maken met de banden.(of ze moeten glad zijn)

Als je pech hebt dan heb je net een putdeksel,dieselplek of iets dergelijks gepakt.
Kan iedereen gebeuren.

In ieder geval sterkte gewenst met je herstel!
 
Wat ik wel weet is dat je als je nieuwe banden hebt een tijdje moet uitkijken.
In de fabriek worden banden ingesmeerd met een goedje zodat de banden niet aan de machine's gaan plakken. Als je dan gaat rijden zit dat goedje er (ongeveer 100km)nog een tijdje op. Je herkend dat aan het glimmen van de banden(ziet wel mooi uit dat wel).
Eerst voorzichtig bochten ingaan dan en niet te hard uitaccerelleren. In de racerij hebben ze een spul om dat(deels)te verwijderen zodat ze meteen kunnen gaan.

Ik vraag me wel af in hoevere banden eerst even "warm" gereden moeten worden.
Een kennis met een bmw k 100 is ook vlak nadat hij ergens vertrok in een bocht onderuitgegaan(is een zeer ervaren motorrijder).
Dit terwijl hij heel normaal door een niet gladde bocht ging. Hij vroeg zich ook af hoe dat kon. Vandaar dat ik me afvraag of banden een "opwarm" tijdje nodig hebben?

Sterkte ermee!
 
Laatst bewerkt:
Banden hebben zeker een opwarmtijd nodig. Het is sterk afhankelijk van de samenstelling van de band hoe lang dat duurt.

@ sym gts250: Balen en beterschap! Je hebt helaas op een dure manier geleerd dat het in de regen onverwacht glad kan zijn -O-
 
het kan inderdaad gewoon gebeuren bij regen, je hebt pech gehad. Ik zal niet teveel nadenken over banden edgl (mits ze glad zijn/waren), het lijkt er meer op dat je iets glads op de weg hebt gehad.

In ieder geval sterkte en beterschap!

grz
 
Hoi sym gts250,

Ik ga zeker mee in jouw vermoeden dat het onderuit gaan met de banden te maken heeft.

Ook ik heb me in een andere topic ("M'n nieuwe VESPA GTS 250 i.e...") zeer kritisch uitgelaten over de standaard SAVA banden onder mijn scoot. Bij droog weer zijn ze werkelijk geweldig, d'r lijkt geen einde te komen aan de grip, maar... zodra het wegdek vochtig is worden ze ronduit griezelig!.. Ik pas mijn rijgedrag wel degelijk fors aan zodra het regent. Rotondes neem ik uiterst voorzichtig. Sterker nog, ik pas zelfs een deel van de woon-werkroute aan!

Ik weet me te herinneren dat er een paar jaar geleden in een oud Duits scootertijdschrift 'Roller' een bandentest stond. Ik zal 'm toch n's gaan opsnorren. Misschien stof voor een nieuw draadje? Ik meld me zodra ik wat concreets heb.

Mooie omgeving hoor, de Achterhoek!

Groeten,
Pombal (geboren en getogen Eibergenaar....)
 
Een band behoort niet weg te glijden op een natte weg; als er zand/modder ligt is het een ander verhaal uiteraard.
Bandenkeuze is zeker belangrijk, zo staan b-keuze banden vaak bekend om hun slechte rijeigenschappen; bij vergelijkende testen blijkt de remweg bij goede banden meters korter en de mogelijke bochtsnelheden stukken hoger te liggen dan bij slechte [goedkope] banden.
Verder sluit ik me aan bij de hierboven genoemde punten: banden eerst warm rijden en nwe banden hebben een vetlaag die er eerst afgereden moet worden.

De banden zijn je enige contact met de weg; erg belangrijk dus.
 
De banden spanning is wel erg belangrijk.
Heb gemerkt dat de dealer waar ik mijn lead heb gekocht de banden ook veel te hard had opgepompt dit zorgde ook voor een nerveus weggedrag met weinig grip.
 
Mijn Sym is weer geheel gerepareerd na een uitspraak van de schadeexpert. De diverse panelen zijn vervangen en de machine ziet er weer uit als nieuw. Mijn voet is ook beter, dus volgende week ga ik weer rijden.

Eind goed al goed, maar zal voorzichter zijn.

De banden ga ik binnenkort aanpassen aan regen en gladheid. *O*
 
Welke banden zitten er eigenlijk onder? Ergens in dit subforum staat nog een draadje met banden, misschien heb je er wat aan.
 
Over kwetsbaarheid gesproken; afgelopen dagen met die hitte reed ik afwisselend in m'n cabrio en op de scooter.
Gewoon met slippertjes, korte broek en hemdje: heerlijk :) maar de blikken van zwetende in leer verpakte motorrijders waren niet instemmend; eentje zei bij een stoplicht zelfs; ''als je valt..blabla,etc.'' .
Hoe rijden jullie rond op de scooter met zulk lekker weer [in en om de stad, niet snelwegen met hoge snelheden uiteraard]?
 
Alleen effe in de stad op 30/50 km wegen vind wel nog kunnen ook al is natuurlijk niet super verstandig. Dan alleen voor korte ritjes van minder dan 10/15 min.
Op 50+ wegen gewoon alle kleding aan, gelukkig is steeds betere kleding waar goed de wind door heen gaat.
 
Ben eigenwijs... gewoon in het hemd en zonder handschoenen als het zo warm is. Ik weet het, het is niet verstandig. Een Italiaan in Nederland zeg maar...

Bedenk echter wel dat bij de meeste botsingen en valpartijen met de motor(scooter) het intern letsel er de oorzaak van is de de bestuurder overlijdt. Kun je nog zo verpakt zitten...
 
Laatst bewerkt:
... Hoe rijden jullie rond op de scooter met zulk lekker weer [in en om de stad, niet snelwegen met hoge snelheden uiteraard]?...
Opabert heeft natuurlijk helemaal gelijk.
Zelf draag ik voor woon-werk verkeer altijd de hele motoroutfit maar ik gebruik de scooter ook om in de buurt boodschappen te doen en om naar de boot te rijden als we gaan varen.
Dan is het niet echt handig om een heel motorpak aan te trekken en zondig ik dus wel eens...

"Do as I say, don't do as I do...." ;)
 
een ieder moet zelf risico nemen, maar ik maak er altijd een verkleed partij van.
zeg wel eerlijk, dat ik altijd een stevige jas met idem stevige binnen voering aantrek en altijd laarzen en altijd handschoenen.

frank:
vergeet de bot breuken niet, zoals schouders, armen, romp en benen.
je hoeft echt niet hard te gaan om veel te breken....
 
Laatst bewerkt:
ik draag ook de hele mikmak
bekijk alle crashfilmpjes maar eens op youtube '(
ik zeg niet dat je met pak gered bent, maar doe maar eens een schuiver tegen 50 ( kan je een maand of 2 zalfjes overal aansmeren ;( )
ik ben zelf 2 maanden geleden gecrasht (heb er weinig aan overgehouden ondanks dat ik geen beschermende broek aanhad)en sindsdien draag ik ook altijd alles
als je een pak hebt , gebruik het, zo niet, koop het!! ( al is het maar het goedkoopste )
en als het te warm is, rol uw broekspijpen een beetje op, voor de armen juist hetzelfde , de handen; zomerhandschoenen kosten 25 euro ( geld goed besteed als je nog maar 3 halve vingers over houd) en je vest kan je open zetten
ik wil absoluut niet de moraalridder uithangen, maar soms zie je toch wat, hoor B|
iedereen doet uiteindelijk toch wat hij wil, maar dit is mijn gedacht
vele veilige km's toegewenst :] :] :]
tom
 
Tom heeft gelijk.

Ik geef toe dat ik het hatelijk vind en de warmste dagen rij ik gewoon niet met de motorfiets omdat ik dat gezweet dan een hel vind. Dan neem ik de auto of de fiets.

De investering in goede motorkledij krijg je dubbel en dik terug als je eens een schuiver maakt.

Tegen een vangrail vliegen of verlichtingspaal gaat niets uitmaken met of zonder motorpak. Dood ben je dan toch maar zelfs met het warme weer bestaan er zomervesten en broeken.
 
Mijn vrouw heeft een motorjas die van een soort gaas gemaakt is. Dan rij je niet al te warm maar wel goed beschermd met alle normale protectoren. Deze jas was niet duurder dan een normale motorjas (als aanbieding gekocht).
 
Terug
Bovenaan Onderaan