Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Kwastert's XJ900 Hybrid met EZS RX1, derde hoofdstuk alweer

Status
Niet open voor verdere reacties.

Als je hier nou toch gaat slijpen en lassen dan moet het toch wel mogelijk zijn om er een demontabel stuk in te maken zodat de cardanklok er bij een bandenwissel niet af hoeft. Of loopt er geen olie uit als je de cardan demonteert want dan is dat niet zo'n probleem
 


Met mijn Bobber moet ik ook altijd de klok los halen om het achterwiel te kunnen verwijderen,
er is wel een mogelijkheid maar dan moet ik de brug aan de andere zijde waar al te veel ruimte is uitbuigen en ook het frame moet dan nog breder worden, wat ik zelf dan weer geen porum vindt.
Mijn achterwiel is wel al uit het midden gespaakt misschien bestaat er een mogelijkheid om in jou geval het wiel iets naar de andere zijde uit te bouwen ????
 
De olie bljft bij demontage van de cardan netjes in de klok zitten, dus dat is geen probleem. En ik hem m'n verstelwiel gemaakt om exact de plaats van het wiel te kunnen bepalen. Er is geen ruimte om te zeggen: daar wil ik hem, of daar.
Ik verdeel de beschikbare ruimte links en rechts tussen band en brug en dat moet hem dan zijn.
 
Na de wiel conversie bij de BMW van Frans moet ook de klok los. Langs de weg is het wat lastig maar mij is het nog nooit overkomen.
 
waarom de rechter poot van de achtervork niet demontabel maken?
en komt het wiel nu niet uit spoor te staan en hoe zit het met de cardan as?
heb ooit gezien dat ook de cardan naar buiten is gezet en die off set kan door de cardan as worden opgevangen.
 

Ik maak de rechterpoot liever niet demontabel. Het is een beetje raar als je eerst een brace op de vork last, en dan vervolgens de vork weer minder stijf maakt door hem demontabel te maken. Daarbij zit de cardanklok met vier boutjes vast. Als ik de brug en de brace demontabel wil maken heb ik ook minstens vier verbindingen nodig.

Met het uitlijnen van het achterwiel praat ik over milimeters. Ik denk dat ik er met maximaal offset wel ben. Dus dat is geen probleem, en dat zie je niet. En wie dat wel ziet is een z**kerd
De cardan kan niet naar buiten want dan loopt de cardanas tegen de band. Het kan allemaal nèt, er is niet veel over.
 
dan moet je toch echt iets beter je best gaan doen
 
Nog beter ?
 
Laatst bewerkt:
Kijk eens hoe mooi!

[afbeelding]
Nou, daar kunnen we nog eens een boom over opzetten
Dan maak je een hele stijve achterbrug die je vervolgens met twee gammele blikjes aan het hoofdframe hangt. En een scharnierpunt dat de kardanas telkens centimeters verlengt en verkort. Van min naar max schat ik acht tot tien centimeter.
Doe het dan netjes en maak een paralellogram.



Als je op Guzzi paralellogram zoekt zie je veel mooie oplossingen voorbij komen. Jouw kardanas loopt ook droog, je zou je brug dus ook buitenom kunnen maken.
 
ik weet dat je het kan!


(nu jij zelf nog )
 
Gisteravond ben ik aan het passen en meten geslagen. Dat wilde eerst niet erg vlotten. Tot ik na een helder ingeving besloot om m'n bestaande wiel eens uit elkaar te draaien en die naaf te gaan gebruiken voor het meten. Dat lukte, en zodoende kwam ik erachter dat het wiel 8 a 9 mm naar rechts moest ten opzichte van mn 145er wiel.
 
Vandaag even bij EZS geweest. En toen was het een kwartiertje zoeken, maar daar was toch nog een 4.5jx14" velg te vinden met een offset van 8 mm! Hoera! Helemaal plug and play is het niet, want het ventielgat moet nog verzet worden.

 
Verder is het lastig om de reactiestang van de rem te plaatsen, maar ik heb er een opzetje voor gemaakt. Verder blijft het krapjes, ik moest zelfs de druk van de band halen om de vertanding in de cardanklok te kunnen krijgen. Maar da's opzich geen probleem, dan waait er ook nog eens een frisse wind in de band!
 
Aangezien de reactiestang op de brug zit maakt het geen zak uit waar je hem afsteunt. Je kunt dus net zo makkelijk een nieuw bracket binnen de velg, achter je schokdemper op de brug lassen.
Kan je van een reactiestang spreken als hij alleen maar schoort en niet reageert?
Nog mooier is natuurlijk een nieuw gelagert bracket voor je remklauw te maken dat naar beneden doorsteekt en dan met een lange reactiestang naar je hoofdframe te gaan. Dan kan je ook echt spreken van een reactiestang.
 

Halflive, je hebt op alle punten gelijk. Maar dit is hoe Yamaha het vroeger bedacht heeft. En als ik hem achter de schokker afsteun wordt de kracht op de afsteuning wel groter, mede gezien de hoek die die dan maakt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.